Veliku šansu dobit će domaće tvrtke ako Vlada počne ostvarivati u četvrtak predstavljenih 30 projekata vrijednih oko 100 milijarda kuna. Končar, Dalekovod, Đuro Đaković, IGH, Ingra... tek su neka imena koja će se javiti na natječaje raspisane za većinu projekata. Jasno je da samostalno neće imati dovoljno sredstava kako bi konkurirali već najavljenim financijski izdašnijim stranim interesentima, prije svega tvrtkama iz Kine. Stoga se može očekivati udruživanje nekih izvođača ili bi Vlada trebala u prvoj fazi omogućiti pronalazak novca.
>>Pogledajte grafiku najavljenih projekata
Dva natječaja
Darinko Bago, predsjednik uprave Končara, poželjnijim smatra da se prvo raspiše natječaj za financiranje, a tek kada se novac dobije, onaj za izvođače radova.
– Domaća industrija mora biti angažirana u tim projektima. Vlada bi trebala dati kriterij kandidiranja tvrtki koja će maksimalno ugraditi domaću komponentu u projekt – komentira Bago. Končar ima niz mogućnosti sudjelovanja u projektima od termoelektrana, hidroelektrana, nizinske pruge ili Pelješkog mosta za primjerice generatore, transformatore i elektrifikaciju. U prometu i energetici za cijeli proizvod ili komponentu mogućnost sudjelovanja ima i domaći Đuro Đaković.
– Vani primjerice u gradnji pruga sudjelujemo sa svojom opremom, specijalnim vagonima za prijevoz kamena, a kako to HŽ nema, tu vidimo svoju priliku za sudjelovanje pri gradnji nizinske pruge – kaže Zdravko Stipetić, predsjednik uprave Đure Đakovića. Napomenuo je kako žive od investicija te se vesele svakoj najavi oživljavanja projekata. Igor Oppenheim, predsjednik uprave Ingre, također potvrđuje interes, no pitanje je, kaže, postoje li i sredstva. Stoga je, kaže, rješenje samo konzorcij.
Prioritet u gradnji
Iako su projekti u četvrtak ambiciozno predstavljeni u Vladi, jasno je da njihova realizacija neće biti brza. Mnogi se analitičari boje da ćemo se sljedeće godine, pred izbore, nagledati rezanja vrpci, prije nego što budu sređeni svi papiri za početak gradnje. Osim toga, potrebno je i raspisati natječaje, što će u startu oduzeti vrijeme od oko jedne godine. Domaće tvrtke nadaju se da se neće ponoviti loša iskustva oko dogovora poslova, a analitičari davanju prioriteta u odabiru redoslijeda gradnje. Tako primjerice konzultant Ante Babić smatra da je nizinska pruga mnogo važnija od Pelješkoga mosta.
ljutatrava.,,,,, kao sto se moze srusiti most moze i tunel s manjim autom punim exploziva,,,,gradnja mosta je nuzna ,da nas nitko ne moze ucijenjivati,dubrovnik i jug zemlje su to zasluzili