Nakon što su propali pregovori hrvatske Vlade s rumunjskom Grampet grupom o prodaji HŽ Carga, resorni ministar pomorstva, prometa i infrastrukture Siniša Hajdaš Dončić dao je u ponedjeljak ultimatum upravi te posrnule državne tvrtke da se u roku od 14 dana dogovori sa sindikatima o otpuštanju 1100 radnika, zatim da mora privoljeti sindikate da pristanu na smanjenje plaća od 20 posto svima kao i na ukidanje prava iz kolektivnog ugovora, a za one koji budu proglašeni viškom otpremnine neće biti tako izdašne kao do sada. Ministar je zaprijetio da će bez grižnje savjesti poslati HŽ Cargo u stečaj ako sindikati ne pristanu na njegove uvjete.
Ako pristanu, država će tu tvrtku pripomoći s još 230 milijuna kuna. Sindikati su odmah reagirali i nisu skloni pristati na ministrove uvjete, pogotovo ne na smanjenje plaća od 20 posto.Očekivati je da će ipak HŽ Cargo opstati iako neće biti sve po ministrovu, ali ni sindikati neće biti baš na kraju zadovoljni.
Cargo je važan nacionalni prijevoznik u željezničkom robnom prometu i njegov nestanak bio bi težak udarac za domaće gospodarstvo. Sindikati u HŽ-u pak vrlo su jaki i neće sigurno šutke pristati na sve što od njih Hajdaš Dončić traži, no ipak će morati u nekim stvarima popustiti jer je situacija u tvrtki jako teška. Stoga će vjerojatno na kraju doći do nekog kompromisa pa će tako i vuk biti sit i ovce na broju.
Sve kako ministar hoće
Postoji ne baš velika mogućnost da sindikati koji djeluju u HŽ Cargu bespogovorno pristanu na ultimatum ministra Siniše Hajdaša Dončića. HŽ Cargo svaki mjesec muku muči s isplatom plaća, uvjeti za odlazak u stečaj odavno su ispunjeni pa bi u biti radnici trebali biti zadovoljni ako tvrtka uopće opstane, a oni zadrže svoja radna mjesta, pa i sa 20 posto nižim plaćama. Sindikati tu ne bi trebali imati puno izbora, pogotovo ne ako ministar bude dosljedan i nepopustljiv u svom stavu: uzmi ili ostavi.
A s obzirom na to da je javno iznio svoje uvjete za spas Carga, onda bi mogao i biti nepopustljiv.
Crni scenarij
Najmanje šanse za ostvarenje ima najcrnji scenarij, a to je da sindikati ne pristanu na ultimatum te da ministar Siniša Hajdaš Dončić ostvari svoje teške prijetnje i Cargo pošalje u stečaj s likvidacijom. To bi onda značilo gubitak posla za oko 3000 ljudi, a Hrvatska bi ostala bez željezničkog cargo prijevoznika.
>> 'Mjerama ušteda nećete spasiti HŽ Cargo'
Najveći hrvatski prometni stručnjak svih vremena Hajdaš Sinke udani Dončić, inače doktor seoskog turizma s disertaciojom obranjenom (gle kakve li slučajnosti!) kod najvećega hrvatskoga gospodarskog stručnjaka svih vremena Grčić dr. Brankeca u Splitu, za koji će mjesec potonuti u debeli zaborav u povjesnoj ropotarnici (na "đubrištu istorije, kao bi to slikovito rekli "komšije iz regiona"), a HŽ Cargo će, unatoč svim sadašnjim poteškoćama, opstati i poslovati dalje. Na svu sreću, ne uništavaju se željeznička poduzeća tako lako kako je to zamislio taj napuhani zagorski puran od ministra (a i ponosni vlasnik tetovaže). Naime, u Europskoj uniji do sada nije propalo ni jedno željezničko teretno prijevozno poduzeće, pa bi propast HŽ Carga bio nezapamćeni prresedan. Svaka država i te kako se brine za svoje željezničke prijevoznike, pa će to bogme morati učiniti i Hrvatska. Ako ne za mandata ove nesposobne i protuhrvatske vlasti, onda odmah nakon njezina sramnotnog silaska s političke pozornice.