Sve ankete koje su se provodile uoči prvog kruga predsjedničkih izbora aktualnom predsjedniku Ivi Josipoviću davale su debelu prednost.
Prema istraživanju Ipsos Pulsa provedenom sredinom prosinca, Josipović je dobivao čak 46,5 posto podrške, a Kolinda Grabar-Kitarović 34,9 posto.
Nema urote
Sličnu razliku u postotcima predviđalo je i istraživanje Promocije plus za RTL. Istraživanja su “promašila” i kada je u pitanju Ivan Vilibor Sinčić. Iako mu je istraživanje Ipsos Pulsa dalo prednost u odnosu na Milana Kujundžića, postotak podrške koji je u njemu dobio bio je manji od deset posto. Zbog čega su ankete toliko podbacile u odnosu na stvarni rezultat izbora? Politički analitičar Davor Gjenero drži da ima više razloga za to.
– Kao prvo, ne treba polaziti apriorno od urotničkih teorija da oni koji provode ankete rade i devijacije i precjenjuju jedno a podcjenjuju drugo biračko tijelo. Također, klasično konzervativno biračko tijelo izbjegava sudjelovati u anketama pa HDZ i HSS u najvećoj mjeri loše prolaze te su podcijenjeni, dok su liberalne opcije obično precijenjene – napominje Gjenero.
Isto tako, dodaje, istraživanja javnog mišljenja nisu dovoljno kvalitetna za izradu izborne prognoze, već pokazuju stanje političke arene na dan kada se ono provodi.
Važnost sučeljavanja
Da ankete ne lažu, odnosno ne griješe namjerno, drži i analitičar Žarko Puhovski. – Ankete su pogrešne ne iz namjere nego iz čistog neznanja. To je neodgovorno i trebalo bi početi raditi ozbiljnija istraživanja. Problem je što se rade na nedovoljnom uzorku te se previše oslanja na telefonske ankete... – smatra Puhovski. Ne vjeruje ni u teorije da su “trendove” promijenila sučeljavanja.
– To bi značilo da su sučeljavanja podigla Sinčića 300%, a to je nemoguće. Obično sučeljavanja djeluju na pojedinu listu ili kandidata za nekoliko postotaka – kaže Puhovski.
>>Josipović je bio zatečen i u šoku, Grabar Kitarović sigurna i u zanosu
>>Pogledajte prvi susret Josipovića i Grabar Kitarović nakon izbora
Ovo što pričaju puhovski & co. jednostavno nije istina! ... Ne radi se tu o šlamperaju (zanimljivo da to tek sad tvrde, a isto se događa godinama) - nego upravo suprotno - "ankete" se rade stručno i pomno smišljeno s jednim ciljem: kreiranje javnog mijenja, a ne analiza - namiještanje glave, a ne statistika. ... "agencije" tako postaju aktivni promotori pojedinih kandidata.