Pripada li basna diskurzivnom, dramskom, epskom ili lirskom rodu, tko je autor programatskog članka Naša književnost i koji je točan glagolski prilog glagola glodati samo su neka od pitanja oglednog ispita uoči održavanja državne mature iz hrvatskog jezika. Dio je to koji se odnosi na višu, A razinu ispita, koju je za ljetni rok prijavilo 11.589 gimnazijalaca i 10.073 učenika strukovnih škola.
Esej nosi 50 posto ocjene
No osim takvih pitanja i toga dijela maturalnog ispita, srednjoškolcima je sada već posljednji rok da za maturu ponove lektire koje ih ove godine očekuju na esejskom ispitu koji traje 160 minuta i nosi 50 posto ukupne ocjene hrvatskog jezika. Popis lektira već je objavljen, a on je ove godine na obje razine ispita umanjen za po jedan naslov. Tako srednjoškolci koji su prijavili A razinu ispita imaju na popisu 14, a oni koji su birali osnovnu razinu Hrvatskog, B razinu ispita, moraju se prisjetiti sadržaja osam lektira. Osim što maturanti na ispitu mogu dobiti tri vrste eseja: interpretativni, raspravljački te usporednu raščlambu dvaju ili više tekstova, moraju se pridržavati jasnog pravila: esej na A razini mora imati najmanje 400, a esej na osnovnoj razini najmanje 350 riječi.
Marinković umjesto Goethea
I dok popis lektire na A razini ne odskače previše od prošlogodišnjeg, osim što je ove godine “Kiklopom” zamijenjen naslov “Ruke” Ranka Marinkovića, popis lektire za B razinu ima tri izmjene naslova. Ove godine učenike očekuju Dostojevski, A. G. Matoš, D. Cesarić, J. Pupačić, S. Mihalić u dijelu hrvatskog pjesništva, R. Marinković i Shakespeare umjesto Goethea, Boccaccia, Cesarića. Na ovogodišnjem popisu lektire tako su “Posljednji Stipančići” Vjenceslava Novaka, Krležini “Gospoda Glembajevi”, Hamlet i Antigona. Promjena ima i u teoretskom dijelu. Važnija je – a odnosi se na obje razine ispita – da je za teorijski dio ispita produljeno vrijeme njegova pisanja s dosadašnjih 80 na sto minuta. Na obje razine ispita, iako je ukupan broj zadataka i broj bodova ostao isti, broj zadataka uz polazne tekstove smanjen je s 35 na 30, a povećan je broj zadataka iz književnosti bez polaznog teksta s 20 na 25.
>>Ljutiti ravnatelj poslao poruku ministru Barišiću: Brinem za budućnost djece...
>>Barišić: Sustav obrazovanja u Hrvatskoj nije katastrofalan, a po nekim pokazateljima i prednjačimo