Mladi vozači u Hrvatskoj su ugrožena kategorija. Zakon o sigurnosti prometa sve ih trpa u istu košaru, te pretpostavlja da će počiniti prekršaj. Svim vozačima mlađima od 24 godine zabranjeno je voziti automobil snažniji od 109 konjskih snaga (80 kW).
Nije sve u snazi motora
No, to je sporno iz više razloga. Prije svega, kako se može pretpostaviti da je 23-godišnji vozač s pet godina vozačkog iskustva na cesti veća opasnost od, primjerice, 45-godišnjaka koji je tek mjesec ranije položio vozački ispit? Kako netko može smatrati sigurnijim vožnju u 20 godina starom autu koji udovoljava Zakonom propisanoj snazi, nego u tri godine starom obiteljskom kompaktu koji propisanu snagu premašuje za deset ili 20 konja? Skupina vozača koje Zakon klasificira kao 'mlade' prosvjeduje protiv takvog tretmana.
- Nije bitno što se nalazi ispod poklopca motora već je bitno što je u glavi vozača - tvrde - Nama, tzv. mladim vozačima krši se temeljno Ustavno pravo, a to je jednakost pred zakonom. Također nas se diskriminira po dobi, što se protivi Zakonu o suzbijanju diskrimninacije.
Uputili su dopis i Pučkoj pravobraniteljici, iz čijeg su ih ureda izvijestili da prikupljaju podatke od različitih institucija, kako bi dobili uvid u cjelovitu sliku. No, napomena na kraju dopisa govori i da 'mladi' vozači nemaju puno simpatizera.
- Brojne prometne nesreće koje su u posljednje vrijeme skrivili mladi vozači sigurno otežavaju argumentaciju inicijative za izmjenu sporne zakonske odredbe, o čemu u konačnici odlučuje Hrvatski sabor - stoji u dopisu iz ureda Pučke pravobraniteljice. Iz MUP-a, međutim, doznajemo da je broj prometnih nesreća koje su skrivili mladi vozači u padu, i taj je trend očit već godinama.
Stariji nisu nužno iskusniji
- Definicija mladih vozača nije dobra. U prijašnjem zakonu mladi vozač je bio novi vozač. Možete sa 50 godina položiti vozački ispit i iako imate zrelost i životno iskustvo, tek trebate steći vozačko iskustvo. Najčešća greška zbog koje se događaju prometne nezgode je brzina, ali ona može biti i dopuštena, a da nekoga unesrećite. Snaga motora ima veze samo s ubrzanjem! Ograničenje snage motora dijelom ima veze s prometnim nesrećama, ali većinom nema. Ipak, ne treba novim vozačima dopuštati da voze automobil sa 250 konja, jer s takvim autom onaj tko ga kupi ide na poseban tečaj proizvođača. I onda ga da djetetu... Preporučam da se u takvim slučajevima kazni vlasnik vozila - smatra doktor znanosti Rajko Horvat s Fakulteta prometnih znanosti.
Upozorava da u hrvatskom društvu nedostaje prometne kulture, te da mlade vozače treba educirati, ali ne od trenutka polaganja vozačkog ispita, već puno ranije, i to uvođenjem prometnog odgoja kao nastavnog predmeta u osnovne škole.
Dakle, ne treba novim vozačima dozvoliti neograničenu ergelu pod pokopcem motora, ali ni ograničenje od 109 KS nije dobro, jer roditelji mladih vozača većinom imaju nešto snažnije automobile. Za dva vozila novca pretežno nemaju, pa mladi ili krše propis ili se voze u starim, tehnički neispravnim autima, jer si jedino takve mogu priuštiti.
- Apsurda tu ima više! Mladi vozač-profesionalac može upravljati kamionom od 400 KS, radnim strojem od 500 KS, autobusom od 400 KS sa 50 putnika, a ne smije malo jačim automobilom. Moj prijatelj je profesionalni vozač. Zaustavili su ga dok je upravljao autom jačim od dozvoljenog i isključili ga iz prometa. Otišao je doma, sjeo u kamion od 420 KS i nekoliko puta se provezao kraj tih istih policajaca koji su ga isključili iz prometa - ogorčen je naš sugovornik.
>> Akcija sigurnosti u prometu povodom Dana mladih
>> U Njemačkoj dvostruko skuplje, a vježba se manje