Intervju s novim umjetničkim ravnateljem Lada Andrijom Ivančanom

Lado može biti svjetska atrakcija broj jedan!

14.04.2016., Zagreb - Andrija Ivancan, novi voditelj ansambla LADO. Photo: Anto Magzan/PIXSELL
18.04.2016.
u 12:09

Novi umjetnički ravnatelj Lada Andrija Ivančan o planovima

Diplomirani etnolog i polonist te plodni koreograf Andrija Ivančan u ponedjeljak 18. travnja ima prvi radni dan kao umjetnički ravnatelj ansambla Lado. Na tom će mjestu zamijeniti Ivana Ivančana koji je ravnateljevao 24 godine. I jedan i drugi sinovi su legendarnog etnokoreografa, etnologa i etnokoreologa, a svojedobno i ravnatelja i umjetničkog ravnatelja Lada dr. Ivana Ivančana.

Koje ćete promjene uvesti u Lado?

Ključna je promjena u tome što će ansambl Lado svake godine hrvatskom tržištu dati potpuno novi cjelovečernji program. Dosadašnja praksa bila je da se godišnje radi jedna ili nijedna nova koreografija, ovisno o financijskim sredstvima. Kako postaviti deset ili jedanaest novih koreografija? Razgovarajući s najeminentnijim koreografima i aranžerima dogovorili smo da ćemo svi postaviti svoje koreografije i glazbene aranžmane potpuno besplatno. Potpisat ćemo jednogodišnji ugovor samo za honorare od autorskih prava. Lado će godinu dana izvoditi te koreografije potpuno besplatno, a one najuspješnije će otkupiti. Sastavio sam i tri programa “Lado antologija”, od najboljih programa u povijesti Lada koji će se izvoditi oko Dana Lada. To su programi za sve poklonike ansambla koji cijene repertoar Ljevakovića, dr. Ivančana, Bagura, Šegovića... te aranžere od Potočnika i Makara do Cossetta. Ti će se programi izmjenjivati u trogodišnjem ciklusu.

Hoće li novi program imati samo netom nastale koreografije?

Ne, nego sve što se pojavilo na tržištu. Ima sjajnih koreografija iz posljednjih dvadesetak godina, a nisu na repertoaru Lada. Četrnaest godina održavamo Festival folklorne koreografije. S trinaest festivala, Lado je postavio samo jednu koreografiju koja je na natjecanju dijelila tek treće mjesto s još dvije. Nijednu prvoplasiranu i nijednu drugoplasiranu. Potrebno je intenzivnije pratiti što se događa na koreografskoj sceni. Moramo se otvoriti amaterizmu i mladim ljudima s novim idejama te biti prisutni na koncertima amaterskih folklornih ansambala kako bismo naše potencijalne plesače, pjevače i svirače pratili u njihovu prirodnom okruženju, a ne isključivo na audicijama. I ja sam bio član Lada i znam koji mi je stres audicija predstavljala. Malo tko pokaže najbolje što zna u tom trenutku.

Što bi trebao biti cilj Lada?

Vratiti se na svjetsku scenu i postati svjetski brend. Ponajprije tu mislim na zapadnu Europu i SAD.

Imate formulu za to?

Formula je specijalni program za inozemno tržište “Heart of Croatia”. Moja je filozofija profesionalizma profesionalizam sa srcem. Za mene je umjetnost prije svega emocija. Ansambl mora biti besprijekorno uvježban, ali emocija je najbitnija. Za realizaciju tog projekta inzistirat ćemo na povećanju ljudstva u plesnom dijelu, jer se takvi projekti ne mogu raditi s brojem ljudi s kojima Lado sada raspolaže. U planu su nastupi u velikim dvoranama i sportskim dvoranama uz modernu produkciju, s videozidom, jakim razglasom i moćnom scenografijom kako bismo ostvarili prihode. Ove godine moramo realizirati već odobren program mojega prethodnika. No, već najesen izvodimo cjelovečernji program posvećen dr. Ivanu Ivančanu jer je ove godine deseta obljetnica njegove smrti. Za tu priliku postavljamo tri nove koreografije dr. Ivančana: Slavoniju, Baranju i Posavinu te obnavljamo Baniju.

Kako se nametnuti svjetskom tržištu?

Svojedobno sam napisao kolumnu Lord of the Dance ili Gospodari magle. Smatram da je došlo do zasićenja svjetskog tržišta takvim programima. Oni su u produkcijskom smislu nešto, ali ozbiljnijeg sadržaja tu nema, osobito u koreografskom smislu. Na tom tržištu trenutačno su najjači Fire of Anatolia jer su najbliži izvoru. Imaju šoumenski dio, ali najjači dio programa blizak je izvoru: od plesa oko vatre na početku, preko trbušnog plesa i plesa derviša, do nadmetanja tarabukaša i tapandžija. U njihovu uspjehu temeljenom na jačem povratku izvornosti vidim i našu šansu. Na tekovinama Ljevakovića i dr. Ivančana, s našim genijalnim koreografima, u originalnim narodnim nošnjama, napraviti priču čvrsto utemeljenu na tradiciji, ali uz vrhunsku produkciju i koreografske fragmente koji će trajati od četiri i pol do pet minuta s jakim koreografskim imaginacijama. Apsolutno sam protiv pristupa koji promoviraju Lord of the Dance i Riverdance. Ne mogu mirno gledati da pored Lada takve trupe pune dvorane i stadione diljem svijeta, a nude tako malo. Uvjeren sam da Lado može bolje od svih njih i da može biti svjetska atrakcija broj jedan.

Što će biti s vokalnim božićnim i korizmenim koncertima?

Ostaju, s time da će biti tipizirani. U planu je povećati koncertnu plesnu aktivnost, ali moramo publici ostaviti i vokalne koncerte. Sastavit ćemo program najboljeg od božićnog repertoara koji ćemo izvoditi svake godine i tako skratiti vrijeme za njegovu pripremu. Imamo enorman snimljeni materijal pa svi poklonici tog dijela Ladove aktivnosti mogu poslušati brojne Ladove kompaktne ploče. Za korizmene koncerte uzet ćemo ono što je najbolje, a to je “Kalvarija” Ljube Stipišića i ona će ići uvijek uoči Uskrsa.•

Ključne riječi

Još nema komentara

Nema komentara. Prijavite se i budite prvi koji će dati svoje mišljenje.
Važna obavijest
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.

Za komentiranje je potrebna prijava/registracija. Ako nemate korisnički račun, izaberite jedan od dva ponuđena načina i registrirajte se u par brzih koraka.

Želite prijaviti greške?

Još iz kategorije