Zakon o životnom partnerstvu osoba istog spola u potpunosti ispunjava obvezu, obećanje koje je hrvatski Ustav dao građanima i građankama, a nas zadužio da to obećanje ispunimo kroz zakonske odredbe, objasnio je danas ministar uprave Arsen Bauk u Saboru te dodao da vjeruje da će zakon značajno doprinijeti razvoju demokracije u hrvatskom društvu, te stvoriti čvrst temelj za novi kompromis koji će predstavljati novi iskorak našeg društva.
- Zakon predstavlja demokratski kompromis između stajališta koja se u ovom trenutku nalaze u tenziji, a ponekad i u izravnom sukobu u hrvatskom društvu. Ovaj demokratski kompromis LGBT ili LG sugrađanima i sugrađankama jamči sva prava i osigurava sve uvjete koje su neophodni kako bi imali stvarnu priliku stvarati zajednički obiteljski život. Hoće li oni poduzeti taj korak isključivo je stvar njihovog osobnog izbora, izraz autonomije njihove volje – kazao je Bauk te dodao kako taj kompromis na jasan način izražava poštovanje prema tradicionalnim svjetonazoru dijela naših sugrađana i sugrađanki koji s visokim oprezom gledaju na promjene unutar načina na koje društvo uređuje obiteljske odnose.
Posvajanje djece
S obzirom na tvrdnje dijela oporbe da zakon dozvoljava posvajanje djece budući taj institut poistovjećuju s institutom partnerske skrbi, Bauk je objasnio da se posvajanjem djeteta raskidaju sve rodbinske veze između djeteta i bioloških rođaka, dok partnerska skrb nema takav učinak i dijete uvijek ostaje rodbinski vezano uz biološkog roditelja i njegove rođake.
- Partnerska skrb zasniva se odlukom suda isključivo ako se time promiče dobrobit djeteta kojem je jedan od partnera roditelj, zasniva se odlukom suda u interesu dobrobiti djeteta samo ako drugi roditelj ili nije poznat ili je preminuo ili je zlostavljao dijete zbog čega mu je oduzeta roditeljska skrb i ta skrb može biti oduzeta odlukom suda ako se kroz nju ne ostvaruje njen glavni sud zaštita dobrobiti djeteta – ukazao je Bauk na razlike istituta posvajanja i partnerske skrbi.
- Istina je da Zakonom o životnom partnerstvu istospolne zajednice nemaju jednak tretman heteroseksualnim zajednicama u pogledu pristupa institutu posvajanja. No ta razlika nije ni približno dovoljna da se prijedlog naziva segregirajućim. Štoviše ova razlika ima objektivno opravdanje i kao takva ne predstavlja niti diskriminaciju – nastavlja Bauk.
HDZ-ov Željko Reiner zaključio je da je zakon u nizu aspekata dvoličan, da nije izričito zabranio posvajanje djece istospolnim zajednicama, te da otvara vrata trgovanju ljudima.
- Tim zakonom se izigrava izričita volja naroda izražena na referendumu i krši Ustav, jer se omogućava sklapanje braka osobama istog spola, samo pod drugim nazivom. Dakle, de iure se ne radi o braku, ali de facto se itekako radi – kazao je Reiner te dodao da se zakon odnosio na samo 70 istospolnih parova. To je izazvalo burne reakcije saborskih zastupnika.
- Hoćete reći da ljudska prava pripadaju samo imućnima – zanimalo je SDP-ovog Peđu Grbina, dok je njegova stranačka kolegica Gordana Sobol Reinerov istup nazvala neprihvatljivim i sramotnim jer se "temelji na tezi da ljudi istospolne orjentacije jedva čekaju donošenje zakona pa da krenu u ostvarivanje manipulatorskih i prevarantskih ideja".
- Zar stvarno mislite da među nezaposlenima, umirovljenicima i poljoprivrednicima nema homoseksualaca. I među ljudima koji žive u teškim uvjetima ima osoba istospolne orjentacije, i oni traže nekakvu sreću – dodao je HNS-ov Boris Blažeković.
''Gay nije grijeh''
SDP-ov Šime Lučin je pak pohvalio Reinerov nastup.
- Ja sam ipak na ranija iskustva očekivao da ćemo slušati o homoseksualnosti kao bolesti, da ćemo slušati o prirodnom poretku i redu stvari u prirodi, da ćemo slušati citate iz Biblije koji govore o tome što je homoseksualnost. Dakle, u ovih 10 godina ja mislim da je HDZ jako, jako napredovao i vjerujem da za narednih 10 godina da diskusija će još biti bolja – rekao je Lučin, dok je njegova stranačka kolegica Ingrid Antičević Marinović podsjetila i na citat pape Franje.
- Papa je rekao "Tko sam ja da sudim, biti gay nije grijeh. Oni ne smiju biti marginalizirani već integrirani u društvo. Ta orijentacija nije problem, moramo biti braća". Zato, gospodine, katekizam u ruke – rekla je ona.
Najveći dio rasprave odnosio se na priziv savjesti za matičare, a temu je otvorio Reiner koji je izrazio žaljenje što nije prihvaćen HDZ-ov prijedog da službene osobe koje ne žele sudjelovati u provedbi tog zakona, posebno matičari, imaju pravo priziva savjesti.
- Matičari moraju savjesno obavljati svoju dužnost. Savjesno, dakle sukladno svojoj savjesti. U protivnom su oni odgovorni za lakše ili teže povrede službene dužnosti, prema tome i taj zakon kaže da oni moraju postupati po svojoj savjesti, a savjest se definira kao osobni, moralni osjećaj za dobro i zlo i sad zašto im to uskratiti? Slijedom čega ćemo im mi to uskratiti? - zanimalo je Reinera. - Ma, nemojte, a što slijedi nakon toga? Hoćete li tražiti priziv savjesti za vozače kamiona da ne prevoze obojene osobe? Ovo je zakon o ljudskim pravima i zbog toga što se jednoj manjinskoj grupaciji daju ljudska prava Vi ste protiv njega – odgovorio mu je SDP-ov Nenad Stazić koji to vidi kao već tradicionalni HDZ-ov odnos prema manjinama.
- Što bi bilo u drugim slučajevima kad bi se matičarima omogućio priziv savjesti. Otvorila bi se Pandorina kutija jer bi se moglo dogoditi da matičar odbije vjenčati muškarca i ženu koji pripadaju političkoj stranci, jer vodstvo i program stranke nisu u skladu s njegovim svjetonazorom – dodala je Jadranka Kosor.
HDSSB-ovom Draženu Đuroviću pak uopće nije jasno zašto se zajednica mora sklapati baš pred matičarom.
- Što, zapravo, želimo, pandan braku pod svaku cijenu – matičar, kumovi, cvijeće, ili želimo da kao država zaštitimo tu zajednicu – zanimalo je Đurovića koji je vladajućima zamjerio da ovdje priziv savjesti ne dopuštaju, a jesu 2000. svima onima koji ne žele služiti vojni rok.
- Priziv savjesti ima samo jedno ograničenje, a to je da ono se ne može primijeniti ako ugrožava ili isključuje prava drugih ljudi. Dakle, priziv savjesti nije apsolutno pravo. Njegovo je ograničenje u poštivanju prava drugih ljudi. I zato priziv savjesti kod matičara ne može biti dozvoljen jer ugrožava pravo drugih ljudi odnosno građana koji su definirani ovim zakonom – objasnila je SDP-ova Marija Lugarić.
Prava se našla citirati papu...