Domaći brendovi čokolada 2005. činili su 57%, a danas samo 37% tržišta u Hrvatskoj, porazne su brojke koje će nakon EUšteda, Unije niskih cijena... i sličnih akcija trgovačkih lanaca nakon 1. srpnja ove godine biti još poraznije. Konditori će, naime, na izvoz u zemlje Cefte u prosjeku plaćati od 15 do 18% carine, zbog čega bi im izvoz u te zemlje mogao pasti i 20% ili će, kako i najavljuju, seliti proizvodnju iz RH, dok ih s padanjem carina i liberalizacijom tržišta EU čeka još nesmiljenija utakmica i sa stranim brendovima EU.
Privatne marke “in”
Pojedini trgovci otkupljuju i godišnje proizvodnje pojedinih roba pa domaće proizvođače čokolada ne čeka samo još jeftinija konkurencija Milke i sličnih brendova nego i jači udar privatnih trgovačkih marki, koje čine sve veći udio na hrvatskom tržištu. U proteklih sedam godina njihov količinski udio povećan je sa 10 na čak 35%, zbog čega je i konditorska industrija “prisiljena” raditi ih za trgovce, unatoč stoljetnoj tradiciji i brendu te prepoznatljivosti izvan nacionalnog tržišta.
U bivšoj državi hrvatska je konditorska industrija proizvodila više od 50% ukupne proizvodnje čokolade, što je omogućavalo i unutarnje tržište sa 20 milijuna potrošača i nije bilo inozemne konkurencije. Sirovine su bile 20% jeftinije od svjetskih, a jeftiniji su bili i energenti, pa time i svi vanjski troškovi oko 30% u odnosu na svjetska tržišta, dok je posljednjih 15-ak godina hrvatska proizvodnja – zbog problema u poljoprivredi koji se rješavaju preko leđa proizvođača te troškova koje plaćaju i trgovcima – skuplja i 40% nego je imaju strani proizvođači – objašnjava Stipan Bilić, direktor Kondina, koji okuplja vodeće tvrtke konditorske industrije. Visoka socijalna osjetljivost na neki je način u bivšoj državi bila i politički uvjetovana pa konditore danas opterećuje i prevelik broj zaposlenih koje nije moguće riješiti bez visokih otpremnina, a s druge strane rastu proizvodni troškovi i tzv. parafiskalni nameti države na nivou trećine PDV-a, što hrvatsku industriju košta dodatnih 7-8%, kaže Bilić.
Više cijene ili propast
Zbog svega toga su cijene hrvatskih konditora više, inače bi se proizvodilo uz gubitke i posljedično zatvaranje tvrtki i likvidaciju. No činjenica je da su hrvatski konditori sa 32.000 tona iz 1989. danas spali na proizvodnju od 18-19.000 tona, od koje na domaćem tržištu prodaju 10-ak tisuća, a izvezu oko 8,5 tisuća tona. Apsurdno, prijeratna potrošnja čokolade u RH sa 13,5 tisuća tona danas je više nego udvostručena i iznosi 28.000 tona, što znači da čak 18.000 tona stiže iz uvoza.
– Ulaskom u EU položaj domaćih proizvođača čokolada sigurno će se pogoršati, a država, koja je režiser situacije, bezobzirna je i o tome ne vodi ni najmanje računa – kazao je Bilić.
>>Dugogodišnju ljubav prema čokoladi pretvorio u posao!