Kako se razvijao

Macintosh: Čarolija koja traje već 30 godina

Apple Macintosh
Foto: Reuters/PIXSELL (Ilustracija)
26.01.2014.
u 14:30

Appleova računala, smartphonei, tableti... oduvijek imaju vjerne obožavatelje

Bok! Ja sam Macintosh! Divno je izaći iz torbe. Htio bih vam reći što sam pomislio kad sam prvi put vidio IBM-ovo računalo – nikad ne vjerujte računalu koje ne možete podići! Kao što vidite, mogu govoriti, ali sad bih radije slušao pa riječ dajem čovjeku koji mi je poput oca – Steveu Jobsu!

Ove riječi prije 30 godina nije izgovorio stand-up komičar, već računalo koje je do suza nasmijalo publiku okupljenu na davnom Appleovu eventu. Steve Jobs svoj je prvi veliki proizvod na pozornicu donio u torbi pokazujući tako njegovu praktičnost. Od trenutka kada je publika ugledala Macintosh svijet računala više nije bio isti. Na malo tržište kojim je suvereno vladao IBM stupio je novi igrač koji je ubrzo osvojio potrošače, a i dandanas za mnoge je predmet želja. Izlazak prvog Maca pratila je zanimljiva marketinška kampanja pokrenuta potkraj 1983. godine.

Čekićem po konkurenciji

Promotivnim spotom “1984.” željelo se pokazati da sljedeća godina ne mora biti onakva kakvu ju je Orwell opisao u istoimenom romanu. Reklama je napravljena kao kratki film za koji je redatelju Ridleyju Scottu isplaćeno tada rekordnih 900.000 dolara. Njena radnja smještena je u sumornu budućnost u kojoj Veliki Brat siromašnim podanicima preko velikog ekrana drži govor u kojem slavi “objedinjenje misli” sve dok atletičarka, koju progone policajci, ne baci čekić u ekran i razbije ga. Tumači se da su Scott i Apple “čekić bacili” zapravo u IBM-ovo računalo želeći tako svog glavnog konkurenta prikazati kao “starog i potrošenog”, a sebe kao inovativnu kompaniju pred kojom je blistava budućnost.

Danas kada Appleov Mac, prvi put službeno predstavljen 24. siječnja 1984., slavi 30 godina i više je nego jasno da je pred Appleom bila blistava budućnost, a razdoblje njihova uspjeha traje i dalje. Razvoj Macintosha počeo je 1979. godine kada je osmišljeno grafičko računalo za široku potrošnju. Dvije godine kasnije, nakon dodatnog usavršavanja, na sučelje Macintosha dodane su ikone, vektorska grafika, fontovi, a na računalo je spojen miš što je omogućilo potpuno novo korisničko iskustvo u kojem uživamo i danas.

Uspon i pad pa opet uspon

Osamdesete godine bile su razdoblje uspona Macintosha, no da tko visoko leti, može nisko i pasti pokazalo se već 1990. godine nakon predstavljanja prvih Windowsa. Mnogi će se složiti da oni nisu bili dobri kao Macintosh, ali bili su dovoljno dobri za prosječnog korisnika. Pad cijena računalnih komponenata na tržište je donio osobna računala (PC) jeftinije od Macova, a dodatan udarac Apple je doživio 1995. kada je Microsoft predstavio svoje Windowse 95. IBM-ovi PC-ji tako su se po mogućnostima približili Macu, a slično korisničko iskustvo nudili su po zamjetno nižoj cijeni. Pad je nastavljen do kraja devedesetih, ali po povratku Stevea Jobsa u kompaniju stvari su počele mijenjati.

Rezultat se vidio već 1998. godine, nakon predstavljanja novog iMaca napravljenog po „all in one“ konceptu (cijelo računalo nalazilo se u monitoru). Bio je to jedan od najomiljenijih proizvoda toga vremena koji se često naziva i najvećim tehnološkim dizajnerskim dostignućem kasnih 1990-ih. Zahvaljujući novom dizajnu, ekspanziji prijenosnih računala i novom operativnom sustavu koji se i danas razvija pod imenom Mac OS X, Appleova računala doživjela su pravu renesansu, a predstavljanje proizvoda poput iPhonea ili iPada samo je povećalo vrijednost Appleova imena. Macovi su i danas skuplji od većine PC-ja sličnih karakteristika, ali zahvaljujući kvaliteti, funkcionalnosti, lijepom dizajnu i praktičnosti stekla su veliku i vrlo stabilnu bazu obožavatelja diljem svijeta.

Ključne riječi

Još nema komentara

Nema komentara. Prijavite se i budite prvi koji će dati svoje mišljenje.
Važna obavijest
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.

Za komentiranje je potrebna prijava/registracija. Ako nemate korisnički račun, izaberite jedan od dva ponuđena načina i registrirajte se u par brzih koraka.

Želite prijaviti greške?

Još iz kategorije