Papa Franjo udaljio je američkog konzervativnog kardinala Raymonda Lea Burkea (65) iz Kongregacije za biskupe. Na čelu te kongregacije Franjo je (16. prosinca) potvrdio kanadskog kardinala Marca Ouelleta (69), ali je na mjesto konzervativnog Burkea postavio drugog američkog kardinala washingtonskog nadbiskupa Donalda Williama Wuerla (73). To je drugo udaljavanje jednog konzervativca s ključnog položaja.
Prije tri mjeseca s položaja pročelnika Kongregacije za kler maknuo je talijanskog kardinala Maura Piacenzu (70) koji jer također smatran konzervativcem. Raymond Burke je u Kongregaciji za biskupe praktički bio ključna osoba koja je birala nove biskupe u SAD-u.
Kongregacija za biskupe je najvažnije mjesto političkog odlučivanja, jer kroz nju prolaze sva biskupska imenovanja. Kongregacija zatim predlaže papama nečije imenovanje. Prema izboru biskupa bira se i politika koja će se voditi u pojedinoj biskupiji.
Što je „skrivio“ Burke? Na stranu to što je bio blizak lefebvreovcima koje je izopćio papa Ivan Pavao II. jer nisu prihvaćali Drugi vatikanski koncil, već je sudjelovao i u marševima „za život“ i protiv zakona o pobačaju koje su organizirale klero-fašističke skupine. Kritizirao je i Benedikta XVI. zbog njegova mišljenja, iznesenoga u knjizi Svjetlo svijeta 2010. godine, kako bi se i mogao upotrijebiti prezervativ u slučajevima bolesti Side. Sada je Burke kritizirao encikliku Evangelii gaudium pape Franje, odnosno bio je uz neke komentatore bliske pokretu Tea party koji su u njoj vidjeli „marksističko“ obilježje.
U razgovoru za LifeSiteNews.com, jednom od sajtova američkih katoličkih integralista, Burke je kazao kako papa Franjo nije zainteresiran za borbu protiv zakona o pobačaju i protiv zakona o homoseksualnim brakovima. Burke sa svojom antiabortističkom bitkom bio je štovan za vrijeme Benedikta XVI., kao i za vrijeme Ivana Pavla II. Sada je smijenjen. „Pokret za život je pod šokom“, komentirao je LifeSiteNews.com smjenu Burkea.
Na poziv pape Franje da ne pretjeruje u bitkama protiv pobačaja i protiv homoseksualnih brakova i da se više usmjeri na osnovna pitanja kao što su vjera, dostojanstvo čovjeka i borba protiv siromaštva, Burke je odgovorio: „A što je osnovnije od etičkih zakona o prirodi čovjeka? Ne govorimo nikada dovoljno o obrani ljudskog života, o rođenima kojima se oduzima pravo na život, o pokolju nerođenih“.
Burke se nije sučeljavao s papom Franjom samo na riječima, već i u ponašanju, odnosno nastavio je na crkvenim svečanostima, misama, nositi luksuzne odore, a ne one skromnije. Ne može se kazati kako je papa Franjo smijenio konzervativca s progresistom i da je „skrenuo“ ulijevo. Jednostavno ga je smijenio s nekim razumnijim. Burke, naime, ne samo što nije htio davati hostiju političarima koji su, kao državni tajnik John Kerry, za slobodni izbor oko pobačaja, već je kritizirao i guvernera New Yorka Andrewa Cuoma jer je suživio u nevjenčanoj vezi.
Wuerl, za razliku od Burkea, ne negira hostiju političarima koji se ne bore za ukidanje zakona o pobačaju. Papa Franjo ne mijenja doktrinu, ali nastoji otvoriti Crkvu sadašnjem društvu.
Na poziv pape Franje da ne pretjeruje u bitkama protiv pobačaja i protiv homoseksualnih brakova i da se više usmjeri na osnovna pitanja kao što su vjera, dostojanstvo čovjeka i borba protiv siromaštva, Burke je odgovorio: „A što je osnovnije od etičkih zakona o prirodi čovjeka? ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Mislim da te konzervativce ne brinu toliko etički zakoni ili "antropološko nazadovanje"....koliko ih brine broj članova u župama, tj. broj vjernika u crkvama...jer mnogobrojnije obitelji im osiguravaju materijalni opstanak, radi se samo o osobnom interesu. Samo što su pogriješili računicu, jer većina vjernika danas ne želi slušati takve stvari ...trebali bi promijeniti taktiku ako žele privući vjernike u crkve.