Hrvatska i Izrael produbit će svoje političke i vojne veze, postaju i vojne saveznice, jer će početkom idućeg tjedna u Tel Avivu potpisati Memorandum o razumijevanju, odnosno pravni okvir sporazuma o obrambenoj suradnji. Memorandum potpisuju dva ministra obrana, hrvatski Damir Krstičević i izraelski Avigdor Lieberman, a tekst sporazuma prethodno je i brzo dogovoren između dviju strana, nakon što su stručnjaci definirali područja suradnje koje su od obostranog interesa.
Saznaje se da je u memorandumu navedeno dvadesetak područja, od vojno-tehničke suradnje, suradnje u prodaji, proizvodnji i nabavi oružja, definira se međusobna mogućnost treninga vojnih pilota i drugog osoblja, sigurnosna suradnja, doktrinarna pitanja, obuka i trening i sl. Za Krstičevića se i inače zna da voli brzinu i efikasnost, no to kako su Hrvatska i Izrael u samo nekoliko mjeseci odradile posao oko vojne suradnje u vezi s kojom dvije države neuspješno “koketiraju” već petnaestak godina, uistinu jest iznenađenje.
Izazvali poštovanje
Sve se počelo razvijati brzo nakon uspješne hrvatske “kanader diplomacije”, kada je krajem studenog prošle godine Hrvatska u Izrael poslala svoja dva kanadera CL-415 s ukupno 14 članova posade i tehničkog osoblja dok su Izraelom plamtjeli šumski požari biblijskih razmjera.
Od zamolbe izraelske vlade Hrvatskoj da pomogne svojim protupožarnim zrakoplovima do slijetanja naše interventne ekipe u vojnu bazu izraelske vojske Hatzor u središnjem dijelu Izraela prošlo je manje od 24 sata, što je već s poštovanjem doživljeno u Izraelu. No, prava priča počinje kada su Izraelci (koji nemaju kanadere) shvatili da je zapovjednik naše protupožarne eskadrile, pukovnik Davor Turković jedan od najvećih svjetskih autoriteta u strategiji gašenje ovakvih požara. “Povukli” su ga u svoj intervencijski Stožer, gdje im je on sugerirao “pravce” napada i načine gašenja. Nakon toga, izraelski premijer Benjamin (Bibi) Netanyahu obišao je hrvatsku ekipu, što su prenosili svi svjetski mediji, kao i razgovor između njega i Turkovića koji se odvijao u kabini kanadera.
Krstičević je vojnik, te je skakao od sreće što su se Hrvati tako dokazali u Izraelu i bili tako brzi i uspješni, no on je, zahvaljujući svojoj drugoj karijeri, i menadžer. Pa je brzo shvatio da se na tom novonastalom valu velikog prijateljstva s ovom važnom državom može konačno dogovoriti i vojna suradnja. Premijera Andreja Plenkovića nije trebalo uvjeravati, jer je i sam požurio sa službenim putem u Izrael krajem siječnja ove godine. Susret s Netanyahuom bio je toliko srdačan da je već na spomen hrvatske zainteresiranosti za vojnu suradnju, u sklopu koje se, naravno, govorilo i o potrebama HRZ-a, dakle nabavi nove eskadrile borbenih zrakoplova,
Netanyahu trenutačno reagirao i Krstičević se sa svojim dijelom delegacije dignuo sa sastanka premijera i našao u koloni vozila koja je brzala iz Jeruzalema, gdje je sjedište izraelske vlade, k Tel Avivu, gdje je smješteno izraelsko Ministarstvo obrane. Tada je Krstičević s kolegom Liebermanom dogovorio razmjenu stručnih prijedloga kako bi se utabale pripreme za potpisivanje vojnog sporazuma.
A posjet u ožujku idućeg tjedna trebao bi dodatno definirati hrvatske i izraelske interese i potrebe u obrambenoj suradnji. Kako je HRZ gorući problem, zbog nepopravljivo neizvjesnog stanja eskadrile starih MiG-ova 21, s Krstičevićem je u delegaciji i vrh HRZ-a. Izrael je već i prije bio u našoj “optici” kao mogući isporučitelj borbenih aviona koji Hrvatskoj trebaju, kao i Švedska, Francuska, Južna Koreja, SAD. Izraelci su počeli zamjenjivati svoje F-16 supermodernim F-35 te je pretpostavka da će imati viška zrakoplova koji bi Hrvatskoj bili tako dobrodošli. No, to hrvatsko zanimanje za borbenu eskadrilu tek je jedan od naših interesa i u MORH-u nikako ne žele da se put naše delegacije medijski pretvara tek u potragu za borbenim zrakoplovima.
Gripeni nisu isključeni
Krstičević naglašeno pazi da nikome od eventualnih ponuditelja, dođe li napokon vrijeme kada će ministar obrane od Vlade dobiti zeleno svjetlo da krene u odabir, ne ostavi prostora za sumnju u bilo kakvo pogodovanje te će delegacije i stručnjaci HRZ-a i MORH-a biti jednako otvoreni za sve ponuditelje, od kojih neki, poput švedskog SAAB-a već deset godina pregovaraju s RH oko nabave Gripena i koji i dalje u svim svojim medijskim nastupima Hrvatsku stavljaju kao zemlju potencijalnu naručiteljicu njihovih aviona.
Nakon dramatičnih izvješća koje je načelnik Glavnog stožera OS RH general Mirko Šundov predao predsjednici RH Kolindi Grabar-Kitarović i ministru Krstičeviću o stanju eskadrile, jasno je kako će državni vrh morati ubrzati donošenje odluke oko budućnosti borbenog dijela HRZ-a.
>> Krstičević: Piloti svaki dan trebaju ući u MiG-ove, a ne znaju hoće li sletjeti
>> Novi incident - MiG-u 21 ugasio se motor u letu
možete misliti s kojim gnušanjem su izraelci gledali i slušali onog tzv.predsjednika kad je denuncirao vlastitu državu.oni najviše mrze izdajice.