Ministar zaštite okoliša i prirode Mihael Zmajlović danas je najavio da će tražiti odštetu za Volkswagenov skandal s varanjem na testovima ispušnih plinova te je rekao kako je oformio posebnu istražnu komisiju.
– Na svaki način se trudimo očuvati prirodu i bogatstva koja imamo, stoga neću dopustiti nikome, pa bio to i neki od vodećih svjetskih proizvođača automobila, da ono što mi uspijevamo očuvati netko za račun svog profita na prijevaru uništava. Neću dopustiti da nas bilo tko, pa makar i velika moćna kompanija, kroz prijevaru učini sudionicima u trovanja planeta i naše Hrvatske. Slučaj Volkswagen nije samo prijevara kupaca, ovo je i prijevara svih građana Hrvatske – poručio je Zmajlović u priopćenju. Naveo je kako prvi dostupni podaci govore da ovi automobili s programima za lažiranje ispuštaju i do 40 puta više štetnih plinova nego što je dopušteno, a to predstavlja opasnost za javno zdravlje.
- Ovo je jedna od najvećih ekoprijevara u zadnje vrijeme i ovo nije nimalo bezazleno – rekao je Zmajlović. Neprihvatljivo mu je također što prijevarom u segmentu pogrešno obračunatih trošarina i naknada pri registraciji vozila može biti izravno oštećen državni proračun.
Istražna komisija imat će tri ključna zadatka: utvrđivanje činjenica, računanje financijskih posljedica ekoprijevare i predlaganje pravnih mjera. Komisija ima zadatak izračunati je li i koliko je oštećen državni proračun i također predložiti mogućnosti za nadoknadu štete, a građani će biti izuzeti jer su oni vozila kupili u dobroj vjeri, naveo je Zmajlović.
– Osobno ću se uključiti u aktivnosti na međunarodnom nivou i u dogovoru sa svojim europskim kolegama ministrima zaštite okoliša zalagati se za uvođenje novih normi vezanih uz deklaracije o potrošnji i emisiji NOx-a (dušični oksidi, op.a.) – rekao je Zmajlović
– Neću dopustiti da građani trpe zbog prijevara pohlepne korporacije. Građani Hrvatske i kupci spornih automobila nisu krivi što ih je proizvođač obmanuo, prevario i prodao im skupe proizvode s lažnim deklaracijama. Financijsku štetu treba podnijeti onaj tko je varao, a ne građani koji su skupo platili svoje automobile. Ako se optužbe pokažu točnima, proizvođač će morati platiti zbog svoje pohlepe, narušavanja okoliša i zdravlja građana, a mi ćemo biti spremni sa svojim potraživanjima – zaključio je Zmajlović.
Davor Škrlec, europarlamentarac ORaH-a, ranije je poslao priopćenje koje se odnosi na aferu Volkswagen koja bi u Hrvatskoj trebala biti zanimljiva budući da su vozila te autokuće najprodavanija u Hrvatskoj, a još je važnija i činjenica da je Vlada RH lani nabavila 1500 vozila, od kojih je 1423 bilo grupe Volkswagen. Priopćenje donosimo u cijelosti:
"Na plenarnoj sjednici Europskog parlamenta održanoj 6. listopada 2015. u Strasbourgu raspravljalo se o aferi „Volkswagen“ koja posljednja dva tjedna potresa autoindustriju. Američka agencija za zaštitu okoliša 18. rujna 2015. izdala je obavijest o kršenju Zakona o čistom zraku od njemačkog proizvođača automobila Volkswagena. Kompanija je u svoje dizelske motore, u razdoblju od 2009. do 2015., ugrađivala softver koji je lažno prikazivao nisku emisiju dušikovih oksida na laboratorijskom testu, a u realnim uvjetima vožnje neprihvatljivo veću nakon testiranja."
ORaH-ov zastupnik Davor Škrlec istaknuo je ozbiljnost situacije ako se odgovorno ne pristupi rješavanju ovog slučaja. Zastupnik Škrlec postavio je sljedeće pitanje: „Što je sa zaštitom tržišnog natjecanja u koje se EU zaklinje? Koliko je ovo varanje usporilo razvoj tržišta hibridnih i električnih automobila te zelenih ili zelenijih radnih mjesta upravo u autoindustriji EU?“ Kupci spornih 11 milijuna automobila prevareni su za njihovu pravu vrijednosti i time je narušena pravednost tržišnog natjecanja. Također, ovim slučajem zadan je teški udarac konceptu zelene javne nabave koji potiče Europska komisija.
Vozila Volkswagen grupacije najprodavanija su u Hrvatskoj, a samo je Vlada RH tijekom prošle godine nabavila 1500 vozila, od kojih je 1423 bilo grupe Volkswagen. Hrvatska je preko javne nabave naručila sporna vozila te je neminovno oštećena zbog lažnih informacija pri odabiru vozila i količine ispuštenih emisija. Državni proračun svakodnevno trpi neizmjernu štetu čiji razmjer trenutačno nije moguće ni procijeniti jer trošarine koje se uplaćuju u proračun predstavljaju višestruko manji iznos od stvarnog stanja emisija vozila. Također, Fond za zaštitu okoliša i energetsku učinkovitost zbog potplate je zakinut za posebnu naknadu za okoliš na vozila na motorni pogon.
– Zapravo riječ je o krađi javnog novca, novca građana Hrvatske jer se smanjuje iznos za sve projekte koje provodi Fond za zaštitu okoliša i energetsku učinkovitost, poput subvencija za kupnju kućanskih uređaja, energetsku učinkovitost u zgradarstvu itd. – zaključio je Škrlec.
>> U siječnju kreće povlačenje VW-ovih auta: 'Tvrtka bi mogla ponovno zasjati'
Hihihihi, ovaj Škrlec je živa legenda. Svim srcem je bio protiv Plomina na ugljen a onda je glasovao za Plomin na ugljen, svim srcem je protiv TIPP-a, a onda je podržao Josipovića koji se zalagao za TIPP, svim srcem je bio protiv bušenja Jadrana, a onda je podržao Josipovića koji je bio za bušenje Jadrana. Svaki prosječni inspektor u Uskoku bi ga nakon takvih poteza počeo češljati uzduž i poprijeko, jer da smrdi, smrdi do neba.