Travanjski pad broja turista za oko pet posto i noćenja za deset posto turizmu je "odnio" oko 140 milijuna kuna, a za prva četiri mjeseca izgubljeno je, prema gruboj računici, nešto više od 400 milijuna. Sva četiri mjeseca od početka godine domaćini su bilježili manje noćenja (minus je 1,9%) iako je zabilježen mršavi rast broja gostiju od 0,7 posto.
Loše vrijeme i nepovoljan raspored praznika etiketirani su kao glavni krivci, no problemi su složeniji. Uvođenje viza za ruske i ukrajinske goste tek dolazi na naplatu – i to sigurno u nekoliko desetaka tisuća turista koji neće doći – a svakim je danom i sve više Europljana kojima se Grčka, Egipat i Tunis vraćaju u zonu interesa. U najvećoj Njemačkoj Hrvatska više ne uživa status miljenice.
Razmirice izglađene
– Karte za hrvatski turizam jednostavno nisu tako dobro posložene kao lani u ovo vrijeme. Lanjske razmirice na relaciji Njemačka – Grčka utihnule su i Nijemci više ne zaziru od putovanja u tu zemlju. Egipat i Tunis polako se vraćaju na svoje pozicije, a Turska na niske cijene tih zemalja ima snage uzvratiti sa sto tisuća aranžmana za samo 199 eura. Turska u Njemačkoj ima najveće pluseve – kaže Selimir Ognjenović, direktor njemačkog ID Riva Toursa.
Istini za volju, turističke vlasti projekciju za 2013. i nisu postavile pretjerano ambiciozno. Plan je ponoviti lanjskih 11,8 milijuna turista i gotovo 63 milijuna noćenja, a prihode od 6,8 milijardi eura povećati dva, tri posto. Sve je, međutim, više onih koji sumnjaju da je i to dostižno.
– Bojim se da ćemo se ove sezone suočiti s tri do pet posto manje turista, na što će hotelijeri reagirati snižavanjem cijena također otprilike za toliko i u konačnici bi mogli uknjižiti pad prihoda i od pola milijarde eura – upozorava Miroslav Dragičević, direktor konzultantske tvrtke Horwath HTL. – Na to smo osuđeni kao turistička zemlja, čijih 85% kapaciteta su privatni smještaj i kampovi, u kojoj sezonalnost i dalje raste. Uvijek će nam doći milijuni iz susjednih zemalja, ali ne može se živjeti samo od sunca, a ozbiljnog iskoraka neće biti bez novih igrača u turizmu i još 50 do sto tisuća hotelskih kreveta.
Slaba pomoć od EU
Naši sugovornici ne vjeruju ni da će turizam bitnije profitirati od ulaska u EU. Pogotovo što ta činjenica nije posebno eksploatirana u promociji. Ministar turizma Darko Lorencin stvari ne vidi tako crno. Podsjeća da prva četiri mjeseca u ukupnom rezultatu sudjeluju s manje od četiri posto.
– Pravu sliku predsezone znat ćemo sredinom lipnja. Osim toga, prema najavama s naših pet vodećih emitivnih tržišta, situacija je stabilna i generalno na razini lanjskih rezultata. Njemački i austrijski touroperatori najavljuju prošlogodišnje brojke, u Češkoj je gospodarska situacija nezahvalna, ali i dalje očekujemo posjet otprilike kao lani. S talijanskog tržišta neminovno će doći do daljnjeg pada, zasad je samo 22% Talijana odlučilo kamo će na odmor, a što se tiče Slovenaca, istraživanja Eurobarometra govore o visokoj usmjerenosti prema Hrvatskoj. Moramo biti svjesni da iza sebe imamo dvije rekordne godine, ali vjerujem da možemo ostvariti planirani cilj – kaže Lorencin.
>>Turist prije putovanja posjeti 22 web-stranice