Dugotrajna gospodarska kriza koja je zahvatila svjetsko gospodarstvo te, uz manje prekide, traje od kraja 2007., u odnosu na prethodne, teža je i neizvjesnija jer je kao posljedica dubokih socioloških, kulturoloških i ekoloških poremećaja te zbog razvijene tehnologije i brzine komunikacije prva prava globalna ekonomska kriza o kojoj čovječanstvo nema prethodnih iskustava na koje bi se moglo referirati. Njene su karakteristike:
– nesigurnost i nepredvidivost („slaba vidljivost"), neuobičajeni događaji
– globalna međuovisnost
– izuzetna moć kupaca da nameću svoja „pravila igre"
– snažna konkurencija
– integrirani lanci nabave usluga i proizvoda
– ovisnost o tehnologiji i sredstvima komunikacije (internet).
Kriza je daleko od kraja
Već smo u svojim prilozima definirali „pravila igre" koja vrijede za hrvatski gospodarski sustav: da je potrebno riješiti probleme niske produktivnosti, nezaposlenost i nisku stopu izvoza, da je nelikvidnost manje problem ekonomskog karaktera, a više problem neprimjerene poslovne etike, da će za iskorištavanje prednosti kao što su prirodna bogatstva, geostrateški položaj i sposobnost snalaženja u atipičnim situacijama trebati vremena da se sustavne promjene iskoriste za poslovni uspjeh.
>>Top 100 hrvatskih kompanija (1. dio)
EU predstavlja snažno konkurentsko okružje tako da bez poboljšane konkurentnosti hrvatskog gospodarstva, pristupanje EU, osim rješenja nekih problema, može neke i znatno pogoršati. Sve upozorava na to da je kriza daleko od kraja, da su znanje i informacije bitan faktor za uspjeh, da zemlje regije, Azije i Afrike te bivšeg SSSR-a predstavljaju naša potencijalna tržišta više nego EU te da bez jasno utvrđenih i društvenim konsenzusom prihvaćenih ciljeva, gdje želimo biti za 5 do 10 godina, nećemo moći napraviti pravi iskorak. Unatoč teškoćama, Hrvatska, kao i druge male zemlje na marginama, izvan kruga velikih, gdje se događaju najveći potresi, uvijek ima prigodu da inovativnošću i fleksibilnošću stvori preduvjete za preživljavanje lakše nego neki drugi, pogotovo „teškaši".
Odnosi malih i velikih
Ambijent velikog kasina u kojem su igrači željni brzih dobitaka ići će u korist onih prostora gdje se naslućuje održivi (izbalansirani) razvoj, gdje se s više izvjesnosti mogu realizirati i dugoročni ciljevi.
Hrvatsku gospodarsku većinu, pravo „blago u Hrvata", predstavljaju male poduzetničke organizacije obiteljskog karaktera, nastale te preživjele u izuzetno teškim uvjetima, unatoč silnim „strujnim udarima" (divlja tranzicija, korupcija, pravna nezaštićenost, upitna uloga i pozicija bankarskog sektora ...). Otpornost i stečena iskustva kakve nemaju poduzetnici i menadžeri iz uređenih društvenih i gospodarskih sustava predstavlja snagu na koju se društvo i ekonomija mogu osloniti u rješavanju problema.
>>Top 100 hrvatskih kompanija (2.dio)
Ako se kvalitetno preurede odnosi između malih i velikih, uz određenu organizacijsku podršku (klasteri, gospodarska diplomacija, pravna zaštita, obuzdavanje apetita financijskog sektora, organizirano savjetodavstvo malima) i materijalne poticaje države (za zapošljavanje i stjecanje znanja, za razvoj i istraživanja, za ulaganja u nove tehnologije i opremu, za savjetodavstvo), jačat će sposobnost da se na izazove odgovori sustavom: „Ne kukaj, brzo reagiraj na pogrešku, učini nešto!" Mala poduzeća puno bolje nego velika mogu djelovati u pravom smjeru za bijeg iz krize.
Koncept za uspjeh
Učinkovita formula obuhvaća širu akciju od rizičnog koncepta „rezanja troškova" koji je trenutačno u Hrvatskoj u primjeni uz pretjerani intenzitet. Da, rezanju vlastite potrošnje i troškova koji ne predstavljaju dodanu vrijednost za klijente, no smisao poduzetništva temelji se na kontinuiranom povećanju prihoda od novih kvalitetnih proizvoda i usluga koji će za stare i nove klijente predstavljati nepobitnu korist. Razumijevanje takvog koncepta ponajprije znači razumjeti i tolerirati troškove (ulaganja) razvoja i motivacije ljudi, njihova zadovoljstva i osjećaja sigurnosti.
Time se zaposlenicima poduzeća – partnerima u zajedničkom poduzetničkom pothvatu, velikoj većini njih, omogućuje da strasno i odgovorno, radeći „punom parom", stvaraju ozračje međusobnog povjerenja između organizacije i svih njenih ostalih dionika. I uspjeh neće izostati.
Ispravak krivog navoda. Kriza ne postoji osim da opravda naše lopovske političare koji neznaju upravljat ničime osim svojim bankovnim računima. Kako to da čim stranac kupi državnu tvrtku (T-com, INA, banke) da oni generiraju samo ogromne profite a dok su pod vladu milijarde u gubitcima