HŽ Cargo do kraja godine mora otpustiti 1100 radnika, mora odmah srezati plaće 20 posto, mora privatizirati neosnovne djelatnosti te smanjiti iznose otpremnina i prava iz kolektivnog ugovora, poručio je jučer ministar pomorstva, prometa i infrastrukture Siniša Hajdaš Dončić.
Bez grižnje savjesti
– Ako se uprava u roku od 14 dana ne uspije dogovoriti sa sindikatima, bez grižnje savjesti ćemo HŽ Cargo poslati u stečaj s likvidacijom. Vrijeme popuštanja socijalnim partnerima je prošlo – rekao je Hajdaš Dončić.
Novi plan za Cargo ministar Hajdaš Dončić iznio je nakon što su krajem prošlog tjedna propali pregovori s rumunjskom Grampet grupom o privatizaciji te tvrtke. Ako se prihvate zahtjevi koje je postavio Hajdaš Dončić pred sindikate koji djeluju u Cargu, Vlada će pomoći tvrtki sa 230 milijuna kuna. No, taj novac neće smjeti potrošiti na plaće, nego isključivo na otpremnine i tekuće obveze prema dobavljačima.
Na pitanje zašto se nije odmah išlo na stečaj Carga jer su odavno ispunjeni uvjeti za pokretanje tog postupka u tvrtki, Hajdaš Dončić je kazao da je interes države opstanak HŽ Carga zbog šire važnosti željezničkog prometa. Kazao je i da Cargo trenutačno zapošljava 3482 radnika i da je tih 230 milijuna kuna iz državnog proračuna pozajmica koju će tvrtka morati vratiti u roku od 15 mjeseci.
Cargove dugoročne obveze iznose 800 milijuna kuna, a na te kredite izdana su državna jamstva, kratkoročne oko 248 milijuna kuna, no isto toliko iznose i potraživanja te tvrtke. U toj tvrtki namjeravaju prodati oko 1800 vagona čija je vrijednost procijenjena na 150 milijuna kuna.
U privatizaciju treba ići odmah tvrtka RŽV Čakovec, dok će dio Agita biti spojen s Cargom. Hajdaš Dončić kazao je i da mu je žao što su pregovori s Grameptom bili neuspješni, ali je istaknuo da se uvjeti iz natječaja koji su prihvaćeni ne mogu naknadno mijenjati.
– Tko ne uspije, taj je ljutit. To je kao kad raskidate s djevojkom – tim je riječima komentirao Hajdaš Dončić tvrdnje Rumunja da su imali loš tretman i da su šokirani prekidom pregovora. Novi pokušaj privatizacije Carga sigurno neće biti ove godine, poručio je ministar.
No, sindikati u HŽ Cargu baš nisu oduševljeni prijedlozima odnosno uvjetima ministra Hajdaša Dončića. Nenad Mrgan, predsjednik Sindikata strojovođa Hrvatske, kaže da je neprihvatljivo smanjenje plaća jer je iz Carga već otišlo oko 900 ljudi i oni koji su ostali već rade više, a sad bi odlaskom dodatnih 1100 ljudi morali raditi još više, uz smanjenje plaće od 20 posto.
Plaće najmanji problem
Mrgan smatra da su plaće u Cargu najmanji problem i pita se što je s drugim troškovima i lošim upravljanjem. Prema njegovu mišljenju, ako Cargo i ode u stečaj s likvidacijom, radnici te tvrtke ne bi dugo bili bez posla jer bi se vrlo brzo zaposlili u drugim operatorima koji će doći na liberalizirano hrvatsko tržište željezničkog prijevoza roba. A u Udruženju stranih ulagača RH osudili su prekid pregovora s Grampetom.
– Time se stranim investitorima poručuje da zaobilaze Hrvatsku jer nije moguće predvidjeti ishod posla čak i ako je inozemni potencijalni investitor pobijedio s najboljom ponudom na natječaju – navodi Ante Babić, predsjednik tog udruženja.
>>'Nigdje u EU nisu nas tretirali loše kao u Hrvatskoj'
>>Prekinuti pregovori s Rumunjima o kupoprodaji HŽ Carga
Lepi i drogi, otpustite 10 do 15 tisuća iz državne uprave i imati će te u Hrvatskoj reda i rada. Da ih samo pošaljete kući i dajete im plaću još bi profitirali jer vam ne bi trošili struju, vodu, grijanjee kavu, toaletpapir i ne bi jen drugomu smetali na poslu.