Golemo, petomjesečno kašnjenje u remontu eskadrile od 12 borbenih zrakoplova HRZ-a (MiG-21) u Ukrajini stvara Hrvatskoj već vanjskopolitičke probleme. Hrvatska još nije izgubila sposobnost nadzora svog zračnog prostora (što bi morala prijaviti NATO-u), jer ga održava s jednim parom dežurnih lovaca na Plesu, a koji, na sreću, nisu bili predviđeni za remont, pa su ostali u Zagrebu.
Njima su istekli vremenski resursi (10 godina), no kako nisu mnogo letjeli, u stanju su još koji mjesec pokrivati naš zračni prostor. MORH i Glavni stožer, međutim, uzbudila je vijest iz Mađarske da je mađarski ministar obrane Csaba Hende u nedjelju izjavio kako je “Hrvatska od Mađarske zatražila da preuzme odgovornost za obranu zračnog prostora”, što su potom prenijeli brojni mediji.
Kako je došlo do “zabune”
– Ako potpišemo sporazum s Hrvatskom, mađarska vojska bit će odgovorna za sigurnost ne samo Slovenije nego i Hrvatske – dodao je još Hende. Međutim u MORH-u kažu da je mađarski ministar obrane malo požurio te da nije bilo nikakvih razgovora o tome. Smatraju da je do “zabune” došlo nakon što je prošlog petka, za svog boravka u Višegradu (Mađarska), na neformalnom sastanku ministara obrane zemalja Srednjoeuropske obrambene suradnje, zamjenica ministra obrane Višnja Tafra u svom govoru o temi “Rad i budućnost Srednjoeuropske obrambene suradnje”, naglasila mogućnost ispitivanja – u dugoročnom periodu i ovisno o interesu država u srednjoj Europi – multinacionalnog pristupa pri održavanju sposobnosti air policinga.
“Pri tome, ni u kojem trenutku nije bilo rasprave o konkretnim aranžmanima ili bilateralnim sporazumima”, tvrde u MORH-u. Neslužbeno, Mađari su se požurili jer znaju za problem remonta naših MiG-ova u Ukrajini, a kako imaju “višak” Gripena, čiji godišnji lizing i održavanje previše stoji, rado bi ponudili čuvanje i hrvatskog zračnog prostora, što se ne radi badava, a RH ima tu obvezu, pa ako nije u stanju to činiti sama, mora “unajmiti” zrakoplove neke od članice NATO-a. Naša komisija, predvođena pomoćnikom ministra obrane Viktorom Koprivnjakom, bila je prošlog tjedna u Odesi u inspekciji.
Što ako remont nije gotov
Predstavnici češke tvrtke ČLS uvjeravali su naše da su napokon riješili probleme s ugradnjom navigacijsko-komunikacijske opreme (tzv. NATO modernizacija), a da je sada sve u redu, navodno potvrđuju i ukrajinski probni piloti. Zaključeno je da će sredinom ovog tjedna u Odesu opet otići dva probna pilota, od koji je siguran glavni probni pilot HRZ-a, brigadir Ivan Selak, kako bi se uvjerili da oprema funkcionira i pod borbenim opterećenjima zrakoplova. S njima odlaze i četiri tehničara HRZ-a.
Budući da smo i prije dobivali slična uvjeravanja Čeha, pa se, kada je Selak izvrtio zrakoplove, pokazalo da oprema i dalje ne funkcionira, u MORH-u “pušu i na hladno” i sigurno se počelo razmišljati o tome što učiniti ne budu li MiG-ovi sređeni. Ne profunkcionira li oprema u MiG-ovima koji se remontiraju u Odesi, morat ćemo zatražiti pomoć, sve dok naših 12 lovaca ne bude remontirano kako treba. Pokaže li se da elektronička oprema sada funkcionira, za nekoliko tjedana u RH će stići prva tri lovca, ubrzo još četiri, očekuju u MORH-u. Nakon preliminarnog pregleda, koji uključuje i testne letove hrvatskih pilota, potvrdit će se jesu li ti zrakoplovi potpuno ispravni i spremni za transport u Hrvatsku, nadaju se u MORH-u.
>>MORH o obrani zračnog prostora: Hrvatska nije tražila pomoć od Mađarske
>>12 MiG-ova zatočeno u Odesi, remont nije završen, hoće li se ikada vratiti u Hrvatsku?
Pa mora bi neko.Mi aviona nemamo.Ja bi predložija da onoga ko je kupija a posle toga posla one stare krntije na remont u Ukrajinu,da njega postavimo ka strašilo nigdi u polje.I da mu ovisimo tablu oko vrata na kojoj piše "Nisan ja ode za tice,ja san ode za plašit neprijateljske avijune."