Rastu vam zazubice dok gledate “Masterchef”, “Večeru za pet” ili Jamieja Olivera? Mada ste neznalica kad je kulinarstvo u pitanju, a slasne delicije koje vidite na tanjurima potaknu vas da uđete u kuhinju i pokušate nešto napraviti? Sve nam je to dobro poznato! Kulinarske emisije zasigurno su jedan od omiljenih TV formata s potencijalom da to još dugo ostanu. Zašto ih ljudi vole, jednostavno je objasnio gastroumjetnik Rene Bakalović:
– Na internetu su dugo dva najtraženija pojma bili “food” i “sex”. To su primarne ljudske potrebe. A kao što se sve u svijetu danas erotizira, tako se erotizira i hrana. Ipak, ne možemo se oteti dojmu da u Hrvatskoj kulinarske emisije, naročito one domaće produkcije, nisu ni blizu popularnosti koje takve emisije imaju u svijetu. – Često mi se čini da na našim televizijama ima i previše gastroemisija, ali, nažalost, loše kvalitete. U njih ulaze ljudi željni medija, a ne ljudi koji se razumiju u kulinarstvo – odrješit je Bakalović, koji planira napisati knjigu i pripremiti emisije o turopljskoj kuhinji. Slično mišljenje dijeli i Ana Ugarković, zacijelo jedna od najpopularnijih TV kuharica.
Problem je u sponzorima
– Žao mi je što nemamo više domaćih kulinarskih emisija, ali mislim da je najveći problem u Hrvatskoj to što se ne dopušta autorska emisija. Uvijek se sve svodi na sponzorske emisije, a gledatelji mogu vidjeti da ste samo medij kroz koji netko drugi prezentira svoj proizvod – priča Ana i dodaje da se više ne želi baviti kulinarstvom na televiziji. Ni Stephan Macchi, Francuz koji se u Hrvatskoj proslavio zahvaljujući emisiji “Jezikova juha”, više ne želi pred kamere.
– Sve što mogu reći jest da sam se iz medija povukao i da je kulinarstvo industrija koja ne izumire – kratak je bio Macchi. Jedan od rijetkih koji i dalje radi emisije o gastronomiji je Veljko Barbieri. Njegovi “Jelovnici izgubljenog vremena” krenuli su 2001. i još nikome nisu dosadili.
– Trenutno snimam nove epizode koje će se prikazivati na jesen na HTV-u. U prosjeku im je gledanost 7,8 posto, što je u rangu s “Dnevnikom” pa se ne mogu žaliti da nemam publiku – veli Barbieri.
Bez popularnih Hrvata u svijetu
– Dobro sam upućen u ono što se nudi u svijetu i kao jedan od pionira u svom poslu, naravno uz Stevu Karapandžu, moram priznati da sam tužan kad vidim što se nudi na našim komercijalnim televizijama. Bez ustručavanja mogu reći da je naša verzija “Masterchefa” bila najgora u Europi, dok su zato emisije Ane Ugarković bile uistinu vrhunske i drugačije – kaže Barbieri.
Najave domaćih kulinarskih emisija iz naših TV kuća poprilično su škrte. Na RTL-u se vrte reprize “Večere za pet”, a nude i emisije poput “Punom parom” i “Paklena kuhinja” s megapopularnim Gordonom Ramseyjem. HTV trenutno prikazuje “Jelovnike izgubljenog vremena”, a kažu da u planu imaju i neke nove emisije. Od stranih emisija krajem travnja kreće “Lindey Milan’s Taste of Ireland”. Na Novoj TV također najavljuju nove projekte, ali ne žele otkriti o čemu se radi. A pun pogodak s kulinarstvom napravili su Nizozemci. Oni su, naime, osmislili kanal 24 Kitchen, koji je brzo zarazio široke mase, a zahvaljujući kabelskoj televiziji proširio se u sve dijelove svijeta.
Svakodnevno nudi različite emisije, različite recepte i različite pristupe kuhinji, a neki idu toliko daleko da pomislite kako su kuhari došli s nekog drugog planeta. Svoju emisiju “Lako, može svako” na tom kanalu ima i Nenad Veljković iz Srbije. Ne treba ni napominjati da je ama baš svaki kuhar koji se na 24 Kitchenu pojavi velika zvijezda. No, Hrvata tamo nema.
– Mi smo zemlja s vrhunskom hranom, vinima, ali čini se da toga nismo svjesni. Ne znamo to iskoristiti. Doduše, kada pogledam malo zemlje bivše Jugoslavije, čini mi se da smo ipak mi napravili najveći zamah s kulinarskim emisijama – kaže Bakalović.