Za dvije trudnice s Malog Lošinja i jednu s otoka Raba nova 2013. nije dobro počela. Dobile su trudove i trebale biti hitno prebačene u bolnicu na kopnu, no loše vrijeme to nije omogućavalo. Kao i obično, u takvim okolnostima zadnji je spas pozvati helikoptere Hrvatskog ratnog zrakoplovstva. Uvijek dežuraju, u splitskoj (Divulje) ili zagrebačkoj vojnoj bazi (Lučko) i treba im, od postavljanja zahtjeva do uzleta, desetak do petnaestak minuta. Na splitskim Divuljama – problem: dežurna ekipa liječnika procijenila je da su vremenski uvjeti toliko loši da se nisu usudili ukrcati u golemi helikopter HRZ-a. Piloti ipak uzlijeću, no nakon nekoliko minuta moraju odustati od pogibeljnog leta. Kreće, međutim posada iz Zagreba i helikopter HRZ-a “ubire” u seriji sve tri trudnice i prevozi ih u bolnicu.
Ovo je tek jedna od lanjskih 1330 intervencija helikoptera (Mi-8 MTV, Mi-17 1 VA i Mi-171 Sh) HRZ-a. Posade helikoptera 91. i 93. zrakoplovne baze HRZ-a i PZO-a sudjelovale su u medicinskim intervencijama i prevozile ozlijeđene, oboljele, domaće stanovništvo uglavnom s hrvatskih otoka, strane turiste čak i s putničkih kruzera s pučine, ozlijeđene u prometnim nesrećama, novorođenčad, trudnice, žene otrovane pesticidima. Spasili su živote 470 pacijenata. Iza te statistike kojom se jako ponose i u MORH-u, Ministarstvu zdravlja, Vladi, turističkom sektoru, stoje deseci javnosti potpuno nepoznatih pilota, mehaničara i letnog osoblja HRZ-a. Javnosti je potpuno normalno da helikopteri ratnog zrakoplovstva uvijek budu tu, na usluzi svakom teže ozlijeđenom ili bolesnom građaninu ili strancu. Stranim je turistima nerijetko to zadnje od traženih jamstava da se odluče za ljetovanje ne nekom od naših udaljenijih otoka.
No, malo tko zna da se cijela ova odlično uigrana operacija odvija izvan protokola EU koji nalažu da se za te svrhe koriste civilni helikopteri. Hrvatska zasad nema mogućnosti nabaviti civilne helikoptere premda je bilo pokušaja da se problem riješi najmom. Stoga su helikopteri HRZ-a i dalje jedino rješenje. No golemi su transportni helikopteri HRZ-a impresivni, ali i nekoliko puta skuplji od civilnih. Sat letenja stoji i do 20.000 kuna. U MORH-u dodaju da nije riječ o “običnim” letovima, nego su ti interventni letovi u pravilu poduzeti u ekstremno lošim vremenskim uvjetima i/ili noću.
Ministar obrane Ante Kotromanović kaže da se helikopteri HRZ-a od iduće godine ne bi trebali rabiti za hitne medicinske letove, nego tek komercijalni helikopteri. No taj problem mora riješiti Državna uprava za zaštitu i spašavanje. A ona je isprva željela “izdvojiti” nekoliko vojnih helikoptera i prebaciti ih u “civilstvo”, no to MORH-u ne pada na pamet učiniti. – Helikopteri HRZ-a i dalje će letjeti u medicinske svrhe premda nisu pogodni – kaže ministar Kotromanović. Posade letjelica HRZ-a sudjelovale su 2012. i u 20 akcija traganja i spašavanja (zrakoplovima PC-9, Bell-206B te helikopterima Mi-8 MTV i Mi-171 Sh) u suradnji s Hrvatskom gorskom službom spašavanja.
>> Preminula beba koja je helikopterom prevezena Split
Navodno se svaki prelet zrakoplova preko Hrvatske plaća 100 dolara baš za akcije potrage i spašavanja, ako je tomu tako, gdje su ti novci. Btw, HAK ve godinama pokušava ukazati na taj problem, i ne samo to, nego je i nudio rješenja, ali me baš zanima kome to sve nije odgovaralo.