Jasno je da je vlada Alenke Bratušek naklonjenija privatizaciji strateških tvrtki od Janšine i Pahorove, pri čemu nije presudna cijena dionice Mercatora, nego činjenica da Agrokor daje čvrste garancije o očuvanju interesa radnika Mercatora, slovenskih dobavljača i slovenske poljoprivrede (što znači da neće biti zamjene slovenske robe hrvatskom ili srpskom) te da bi se Mercator dalje razvijao kao brend unutar Agrokora, komentira najnoviju situaciju na relaciji Agrokor – Mercator privatni konzultant Drago Munjiza, direktor tvrtke Jakov-Viktor.
Jasne Todorićeve garancije
Najveći kamen spoticanja ostaje restrukturiranje Mercatorova duga od 1,1 milijarde eura da bude povoljniji za Agrokor (slično kako je to riješeno s Atlantic grupom kod preuzimanja Droga Kolinske). No, Agrokorovi su potezi o koncentraciji maloprodaje u regiji poslovno logični. Ekonomija obujma jedina je moguća taktika za uspješno poslovanje trgovačkog lanca takve veličine, objašnjava Munjiza, pa je to i razlog što se Mercatorova uprava nije opirala prodaji Agrokoru. Ne zato što ne bi željela drugi scenarij, nego zato što je tražila jasne garancije za taj “deal” i sigurnost vlasnika dionica Mercatora.
No, da se i deveti krug prodaje Mercatora izjalovio, to bi, tvrdi on, bio loš scenarij za sve u regiji – Hrvatsku i Sloveniju, Mercator i Agrokor te njihove dobavljače i zaposlenike. Mercator bi u tom slučaju mogao tražiti reprogram dugova i dokapitalizaciju, a i prodati dio imovine jer ona vrijedi više od 1,1 milijarde eura – čak 1,2 milijuna četvornih metara nekretnina i zemljišta u vlasništvu! – po principu Sales and Lease Back. Nije dobar trenutak, ali da se moralo..., kaže Munjiza. No, Agrokorova strategija rasta ekonomije obujma i koncentracija maloprodaje u regiji zajedničkoj bi kompaniji donijela prvo mjesto u JI Europi sa 25 milijuna potrošača.
Uzvrat Tescu i Carrefouru
Zagovornici prodaje Mercatora su, podsjetimo, banke, u prvom redu EBRD i Unicredito kao strateški partneri Agrokora, te slovenske banke. Nadalje, tu su i makroanalitičari koji razumiju procese koji se upravo događaju u retail biznisu i gospodarstvu Europe. Neinformirana slovenska javnost, slaže se Munjiza, reagirala je na moguću prodaju kako bi i hrvatska u slučaju da se Konzum, primjerice, prodaje Muji Selimoviću. No, protivnike iz dijela slovenske i regionalne politike, koji su u prodaji Mercatora vidjeli gubitak vlastita utjecaja, sada treba pitati zašto je Mercator u godinu dana izgubio oko 380 milijuna eura od pada vrijednosti dionica. Agrokor je, podsjetimo, prije dvije godine nudio 221 euro po dionici, sada 120, a burzovna joj je cijena oko 94 eura.
– Sa zajedničkim prihodom oko 7 milijardi eura, Mercator i Konzum oduprijet će se Tescu i Carrefouru. Ionako u regiji i Hrvatskoj već 10-ak godina djeluju tri od 10 najvećih svjetskih trgovaca (Metro, Lidl-Schwartz, Interspar, a sada i Delhaize) pa Konzum napreduje, dok je Tesco u međuvremenu pao na manje od 30% tržišnog udjela u Velikoj Britaniji i povukao se iz Tajlanda i SAD-a – završava Munjiza.
>>Todorić preuzeo Mercator! Rađa se megatvrtka sa 60.000 zaposlenih