Automobili vrijedni desetke milijuna kuna koje je zaplijenila Carinska uprava RH, a među kojima su skupocjeni Lamborghini Murciélago, Maserati Quattroporte i BMW X6 skupljaju prašinu u skladištu od trulih dasaka u Radničkoj cesti 222 u Zagrebu. Njihovi vlasnici uglavnom nisu platili carinu ili porez državi pa su ostali bez svojih limenih ljubimaca koji sada čekaju na red za prodaju na javnoj dražbi koja bi upotpunila državni proračun.
Nezaštićeni od vremena
A dotad, petnaestak najskupljih automobila propada u skladištu s napuknutim staklima i manjkom dasaka koje se ne doima kao da ih može zaštititi od vremenskih nepogoda. Prekriveni su tek najlonskim ceradama na kojima golubovi nerijetko ostavljaju svoje tragove. Izvan drvene daščare nalazi se ostatak voznog parka. Carinici zagrebačke podružnice od 2012. do lipnja 2014. godine oduzeli su ukupno 216 vozila. Opeli, mercedesi, volkswageni i drugi automobili stoje na otvorenom u dvorištu skladišnog prostora, a nad njima bdije zaposlenik HAK-a koji nam užurbano otključava lokot postavljen na ulaznoj ogradi. Skladište je to u kojem se osim zaplijenjenih automobila nalaze i automobili uništeni u prometnim nesrećama, a uz bok njima i vozila koja su nekad dostizala visoku vrijednost, ali nisu se uspjela prodati na javnoj dražbi.
– Operemo ih i "izglancamo" prije licitacije, to su onda sasvim drugi automobili od ovih koje sad vidite – odgovara voditelj HAK-ova skladišta na pitanje o održavanju zaplijenjenih vozila. U protekle dvije godine licitacijom na javnoj dražbi prodano ih je ukupno 238, u što su uračunata i vozila zaplijenjena prijašnjih godina.
– Vozila su pod carinskim nadzorom zbog povrede aneksa C Konvencije o privremenom uvozu – komentiraju u Carinskoj upravi najčešće razloge zapljene. Ta konvencija, poznatija i kao Istanbulska konvencija, propisuje da osoba ima pravo na privremeni uvoz vozila stranih registarskih oznaka ako ima sjedište, prebivalište ili boravak u drugoj državi. Drugim riječima, strani državljanin može hrvatskim cestama voziti da ne plati carinu, porez i trošarinu, najviše šest mjeseci u jednoj godini. Ipak, zapljena je manje otkad smo ušli u EU, objašnjava voditelj skladišta.
Mercedes za ministricu
U 10 mjeseci na njegovo je radno mjesto stiglo samo devet automobila, jer automobili iz članica EU ne podliježu carinskom nadzoru i plaćanju carine. Ipak, porez na motorna vozila ne mogu izbjeći, a kod skupocjenih automobila kao što je novi Lamborghini vrijedan 1,5 milijuna kuna, trošarina i PDV stoje 1,340.000 kuna. Jedan takav oduzet je Josipu Brkiću (34) zvanom Pope, čije je ime svojedobno često bilo na stranicama crnih kronika. U travnju 2007. netko je zapucao na Brkića ispred zagrebačkog restorana “Madera” na Prisavlju. Od 15-ak hitaca jedan je pogodio Lamborghini, a samo pukom srećom nije bilo ljudskih žrtava.
Dok se kršiteljima zakona automobili zapljenjuju, njih katkada kupuju i predstavnici vlasti. Ministarstvo graditeljstva na čelu s Ankom Mrak-Taritaš tako je primjerice 2012. godine od Carine otkupilo Mercedes s klase za 115.000 kuna.
>> Carina prodaje Mercedesov terenac za 417.099 kuna
Tja, ako želiš malo bolji auto, onda treba kupiti još jedan takav za državu i uhljebe. Uopće ne čudi zašto je drastično pala prodaja automobila. Zadnji podaci pokazuju da je 70% ukupno prodanih automobila prodano državi, lokalnoj upravi ili javnim poduzećima... Zato niti ne čude previsoke cijene ovih polovnih automobila, toliko preplaćena vozila može si priuštiti jedino država...