Kad su u Ministarstvu turizma raspisivali natječaj za podjelu oko sedam milijuna kuna nepovratnih potpora inovativnim projektima, nisu ni slutili da će 90 posto pristiglih zahtjeva odbaciti već na prvi pogled, kao potpuno promašene. A i kako drugačije kad na natječaj koji zahtijeva novi, drugačiji pogled na turizam i turističke sadržaje stigne zahtjev da se financijski potpomogne – dogradnja sjenice u vinogradu. Ili izrada i ugradnja klupa i stolova. Nije jasno ni što je inovativno u ograđivanju i ostakljivanju nečije terase, što je također bio projekt koji se natjecao za potporu vrijednu desetke tisuća kuna.
Opremili bi kuhinju
Prilično bez mašte, blago rečeno, pokazali su se i oni koji su tražili novac za regularno opremanje svojeg ugostiteljskog objekta ili pak oni koji misle da zavređuju nepovratnu financijsku injekciju jer će opremati kuhinju prema europskih standardima.
– Razočaran sam, pa nije inovacija u turizmu kad se na staroj, tipičnoj kući popravlja krov – priznao je i ministar turizma Veljko Ostojić.
A zahtjeva da se potpomogne obnova vikendice, uređenja fasade, okoliša, terena za rekreaciju i slično nije manjkalo. No ponajviše bez riječi ipak ostavlja ideja da bi se kao inovaciju u turizmu trebalo novčano poduprijeti proizvodnju peleta od ostataka drvene građe, strugotine i piljevine?! Među više od tisuću projekata koji su stigli na natječaj zadovoljilo ih je tek desetak posto. A i među 99 projekata koji su prošli, mora se reći, neki su se količinom iskazane inovativnosti zapravo provukli kroz iglene uši.
Podržali i uhodano
Financijsku su podršku tako, recimo, dobile i neke već uhodane manifestacije ili šetnice koje bi i bez prefiksa inovativno ionako morale doći na red. Kako bilo, u Ministarstvu turizma smatraju da se inovativnošću ističu digitalno oživljavanje stare jezgre Šibenika, interaktivna bura u obnovljenoj kuli Lipica grada Senja koji buru želi brendirati, a za što će dobiti potporu od sto tisuća kuna. Projekt gradnje pustolovnog kampa podržan je sa 90.000 kuna, dok, recimo, Konoba dida Marka u kojoj će gosti spavati u starim drvenim bačvama od vina dobiva sto tisuća.
Podvodna poučna staza u brijunskoj uvali Verige bit će uređena uz financijsku potporu od 70.000, a speleološka poučna staza Đula-Medvedica u Ogulinu sa 85.000 kuna. Manifestacija Arena Ice Fever, tijekom koje će se paralelno s utakmicama hokeja na ledu održavati i dodatni zabavni program s istarskom kuhinjom i južnoistarskim vinima izvan Arene, dobiva pak 200.000 kuna. Na natječaju je prošla i Istarska razvojna turistička agencija d.o.o., kao regionalni kontakt i prodajni centar Istre, s inovativnom primjenom tehnologije, a ministarstvo je podržava također s maksimalnih 200.000 kuna.
A da napisete da su velik dio potpora dobile Turisticke zajednice, koje se ionako financiraju haračem od pravnih osoba. Ista situacija kao kad je Ministarstvo poduzetnistva dodjelilo poticaj HGK. Ja osobno ne vidim kakve veze ima aplikacija za pametne telefone koja prikazuje biciklističke rute sa turizmom. I ja se vozim biciklom, ali se bas ne smatram turistom.