Kanfanar je dragulj u kruni British American Tobaccoa (BAT-a), volimo ga i u petogodišnjem razdoblju u njega ćemo uložiti ukupno 50 milijuna eura kako bi TDR postao među najboljim kompanijama u BAT-ovu portfelju, kaže Ram Addanki, predsjednik uprave BAT-a Adria, koji je u Rovinju obilježio prvu godišnjicu preuzimanja Adrisova TDR-a, transakcije vrijedne 550 milijuna eura. TDR je, ističe, u proteklih godinu dana uspješno integriran u BAT-ov globalni sustav pa tržište BAT-a u Hrvatskoj kontinuirano raste. Dosegli su već 52,8% udjela, čemu su najviše doprinijeli brendovi poput Rothmansa u koji je nedavno „migrirao“ Benston, Lucky Strikea te Dunhilla pod kojim će se za dva tjedna prodavati Ronhill. U razgovoru za Večernji list Addanki otkriva kakvi su im dalji planovi s Kanfanarom, brendovima i novim proizvodima, prilagodbi duhanskoj direktivi EU, crnom tržištu…
Kako biste ocijenili prvu godinu poslovanja na hrvatskom tržištu?
Sve naše strategije provedene su na tržištu na pravi način. Tržišni udjel nam je veći nego u istom razdoblju lanjske godine, što je vrlo važno imajući na umu da je udjel TDR-a dugo padao, u prosjeku 6% godišnje zadnjih tri-četiri godine. Ljetna sezona za nas je bila dobra. Stoga smo iznimno zadovoljni s rezultatima.
Koliko ste uložili u hrvatsko tržište?
Već u prvoj godini uložili smo blizu 20 milijuna eura, a u sljedeće tri godine investirat ćemo još 30 milijuna eura u tvornicu u Kanfanaru, što je vrlo značajna investicija čime BAT dobiva sve više na značaju i važnosti unutar cijele BAT grupacije.
S TDR-om je BAT otvorio grčko tržište, spremate li se i na neka nova?
Već izvozimo duhan u paketima u Njemačku i Mađarsku, a cigarete u Grčku i Bugarsku. Izvozit ćemo još u niz drugih zemalja, a tijekom 2017. nastavljamo s provedbom izvozne strategije.
Je li skupa proizvodnja u Hrvatskoj?
Mislim da je u Poljskoj jeftinija nego u Hrvatskoj, ali u Hrvatskoj je definitivno jeftinija nego u Nizozemskoj, Njemačkoj ili Velikoj Britaniji. Dobivamo dobru vrijednost za cijenu koju plaćamo u Hrvatskoj, ali sve je to relativno. Hrvatska definitivno nije najjeftinija u Europi, ali s porastom proizvodnje možemo biti konkurentni.
Od preuzimanja TDR-a nestao je poznati hrvatski brend Benston, sad će i Ronhill. Gasite li sve hrvatske brendove?
Moramo to staviti u kontekst. Kupili smo ovu kompaniju jer smo vidjeli njezinu vrijednost na tržištu, ali i potrebu potrošača za međunarodnim brendovima i inovacijama. Moram ponoviti da je TDR gubio tržišni udjel zbog toga što se nije mogao natjecati s međunarodnom konkurencijom na svim cjenovnim pozicijama. Benston smo migrirali u Rothmans i otada se njegov udjel gotovo udvostručio na tržištu. Naša strategija portfelja temelji se na istraživanju tržišta i ako ono kaže da je migracija rješenje, onda to i činimo. Zahvaljujući visokoj kvaliteti duhana Ronhill je odabran da postane dio Dunhill obitelji, najprestižnijeg BAT-ova brenda koji se prodaje u više od 200 zemalja. Nije riječ o tome da mi želimo ugasiti sve TDR-ove brendove, riječ je o tome da kombiniramo međunarodnu stručnost s lokalnim znanjem, kako bismo potrošačima ponudili najbolji proizvod za cijenu koju plaćaju.
Nakon preseljenja jedne proizvodne linije iz Kanfanara u Srbiju, je li smanjena proizvodnja u Hrvatskoj?
Stroj koji smo preselili u Srbiju bio nam je višak, što znači da ga nismo ni koristili. Proizvodnju nismo smanjili, ove godine proizvest ćemo oko 7,5 milijardi cigareta, a već sljedeće planiramo povećanje proizvodnje za oko 50%, na 10,5 do 11 milijardi, potom i više, nakon što okončamo investicije u strojeve i ostalo. Cilj nam je da u idućih pet godina dostignemo proizvodnju od 17 milijardi komada cigareta godišnje. Zasad nam ide jako dobro. Jučer nas je u Kanfanaru posjetio i naš globalni direktor proizvodnje, koji je bio vrlo impresioniran onim što je vidio, kako u smislu tehnologije kojom raspolažemo, tako i što se tiče sposobnosti naših ljudi. Fokus nam je na edukaciji naših ljudi, kako bi postali u potpunosti svjetska klasa kada je riječ o proizvodnoj tehnologiji. Zato investiramo u Kanfanar.
U Turskoj gdje ste svojedobno bili menadžer, jedan od glavnih prioriteta vam je bilo suzbijanje crnog tržišta. Koliki je to problem u Hrvatskoj?
U Hrvatskoj je 25% ukupne trgovine duhanskim proizvodima ilegalno. Država na tome više od milijarde kuna, što je ogroman problem za gospodarstvo, a pogoduje mu i neplanirani rast trošarina na duhanske proizvode. Porezi su u Hrvatskoj jako visoki. Više od 80% naših prihoda odlazi na poreze, a ne znamo ni kada, kako i za koliko će se mijenjati u Hrvatskoj. Podržavamo regulativu i pravne propise, ali oni moraju biti razumni te molimo vladu da napravi kalendar trošarina. Moje je mišljenje da industrija i državne vlasti moraju surađivati u rješavanju tog problema. Morate imati na umu i da to nije samo pitanje izgubljenih prihoda proračuna, nego mi ne znamo ni kamo ide taj novac. Može otići i u ruke raznih vrsta kriminalaca, a to svakako nije dobro za društvo.
Hoće li se nedavno preuzimanje 40-postotnog udjela u Fabrici duhana Sarajevo odraziti i na hrvatsku proizvodnju?
Preuzimanje još nije završeno i podložno je različitim formalnostima, tako da u ovom trenutku ne mogu govoriti što će se dogoditi. Mi u Kanfanaru imamo dovoljno planova za budućnost, pa se ne treba previše brinuti što će nam to donijeti.
Kako komentirate što još nije zaživio hrvatski zakon o duhanskim proizvodima, a rok, prema EU direktivi, bio je 20. svibnja?
Postoji krajnji rok za proizvodnju koji je prema EU direktivi 20. svibnja 2016., ali je krajnji rok za usklađivanje na unutarnjem tržištu je 20. svibnja 2017. Prema prijedlogu zakona o duhanskim proizvodima krajnji rok za usklađivanje proizvodnje s novim zdravstvenim upozorenjima u Hrvatskoj je 31. prosinca 2016. i mi imamo planove prema kojima ćemo do tada biti potpuno usklađeni.
S obzirom da su građani sve osvješteniji po pitanju štetnosti pušenja, kakve inovacije od BAT-a možemo očekivati?
Ne očekujete valjda od mene da vam to otkrijem? To sigurno neću, ali moram dodati da smo mi lideri u inovacijama u Hrvatskoj. Prvi smo izašli s dvostrukim kapsulama, prvi smo uveli novi tube filter, no još je mnogo inovacija pred nama koje ćemo proizvoditi upravo u Kanfanaru. Zasad su to poslovne tajne koje ću otkriti u pravom trenutku.
Kako komentirate zabranu reklamiranja e-cigareta preko weba, isticanja na vidljivom mjestu u trgovini, koje predviđa novi hrvatski zakon, te da je i WHO protiv njih pokrenuo svojevrsni križarski rat?
E-cigarete sadrže tekućinu na bazi nikotina koja isparava. Nema sagorijevanja, tako da potrošač udiše, a ne dim pa e-cigarete, iako se nikotin dobiva iz duhana, zapravo ne sadrže duhan. Vjerujemo da e-cigarete i ostali proizvodi sljedeće generacije mogu igrati važnu ulogu u ublažavanju javnozdravstvenih posljedica pušenja cigareta i ostalih načina korištenja duhana. Postoje dobro utemeljeni znanstveni dokazi da su e-cigarete za 95% manje štetne od cigareta i da su vrlo djelotvorne u prestanku pušenja. Imamo planove i za slučaj zabrane reklamiranja e-cigareta, ali regulatori bi trebali razumjeti razliku između e-cigareta i običnih cigareta. Dapače, druga EU direktiva o duhanskim proizvodima razlikuje kategorije cigareta od e-cigareta i proizvoda nove generacije, zbog čega i ne propisuje ograničenja za e- cigarete kao za cigarete.
Jeste li zadržali poziciju TDR-ovih proizvoda u najvećem domaćem trgovačkom lancu i Tisku ili je ona oslabila?
Naša je pozicija ostala ista i nakon preuzimanja. Ništa se nije promijenilo, poslovni odnosi su nastavljeni.
> > TDR: U Srbiju smo preselili samo jednu proizvodnu liniju