Visoki upravni sud potvrdio je prvostupanjsku presudu Upravnog suda, odnosno presudio je u korist tvrtke Grand Auto i tako donio prvu konačnu presudu kojom bi se mogla prekinuti 20 godina duga praksa provođenja javne nabave automobila na način da se tehničke specifikacije određuju prema unaprijed izabranim vozilima.
Potvrdio nam je to Robert Lendić, direktor Grand Auta, zastupnika Forda za Hrvatsku. Dakle, ne samo da Državni ured za javnu nabavu u aktualnoj nabavi automobila za više ministarstava i posebno za MUP nije prihvatio 33 milijuna kuna povoljniju ponudu nego je i ovom presudom otvoren put drugim presudama po istom pitanju i, jasno, odštetnim zahtjevima koji će uslijediti. A oni će se brojiti u milijunima kuna i isplatit će se iz državnog proračuna.
Prva konkretna presuda
Za tvrdnju da su natječaji namješteni i prije su se nalazili brojni primjeri poput onih da traženi međuosovinski razmak ili zapremina prtljažnika odgovaraju samo jednom modelu na tržištu. No ovo je prva konkretna presuda.
– Naručitelji su dužni voditi računa i o činjenici da su korisnici državnog proračuna te su dužni racionalno i ekonomično koristiti se proračunskim sredstvima – piše u rješenju Visokog upravnog suda, vezanom za natječaj iz 2008., kojim su se kupovali automobili za Ministarstvo branitelja, odnosno HRVI. Drugim riječima, Državni ured za javnu nabavu trebao bi prestati tražiti greške u zarezima jer njih na 300-tinjak stranica komplicirane dokumentacije propisane za javni natječaj svatko može pronaći.
Konkretno, na sada aktualnom javnom natječaju posao je – u dijelu koji se odnosi na vozila za više ministarstava – najprije dobila tvrtka ALD Automotive, čija je ponuda bila 10,446.430,95 kuna povoljnija od one Porsche leasinga. Iz Državnog ureda pregledali su svu predanu dokumentaciju i u izvještaj su upisali da je sva dokumentacija valjana. Naknadno su uočili da je ALD Automotive umjesto potvrde o nekažnjavanju predao potvrdu da se protiv odgovorne osobe ne vode kazneni postupci. I zbog toga su poništili prethodnu odluku, eliminirali ALD Automotive te prihvatili ponudu Porsche leasinga. Ako i pođemo od postavke da se u javnoj nabavi mora strogo poštovati propisano i da se pojedini dokument mora zvati upravo onako kako je traženo, propisano je i da onaj tko provodi javni natječaj može u roku od deset dana zatražiti objašnjenje ili dopunu predane dokumentacije.
Tko jamči za vozilo
– Ne da nisu tražili dopunu dokumentacije, nego su odbili sve što im je dostavio ponuđač i uvoznici vozila obuhvaćeni natječajem. Prethodno su temeljem naših prigovora čak osam puta mijenjali propisane specifikacije. U konačnici, automobili ponuđeni u obje grupe potpuno su udovoljavali traženim specifikacijama – objašnjava Robert Lendić. Uzalud im trud jer kad se nešto hoće naći, uvijek se nađe. Kod vozila druge grupe, za MUP, čak 23,126.875,75 kn povoljnija ponuda SG Leasinga nije prihvaćena “jer je izjavu o jamstvu na vozila dala podružnica Volva u Hrvatskoj, a ne generalni zastupnik”.
Volvo u Hrvatskoj nije registriran kao generalni zastupnik, već kao podružnica, ali zato je (i u Hrvatskoj) registriran kao proizvođač automobila. Bez obzira na to, ponuda je odbijena. Nakon svega, ALD Automotive se žalio, žalba je odbijena te je slučaj završio na Upravnom sudu. Tužbu je podnio i drugi ponuđač, SG leasing. Poput slučaja s početka ovog teksta, iz 2008., koji je sada dobio epilog koji vladarima hrvatskih javnih natječaja ne ide u korist.
>>Vlada o autima: Ponude se ne odabiru samo na temelju cijene
>>Evo koje automobile hrvatski ministri voze privatno
I ne samo auta, državne institucije na ovaj način namještaju sve natječaje, od gradnje, namještaja do medicinske opreme, jasno je šta se iza toga krije. Hvala Izraelcima što su odlučitli razbiti ovu tradiciju hrvatske visoke politike i njenih grabežljivih potrčkala.a. Zar nije onda ovakav natječaj slučaj za DORH.