Novi model restrukturiranja Agrokora, koji će mu omogućiti preuzimanje Mercatora bez dodatnog zaduživanja, a koji su, navodno, razotkrili slovenski mediji djeluje prilično uvjerljivo. Osnovat će se nova kompanija – Adria Retail – u koju će biti premješteni svi Agrokorovi trgovinski biznisi. Adria Retail bi s 400 milijuna eura trebali za preuzimanje Mercatora dokapitalizirati Agrokorovi partneri One Equity Capital kao i EBRD.
U Adria Retailu Todorićima bi pripao 65-postotni udio, pišu slovenski mediji, a ostatak bi išao partnerima u dokapitalizaciji. Kompanija u kojoj bi se po preuzimanju našao i Mercator, nakon tri do pet godina bila bi izlistana na burzi, čime bi se dolio novi kapital, dok bi prehrambeni biznis Todorićevih nastavio funkcionirati pod nazivom Agrokor.
Visok teret duga
Iako slovenski mediji pišu da bi bio u stopostotnom vlasništvu Todorićevih, postavlja se pitanje je li to potpuno točna informacija. Poznato je da je nedavno Agrokor išao s vrlo uspješnim IPO-om Leda te da slično spremaju sa Zvijezdom. Dakle, ne može se govoriti o stopostotnom vlasništvu Todorićevih nad prehrambenim dijelom biznisa, osim ako nije došlo do promjene plana. U mnogim Agrokorovim prehrambenim kompanijama nije bilo squeeze outa (istiskivanja) manjinskih dioničara.
Jasno je da hrvatski Agrokor ima poprilično visoki teret duga i da ga ne uspijeva refinancirati po osjetno povoljnijim uvjetima. Obiteljski biznis Todorićevih i dalje plaća iznimno visoke kamate na svoje obveznice. Možda su mogli prolaziti nešto jeftinije da su uzimali kredite, ali sada imaju puno veću slobodu pri donošenju brzih odluka velike financijske težine. Stoga model preuzimanja Mercatora koji neće podići razinu zaduženosti može biti dobitna kombinacija. U Agrokoru napise slovenskih medija ni jučer nisu htjeli komentirati. U međuvremenu istekao je rok za predaju neobvezujućih ponuda za kupnju 53,18 posto dionica Mercatora. Ivica Todorić opet, neslužbeno se doznaje, nudi najviše, a ponude ING-u predala su još tri investicijska fonda.
U priopćenju s Ljubljanske burze u petak stoji kako je konzorcij dioničara Mercatora – Pivovarna Union, NLB, Pivovarna Laško, Nova KBM, Gorenjska banka, Prvi faktor – Faktoring, Radenska, Banka Koper, Hypo Alpe-Adria banka, NFD, Banka Celje, NFD holding – pregledao četiri pristigle ponude te odlučio podnositeljima ponuda otvoriti potpuni uvid u poslovanje Mercatora kako bi nakon toga dali i obvezujuće ponude.
Iz izvora bliskih Agrokoru doznaje se kako je koncern Agrokor za više od polovice Mercatora ponudio oko 125 eura po dionici, dok bi ga sve dionice Mercatora, procjenjuje se, mogle stajati od 400 do 450 milijuna eura. To je gotovo 400 milijuna eura manje nego je Todorić za većinski dio “najboljeg susjeda” nudio u trećem pokušaju, inače osmom propalom natječaju za kupnju Mercatora krajem 2011.
Ovisno o rezultatu due diligencea koji može trajati mjesec dana ili nekoliko mjeseci, ovisit će i konačna ponuda za slovenski trgovački lanac, koja može biti i viša i niža. Mogućnost dubinskog snimanja Mercatora bit će vjerojatno i povijesni trenutak za Todorićev koncern, s obzirom na to da nikada dosad nije ušao u due dilligence svog najvećeg konkurenta za kojega je 2011. nudio i 221 euro po dionici. Agrokor je tada u ponudu uključio i premiju od gotovo 20 posto u odnosu na tržišnu cijenu dionice, koje više nema, pa će se tek vidjeti hoće li se prijašnja odbijenica Agrokoru sada ipak isplatiti. Mercator sada puno manje vrijedi. Prošlu je godinu završio s čak 103,6 milijuna eura gubitka, a nije uspjela ni monetizacija nekretnina pa se čuje kako su Slovenci ovoga puta ipak nešto skloniji Agrokoru, koji je vjerojatno jedini od potencijalnih kupaca iz branše s kojim može u strateško partnerstvo.
Prema pisanju Financa Agrokor je prva tri tromjesečja 2012. završio s 3,3 milijarde eura ukupnih obaveza (konsolidirana bilanca za lanjsku godinu još nije objavljena), dok su mu prihodi u devet mjeseci rasli 1,8 posto u odnosu na isto razdoblje 2011., na 2,9 milijardi eura, a operativna dobit (EBITDA) dva posto, na 264 milijuna eura. Agrokor je, navode Finance, lani djelomično i refinancirao svoje obveze izdanjem 745 milijuna eura vrijednim izdanjem obveznica i poplaćao dio starih, nedospjelih dugova.
Propast vlasnika Merkatora
Drago Munjiza, direktor konzultantske kuće Jakov-Viktor te svojedobni čelnik Todorićeva Konzuma, kaže kako je jasno da će odluku o akviziciji Mercatora na kraju donijeti politika. Bez dozvole slovenske vlade ta strateška tvrtka neće biti prodana. Nadalje, kaže Munjiza, jasno je da će banke koje su suvlasnice Mercatora (NLB je u zadnje dvije godine napravio gubitak od 500 milijuna eura, a pitanje je li očistio bilancu do kraja) ili Agrokora (EBRD) te koje kreditiraju jednu ili drugu tvrtku štititi svoj interes.
– Nije svejedno hoće li POS uređaji na 1500 prodajnih mjesta Konzumatora biti Zabini ili PBZ-ovi, odnosno banaka majki iz Italije ili će prodajna mjesta biti u vlasništvu Tesca ili Carrefoura, pa će POS-ovi uređaji biti oni koje odredi središnjica u Francuskoj ili Britaniji – kazao je Munjiza, ističući kako smatra da je Todorićev Konzum operativno najspremnija tvrtka u regiji za preuzimanje Mercatora. Ima razinu operativne izvrsnosti na razini Interspara, Bille ili Kauflanda, a rastom kroz akviziciju Mercatora dobio bi potrebnu veličinu za iskorak dalje, u Tursku, Rusiju... te bi kroz dokapitalizaciju došao do jeftinijih sredstva.
– Kad bi hrvatska država te vlasnik Agrokora dali slovenskim dobavljačima i proizvođačima kvalitetna jamstva da će i slovenska i srpska roba biti tržišno tretirana – i da će biti štićena kao i hrvatska roba u domicilnoj zemlji – vjerujem da bi to bila win-win situacija i za Mercator i za Agrokor, i za dvije države – rekao je Munjiza.
Alternativa je za obje države i tvrtke da u EU prije ili kasnije budu prodane te da roba u njima bude podrijetlom kao i roba koju nalazimo u Lidlu, Kauflandu ili nekim drugim trgovačkim lancima.
– Agrokorova najslabija karika je skupa cijena zaduženja, koju on pokušava prebroditi dokapitalizacijom, a Mercatorova defacto propast njegovih vlasnika (Istrabenz, NLB) te nepostojanje jasne strategije – objašnjava Munjiza ističući kako Mercator mora naći jasnoga vlasnika koji će s upravom urediti buduću strategiju lanca jer je nakon Jankovića njegova strategija prestala postojati.
– Najveća pogreška Janeza Janše je smjena Zorana Jankovića s čelnog mjesta Mercatora zbog političkih razloga. Druga je veća pogreška što dionice nisu prodane Agrokoru prošle godine kad je za dionicu Mercatora mogao dobiti 221 euro, što je veliki gubitak u odnosu na sadašnju ponuđenu cijenu oko 360 milijuna eura – objašnjava Munjiza.
Jasno je, kaže, da će protivnici preuzimanja u Sloveniji i Hrvatskoj, ali i u EU isticati Agrokorove slabe strane (prezaduženost, neplaćanje, državne poticaje, male plaće radnika). Zagovornici će podsjećati na kvalitetno odrađena restrukturiranja brojnih tvrtki koje je Agrokor dobio/kupio te na zajednički regionalni interes malih država u EU (Slovenija, Hrvatska, Češka, Slovačka, Mađarska...), posebice južnih država EU da se koordiniraju oko interesa i ne dopuste da zadužene ili manje kompanije preuzmu sjeverne članice EU ili velike banke (primjer sa elektranama u Bugarskoj).
– Veliki sam zagovornik ideje da Agrokor preuzme Mercator jer unatoč svim njegovim manama, Agrokor je uz Atlantic grupu i Adris najkvalitetniji dio hrvatskog i regionalnog gospodarstva – zaključio je Munjiza.
Vodeće kompanije Agrokora koje čine 75% ukupnih prihoda koncerna lani su ostvarile 23 milijarde kuna prihoda, više nego cijela Mercator grupa u 2012. Kupi li Todorić slovenski trgovački lanac, prihodi koncerna premašili bi 6 milijardi eura.
>> Todorićeva ponuda opet najbolja, za 53% tvrtke nudi 260 mil. eura
neka se hrvati sire,samo naprijed i druge tvrtke neka im se pridruze.