P: Nedavno sam nakon dugo vremena pokušao koristiti jednu od svojih kartica (Visa) u Singapuru i, kako je nisam dugo koristio, zaboravio sam PIN. Mislio sam da ću se snaći, jer imam PIN-ove zapisane u mobitelu. Našao sam tri PIN-a, ali nisam znao koji je od koje kartice pa sam “ispucao” sva tri. Ispostavilo se da nijedan nije pravi i kartica mi je blokirana. Nazvao sam suprugu, koja ima punomoć na moj račun, a ona je nazvala banku i dobila objašnjenje da će kartica biti blokirana 24 sata, a da onda pokušam ponovo.
No, nismo uspjeli naći PIN i supruga je na moju molbu zatražila da izdaju novi. Iz banke tad javljaju da je to nemoguće i da samo vlasnik kartice može tražiti promjenu PIN-a. Dotad sam bio uvjeren da je punomoć autorizacija višeg ranga od PIN-a i nije mi jasno zašto joj nisu mogli dati. Uostalom, kakvu štetu mi opunomoćenik može napraviti? Na račun ionako ima punomoć i dodatnu karticu! Dakle, zanima me može li opunomoćenik zatražiti izdavanje novog PIN-a ili je ovo bio samo izgovor službenice banke? Kako punomoć mora biti sročena da bi to mogao napraviti? – pita Mario iz Pule.
Odgovara Snježana Blažić, direktorica Direkcije upravljanja poslovnom mrežom Hrvatske poštanske banke
O: U slučaju kada korisnik kartice tri puta uzastopno unese krivi PIN, onemogućeno je daljnje korištenje kartice na prihvatnim mjestima na kojima se transakcija autorizira unosom PIN-a. Korisnik mora kontaktirati banku kako bi mu se omogućilo daljnje neometano korištenje kartice. Na primjeru HPB-a, pozivom na besplatni telefon HPB Kontakt centra 0800 472 472 iz Hrvatske ili +38514890365 za pozive iz inozemstva od 0 do 24 sata, korisnik može zatražiti poništenje krivih unosa PIN-a, nakon čega banka deblokira karticu. Informacija o tome da kartica ostaje blokirana 24 sata nakon unosa tri puta krivog PIN-a ne odnosi se na HPB.
Sukladno Općim uvjetima poslovanja za transakcijske račune i obavljanje platnih usluga, opunomoćenik ne može zatražiti promjenu podataka o računu ili vlasniku računa pa tako ni promjenu PIN-a po kartici vlasnika računa. Da bi opunomoćenik to mogao, potrebna mu je posebna punomoć ovjerena kod javnog bilježnika. S obzirom na to da se deblokada krivog PIN-a može obaviti u kratkom vremenu bez većih troškova pozivom na jedan od brojeva Kontakt centra, svakako preporučujemo klijentima da se odluče za tu varijantu.
treba što više zakomplicirati da ne bi slucajno prebrzo opunomocenik mogao do svog novca