kineski veleposlanik

Kinezima treba pruga od Rijeke do srca Europe

Zhen Zhifei
Foto: Robert Anić/PIXSELL
28.11.2013.
u 19:00

Preko luke Rijeka uštedjeli bismo tjedan dana za plasman kineske robe na tržište Hrvatske i susjednih zemalja. Zato smo zainteresirani za ulaganja u luku - kaže u otvorenom intervjuu za Večernji list Zhen Zhifei, kineski veleposlanik u Zagrebu. Govori o tome u što Peking želi investirati u našoj zemlji te kako Hrvatska može privući više kineskih turista koji jako puno troše

Odnosi Kine i Hrvatske u posljednje vrijeme ušli su u novu fazu. Ministrica Vesna Pusić bila je u Pekingu, a uskoro će opet razgovarati i premijeri dviju zemalja. Kineski veleposlanik u Hrvatskoj Shen Zhifei nakon tri i pol godine, početkom prosinca, odlazi iz Zagreba i za Večernji list komentira odnose dviju zemalja, kao i zbivanja u Kini, koja je opet vijest dana, s reformama o kojima je odlučio plenum Centralnog komiteta Komunističke partije.

Prije godinu dana, kad smo razgovarali, najavili ste jaču suradnju Kine i Hrvatske, sad se to zaista i događa. Što očekujete ubuduće?

Jako sam sretan zbog napretka u odnosima, zbog međusobnih posjeta i susreta dvaju premijera koji će ponovno razgovarati uskoro u Bukureštu. Suradnja je sve bolja na brojnim poljima i sve je veći broj kineskih turista u Hrvatskoj. S druge strane, pomalo je razočaravajuće to što ekonomska suradnja još nije počela rasti. Tu mislim na kineske investicije, na plasman kineskih proizvoda, kao i na plasman hrvatskih proizvoda u Kini. Ali, uvjeren sam da će se to promijeniti jer nakon što su Hrvatsku donedavno, do prije godinu dana, posjećivali uglavnom kineski državni dužnosnici, sad ima sve više kineskih biznismena koji dolaze vidjeti koje mogućnosti nudi Hrvatska koja postaje sve popularnija u Kini.

Zbog čega gospodarska suradnja ne napreduje? Jesu li razlog kulturne razlike?

Ne, glavni je razlog to što Kinezi ne znaju dovoljno o Hrvatskoj. Kad se spomene Hrvatska, većina se sjeti rata. Ipak, posljednjih nekoliko godina hrvatska je vlast napravila odličnu promociju zemlje u Kini, promijenio se imidž, ima puno više informacija o Hrvatskoj u novinama i na internetu, pa se više zna o zemlji, njezinom prekrasnom krajoliku, o tome koliko je to izvanredna destinacija za odmor.:: Je li se što promijenilo nakon ulaska Hrvatske u EU?

Ohrabrujemo naše tvrtke

Ljudi su prije znali za Jugoslaviju i Beograd, puno manje za Zagreb, sad je to drukčije otkad je Hrvatska dio Unije i jako je dobro što nije ostala izolirana. Čak i oni koji nisu bili sigurni je li Hrvatska u Africi ili u Europi, sad znaju gdje je pa i da je na geostrateški važnom položaju u Europi.

Što bi Hrvatska trebala učiniti da se o zemlji više zna?

Već se čini dosta, promoviraju se hrvatski proizvodi, hrvatski turizam, a hrvatski nogomet ima odličan imidž i Hrvatska postaje sve popularnija.

Velike kineske kompanije u državnom su vlasništvu i na njihove odluke o investicijama vlast može utjecati?

Odnos je negdje pola-pola, pola je kompanija u privatnom vlasništvu. Državne tvrtke uglavnom su u strateškim sektorima, u infrastrukturi, bankarstvu, dok su privatne tvrtke više u modernim industrijama, u informatičkoj tehnologiji, u industriji. Fokusirani smo na oba dijela, ohrabrujemo tvrtke da dolaze ovamo i vide koje se mogućnosti nude.

Govori se o velikim kineskim investicijama u Hrvatskoj, u luku Rijeka, primjerice.

Hrvatskoj Vladi ta je investicija sada top-prioritet. Mogući ulagači su kineske brodarske kompanije u državnom vlasništvu, iako je recesija usporila sve planove. Čim vidite kartu Europe, jasno je da je luka Rijeka brza veza sa srcem Europe. Međutim, luka Rijeka bi trebala biti bolje opremljena, imati svu opremu za kontejnerski transport. Osim toga, morala bi biti efikasno povezana s europskim prometnim sustavom da bi ta investicija bila isplativa.

Pa tu je autocesta.

Točno, to je dobro, ali prijevoz autocestom je skup, nedostaje zato dobra željeznička povezanost Rijeke, a u tom bi povezivanju Europa mogla odigrati važnu ulogu. Transport preko Rijeke mogao bi uštedjeti pet do sedam dana za kinesku robu za plasman na tržište Hrvatske i susjednih zemalja kao što je Austrija i to je objektivna prednost Rijeke.

Nova politika jednog djeteta

Očekujete daljnji rast broja kineskih turista u Hrvatskoj?

Oko 90 milijuna Kineza svake godine ide u inozemstvo na odmor, svuda su dobrodošli jer puno troše. U Hrvatskoj je ove godine bilo 50 tisuća kineskih turista, a moglo bi ih biti i više. Međutim, problem je s vizama, jer se traži puno dokumenata i viza se može dobiti samo u Pekingu jer Hrvatska samo tamo ima veleposlanstvo, nema konzulata u drugim gradovima. Ako netko želi putovati u Austriju i Hrvatsku, mora izvaditi vizu i za Hrvatsku i za Austriju. Zato je za Hrvatsku važno da što prije uđe u šengenski vizni sustav. Ali i prije toga Hrvatska bi trebala pojednostavniti dobivanje viza. U mojoj ambasadi vizu možete dobiti istog dana.

Još nije iscurilo sve što je vrh Komunističke partije Kine odlučio na svom Trećem plenumu. Što očekujete od te važne sjednice?

Očito, bit će to daljnje reforme, kao što je to bilo i na prijašnjim plenarnim sjednicama, kad se Kina otvarala svijetu. Kina je postigla velik rast, razina dohotka je narasla također i sad se valja baviti problemima kao što su socijalni problemi, velika razlika između bogatih i siromašnih, zaštita okoliša. Uvidjeli smo da samo restrukturiranjem upravljanja, društva, ekonomije možemo ići dalje, da postignemo cilj, da postanemo moderna država. Plenum daje novi temelj za reforme, na višoj razini. Ekonomija se mora reformirati, uloga tržišta će biti najvažnija.

Odlučeno je da se politika samo jednog djeteta promijeni. Zašto sada?

Kineska demografska politika zapravo pokazuje odgovornost za svijet, jer, da krajem 70-ih godina nije uvedena i gradskim parovima broj djece ograničila na jedno, a seoskima na dvoje, ako je prvo dijete djevojčica, broj stanovnika u Kini bio bi i veći od sadašnjih 1,3 milijarde, s više korištenja resursa, opterećenja za okoliš i drugih problema, što bi bila katastrofa za svijet i ljudsku vrstu.

Ukida se i preodgoj u kampovima?

Da, no taj preodgoj ne može se uspoređivati s koncentracijskim logorima, uveden je jer u tom trenutku Kina nije imala odgovarajući pravni sustav, tu nije bila riječ o sudskim kaznama, nego o odluci uprave. S razvojem društva imamo zdraviji pravni sustav i zastarjeli preodgoj treba biti napušten. To je znak kineskog napretka u razvoju pravnog sustava i napora u zaštiti ljudskih prava. Poboljšat će se i rehabilitacija osuđenika u zajednici. Država će raditi i na zabrani iznuđivanja priznanja mučenjem i fizičkim zlostavljanjem. Sudovi će poboljšati praksu izdvajanja ilegalno pribavljenih dokaza, regulirat će se procedura zamrzavanja i oduzimanja imovine osoba kojima se sudi. Krive presude bolje će se sprječavati i ispravljati te će se istražiti tko je za njih odgovoran. Poboljšat će se pravna pomoć građanima. Mislim da s odlučnošću Kine da usavrši svoj pravni sustav možemo puno toga poboljšati u bliskoj budućnosti.

Mogu li se očekivati političke reforme?

Politički sustav se neće mijenjati, on je jamstvo kineske stabilnosti i sigurnosti, to je demokracija koja je prilagođena Kini, ali vladavina Komunističke partije treba postati bolja, moramo uvoditi vladavinu prava.:: Je li moguće imati demokraciju s vladavinom samo jedne stranke?Naravno, to mi imamo. Komunistička partija je stranka kroz koju dolaze do izražaja interesi različitih dijelova kineskog društva. Partija sad uspostavlja novi mehanizam da osigura daljnje reforme na mnogim područjima, od socijalnih razlika do zaštite okoliša i porezna politika, vlasništvo nad zemljom, sloboda kretanja.

Što znači osnivanje komiteta za sigurnost?

To je isto tijelo koje već postoji u drugim zemljama. Imali smo terorističke napade, moramo imati sustav koji će osigurati sigurnost društva. Uspostava nacionalnog komiteta za sigurnost donijet će koordinaciju u borbi protiv terorizma, u akcijama protiv bilo koje potencijalne prijetnje sigurnosti. Ne treba sumnjati u razloge osnivanja toga tijela.

Zapravo, iznenađujuće je to što takvog tijela nije bilo do sada u Kini. Koje su glavne terorističke prijetnje Kini?

Na zapadu Kine su Afganistan, Pakistan i ta regija nije sigurna. Terorističke grupe su aktivne u tom području. Moramo biti sigurni da teroristi s naše zapadne granice ne mogu utjecati na našu sigurnost. Tu su i separatisti u zapadnom dijelu Kine.

Stav o otocima

To znači da vlada nije zadovoljna razinom sigurnosti u ovom trenutku?

Vlada je odlučila poduzeti mjere da otkloni potencijalne opasnosti.

Sad je Kina u napetim odnosima s Japanom zbog svađe oko otoka?

Da, Japan mora pogledati istini u oči, poštovati povijest i ono što je Japan učinio u Kini u 2. svjetskom ratu. Oni i dalje slave ratne zločince iz 2. svjetskog rata, to nije dobar stav prema povijesti, prema militarizmu, fašizmu. To se ne mijenja ni nakon što je prošlo toliko godina. Kineska vlada ima konstruktivan stav o otocima: vi polažete pravo na njih, mi polažemo pravo, hajde da to raspravimo i o tome pregovaramo. A dotle, možemo surađivati i svi koristiti to područje, umjesto da i jedna i druga strana poduzimaju vojne akcije.

Svijet je pomalo zabrinut zbog dizanja razine naoružanja u Kini.

Nema razloga za to. Vi imate NATO, a i mi moramo imati svoju zaštitu.

Ključne riječi

Komentara 3

VI
Vincanin
20:00 28.11.2013.

Nešto me ovdje zbunjuje: nedavno je, naime, lansirana vijest da je Kina dogovorila s Grčkom da njezina ulazna luka u Europu bude Pirej. Tada sam se sjetio i našeg bivšeg Premijera koji je, onako s visoka, "otpremio" bivšeg kineskog predsjednika Hua-Kuofenga iz Zagreba sa svom njegovom svitom i požalio taj njegov korak. No, samo je po sebi jasno da je riječki ulaz u Europu mnogo pogodniji za bilo koga s Dalekog Istoka - dakle i za Kinu - nego što je to Pirej iz jednostavnog razloga što je kopneni put u srce Europe iz Rijeke mnogo kraći, a to se odnosi i na planinski dio puta, koji se najefikasnije može premostiti "nizinskom" prugom, za što Kina ima sve: ljude, novac i know-how. Sad ispada da se KInezi "vraćaju Rijeci". No kineski veleposlanik već u prosincu odlazi? Eto zašto mi to nije jasno!

NI
niks100
13:25 29.11.2013.

Dobro jutro! Rijeka je dosad mogla biti najaca luka u eu.

AT
atomised
21:26 29.11.2013.

Ovo su najobičnije kurtoazne izjave. Dok Hrvati ne zasuču rukave i ne izgrade prugu Rijeka - Zagreb - mađarska granica i dok se ne izgradi kanal Dunav-Sava, ništa od Rijeke, ništa od Hrvatske i ništa od nekakvih kineske, indonezijskih, tunguzijskih i ne znam kojih sve ne ulaza u Europu. Infrastruktura neće pasti s neba. Trebamo je izgraditi.

Važna obavijest
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.

Za komentiranje je potrebna prijava/registracija. Ako nemate korisnički račun, izaberite jedan od dva ponuđena načina i registrirajte se u par brzih koraka.

Želite prijaviti greške?

Još iz kategorije