Ni monetizacija ni sekuritizacija nisu dobar način za rješavanje pitanja autocesta. Najprije treba ''počistiti'' postojeći menadžment i postaviti onaj koji će odgovarati za svoje rezultate jer ključni problem nije dug nego neučinkovitost, čulo se na okruglom stolu ''Monetizacija autocesta'' u organizaciji studentske udruge Financijski klub.
– Sekuritizacija nema smisla kad je infrastruktura već izgrađena, već dok se ona gradi. Kad je u pitanju pregovaranje o koncesijskom ugovoru, tko će pristati na kraću koncesiju ako je Vlada već najavila duže rokove i otvorila prostor za pregovaranje, a Hrvatska je ionako na glasu kao prilično ''mekana'' – upozorava analitičarka Ekonomskog instituta Mihaela Grubišić Šeba. Kritizirala je davanje autocesta mirovinskim fondovima jer oni predstavljaju manje od četvrtine građana, a infrastruktura se gradila novcem svih građana.
Ekonomist Ljubo Jurčić monetizaciju vidi kao “čisto neznanje”.
Foto: Boris Ščitar/Večernji list/PIXSELL
– Umjesto ekonomske politike, nama državu vodi blagajnik. Najmanji uzrok deficita su autoceste, trebamo se koncentrirati na smanjenje kamata na kredite tih tvrtki, što bi se moglo postići boljom suradnjom fiskalne i monetarne politike – smatra Jurčić.
Prema njegovu mišljenu model monetizacije nije ništa drugo nego oblik kredita na 20 do 30 godina jer država garantira da će koncesionaru nadoknaditi novac ako podbaci prihod od cestarina. Usto, s obzirom na dugi rok, prisutan je devizni rizik i visoka premija rizika pa će koncesionar tražiti i do 17 posto povrata, što je iznimno puno budući da prihod i promet na autocestama ovise o kretanju gospodarstva, a ne o onome tko upravlja prometnicama.
Željko Marušić s Prometnog fakulteta upozorava da, s obzirom na to da država garantira prihod, privatnom koncesionaru nije u cilju imati kamionski promet na autocestama.
– Kamioni zbog težine puno brže uništavaju prometnice pa će se dogoditi to da će zbog uštede koncesionari potjerati kamione prema lokalnim cestama, a onda ćemo mi to plaćati većim izdvajanjem za te ceste i lošijom sigurnosti prometa – kaže Marušić.
Da blagajnik. Zgubljeni blagajnik i zgubljeni Dončići.Možemo samo frktati jer nismo niš u stanju promijeniti. Infrastruktura se ne daje u koncesiju ili prodaje. To je strateško pitanje jedne države. Kad te danas sutra odsjeku, možeš samo pjevat Gloriju.