Naslovila sam ovako svoj komentar na tekst prof. dr. Dragana Primorca bivšeg ministra znanosti i obrazovanja pod naslovom “Državna matura najveća je antikorupcijska mjera u povijesti hrvatskog školstva”, objavljen 14. siječnja 2014.Čemu ovakav naslov? Ispada da je školstvo korumpirano do te mjere da nam je trebala povijesna promjena.
E, nije tako. Dr. B. Jokić, suradnik u izradi Strategije obrazovanja izjavio je otprilike prije godinu dana, da u Hrvatskoj jedino što funkcionira dobro je, školstvo.Državna matura nije dala ništa drukčije od onog što je bilo. Gdje je evaluacije, koja to potvrđuje?
Državna matura – najveća antikorupcijska mjera u povijesti hrvatskog školstva.Svi u školstvu, bilo srednjem ili visokom, 60 godina su krali, ucjenjivali, uzimali novce za upise i evo spasa. Čudim se ljudima sa Sveučilišta da šute. Gotovo svi profesori i učitelji na bilo kojoj razini su humanisti, brižni odgojitelji i čuvari djece i zbog njih nije trebalo uvoditi državnu maturu, koja je samo progutala velike novce. I što smo s njom dobili, je li nas netko izvijestio o tome. Nije ostavljena ni najmanja mogućnost nepotizma, korupcije. Ma nemojte! Čemu onda na 10 fakulteta dodatni ispiti i dodatni bodovi? Gdje je jednakost pred Zakonom?
Osim škola, gdje su roditelji djece, njihovo socijalno stanje, obrazovanje, briga i skrb?
1. Državna matura nije nikakva antikorupcijska mjera
Čemu je tako nazivati policijskim rječnikom? I do uvođenja te vrste mature učenici su išli u škole, polagali maturu. Ovako uvedena “državna matura” samo je školama napravila ogromne probleme. U isto vrijeme se polaže matura i održava nastava za preostale razrede, čiji nastavni sati traju po 25 minuta pred kraj školske godine. Obezvrijeđen je profesorski rad u srednjoj školi, jer se tobože na temelju tih ocjena učenici više ne mogu upisivati na fakultete. A tko je sve nas što nešto znamo naučio, pa i mene i Vas? Učitelji, profesori!!Srednjoškolski profesori pripremaju učenike za bilo kakvu maturu kroz četiri godine, a ne samo na kraju 4. razreda.O nemogućnosti nepotizma dalo bi se razgovarati. Svaki oblik bilo čega nazvanog državnim ne bi trebao imati provjere. Koliki fakulteti iza državne mature imaju svoje provjere. Za umjetnička područja su mi jasne, a za druge fakultete? Čemu? Čemu i tolika sumnja u sveučilišne profesore i naklapanja o iskorjenjivanju korupcije. Državna matura nije riješila ništa, osim što silno košta državu, a onda s dodatnim ispitima i roditelje.Je li netko napisao nekakvu analizu razlike o upisima i polaganju mature? Zar za grijeh pojedinaca, treba toliko bespotrebnog posla?
2. Odavno se znalo, koje škole dobiju najbolj.e učenike i nastave ih kao takve obrazovati i za to nije trebalo trošiti tolike novce
Što smo dobili rangiranjem škola? Netko je pohvaljen ili nagrađen? Nitko! Je li netko opomenut što ima loše rezultate? Nije! Dakle, matura sama sebi svrhom.
3. Matura donijela ogromne uštede učenicima i njihovim roditeljima, te visokoškolskim ustanovama
Rečenica je to bivšeg ministra “U osiromašenoj Hrvatskoj, gdje ljudi doslovno nemaju za kruh” potrošiti u jednoj godini 60 milijuna kuna i uposliti 70 ljudi u administraciji. Baš u administraciji, jer pitanja za maturu pišu profesori srednjih škola, matura se odvija u školama, dežuraju profesori iz škola.Rezultati? Kakvi? Usporedbe? Iste šanse! Tko im je to dosad uskraćivao?
4. Bože moj. Kako državna matura prikazuje realan interes učenika za studij?
Kao da se do sada nakon toliko godina nije moglo to utvrditi.
5.Objektivno vrednovanje učeničkih dostignuća postiglo se državnom maturom
Što su srednjoškolski profesori na maturama bili neobjektivni ili pak sveučilišni profesori na fakultetima? Kao da je netko onemogućavao stipendiranje i do sada. Samo treba imati novac i dati ga onome tko ima najbolje šanse, za uspjeh onoga što davatelj stipendije želi.
6. Elektronski upis pozdravljam u srednju školu isto tako
Znači li to da i u osnovnu školu treba uvesti neku državnu maturu. Elektronska je samo prijava i jedno i drugo, a onda slijede na Sveučilištu posebni testovi, a za upis u srednju školu može proći još pet šest dodatnih potvrda.Onoga časa kad će se vrednovati samo postignuća na državnoj maturi ona ima smisla. Državna matura nije ukinula najstresniji trenutak za svakog učenika, jer je taj oblik polaganja neobično stresan, a iza toga slijede daljnji stresovi i polaganja. Kao i prije!
7.Sve države nemaju tu vrstu mature i ulazak u EU nije nam nametnuo tu obvezu, jer članice ne moraju imati jedinstven obrazovni sustav, nego onakav kakav same sebi uvedu
Baš me zanima, na koji to način državna matura propituje pamćenje, razumijevanje, primjenjivanje i analiziranje, a da se to nije tražilo na prijašnjem načinu polaganja mature ili prijemnog ispita na fakultetima. Ne tamo se zujalo! Ali je bilo besplatno za državu.8.Pozdravljam e-maticu i to je nedvojbeno dobar posao. Ako se već razbacujemo riječju povijest (jer eto prije ničeg nije bilo) onda valja postaviti pitanje: Kako bi to u povijesti hrvatskog obrazovanja bilo moguće objediniti podatke, a nije bilo računala niti je taj svijet tehnike uopće bio otkriven. To je stvar ovoga trenutka, jer je moguće.Državnu maturu u ovom obliku ne podržava bar 70% profesora srednjih škola – nije li to dosta?!Novce bi trebalo ulagati u stvaranje istih uvjeta za sve učenike. To je Conditio sine qua non svih promjena. Kad se stvore isti uvjeti onda se može govoriti o jednakosti, ali ni tada. Po slobodnom izboru djeca biraju škole, koje hoće i tako jedni dobivaju sve odlične, a drugi i ne baš. Kako će se onda mjeriti kvaliteta? Jedni će morati puno više raditi za iste novce ili će jednostavno odustati i prepustiti se stihiji.Ako uistinu želimo pravičnost onda je uz iste uvjete rada (to je osnova svih osnova) potrebno:
PRIJEDLOZI
Centar za vanjsko vrednovanje u suradnji s fakultetima može napraviti program državne mature u četiri različita programa:
1. društveni
2. jezični
3. prirodoslovno matematički
4. umjetnički
Svatko može birati, koji program polaže i na temelju upravo tih rezultata se upisuje. AKO ŽELIMO TAKO. Ali, i za to trebaju uvjeti i novac. Imamo li mi sve to?Državna matura priprema se temeljito, a ne u stavu ad hoc.
>> Državna matura najveća je antikorupcijska mjera u povijesti hrvatskog školstva
Jedina osoba dosad u Hrvatskoj koja je znala voditi Ministarstvo obrazovanja je gđa Vokić. Iz svake njene rečenice se vidi da zna što i o čemu govori. Za razliku od svih prije i poslije nje a osobito sadašnjeg ministra koji je potpuno zalutao na to mjesto i koji se ne bavi svojim poslom nego pljuvanjem neistomišljenika i svjetonazorskim i političkim ratom protiv većinske Hrvatske