Iz crnogorske luke Bar sredinom svibnja prema američkom Baltimoreu isplovila je prva pošiljka od 3100 Fiata 500L namijenjena tržištima SAD-a i Kanade, proizvedena u novom pogonu talijanskog proizvođača u srpskom Kragujevcu. Tako je Srbija izvezla prvi automobil “preko bare” nakon 23 godine i neslavnog pokušaja s Yugom te 14 godina nakon bombardiranja NATO-a u kojem su stari Zastavini pogoni uglavnom porušeni.
Na tom je mjestu niknula jedna od trenutačno najmodernijih tvornica na svijetu vrijedna milijardu eura. Tvornica FAS (Fiat automobili Srbija) najveća je investicija u Srbiji u nekoliko prošlih desetljeća.
U Hrvatskoj još nije popularan poput Zastavinih automobila nekad. Od početka godine, kad je stigao u nas, prodano je 30-ak automobila, a razlog bi mogla biti dosta visoka cijena kao i sveopća kriza u prodaji novih vozila.
Stručnjaci se slažu da je upravo automobilska industrija, zbog koje je porastao izvoz, glavni razlog rasta srbijanskog BDP-a, koji je u prvom kvartalu 2013. godine porastao 1,9 posto. Usto, u FAS-u je zaposleno 2500 radnika u dvije smjene, a uskoro se, početkom proizvodnje još veće verzije, Fiat 500 XL, uvodi i treća smjena. U punom pogonu iz tvornice će godišnje izlaziti 200.000 automobila, koji već od milja zovu “šumadinac”. Radnika ima svih dobnih i obrazovnih struktura, velik je broj mladih, no ima i radnika koji u Zastavi rade već više od 30 godina.
Brojne pogodnosti
Da bi privukli ozbiljan talijanski kapital od kojeg bi desetljećima trebali imati koristi, Srbi su se zaista potrudili. Doduše, na ruku im je išla duga tradicija suradnje s Fiatom, ali Talijanima su ponudili i mnoge pogodnosti.
Talijani su od općine Batočina blizu Kragujevca u Šumadiji besplatno dobili lokaciju za gradnju poslovnog pogona na razdoblje od 99 godina bez naknade, oslobođeni su plaćanja općinskih pristojbi, naknade za uređenje građevinskog zemljišta, naknade za prenamjenu zemljišta, plaćanja lokalne komunalne naknade, dok se općina obvezala u roku od 24 sata izdati građevinsku dozvolu, uz uvjet da Fiat zaposli najmanje 50 posto radnika iz te općine.
Birokracija krivac
Takvi uvjeti vrijede i za sve ostale potencijalne investitore.
Slične su pogodnosti investitorima ponudili Češka, Slovačka i Mađarska, gdje je u posljednjem desetljeću sagrađeno desetak tvornica automobila: Hyundai, Kia, VW, Škoda, Suzuki, Citroën, Toyota, Peugeot... Primjerice, samo slovačka autoindustrija, kada se ubroje i dobavljači, daje plaće za oko 70.000 ljudi.
Za to vrijeme Hrvatska nije uspjela privući nijednog proizvođača automobila, a nesumnjivo je jedan od krivaca naša birokracija. Treba se samo sjetiti koliko našim službama treba za izdavanje građevinske dozvole.
>>Nezadovoljan uvjetima oštetio 31 fiću u tvornici FIAT-a u Kragujevcu