"Priče za nesanicu" Alfreda Hitchcocka

Velemajstorov izbor

kul_pricezanesanicu_1155612.jpg
import
12.10.2004.
u 18:43

Ako mu kritičari možda i ne bi jednoglasno dodijelili titulu najboljeg filmskog redatelja svih vremena, zacijelo bi se jednodušno izjasnili kako je posrijedi najkarizmatičniji od svih koji su ikad stali iza filmske kamere da bi stvorili čarobnu iluziju pokretnih slika. Naravno, riječ je o Alfredu Hitchcocku (1899 1980), nenadmašnom majstoru filmske napetosti i jeze.

No, veliki Hitch nije bio samo sjajan filmaš, autor kojemu je uspjelo ostvariti remek-djela filmske umjetnosti kakva su "Nazovi M radi umorstva", "Nepoznati iz Nord-ekspresa", "Prozor u dvorište", "Vrtoglavica", "Sjever  sjeverozapad", "Psiho", "Ptice" (a sve onako usput, trudeći se, kako je sam uvijek isticao, tek zabaviti gledatelje!). U još moćnijem, televizijskom mediju puno je desetljeće, od 1955. do 1965. godine, bio neprijeporni vladar zahvaljujući dvjema kriminalističkim serijama, najprije polusatnih, a poslije jednosatnih epizoda ("Alfred Hitchcock vam predstavlja" i "Sat s Alfredom Hitchcockom").

U Hitchcockovu odabiru (a neke i u njegovoj režiji) te su krimi minijature osvajale publiku diljem svijeta. Ni tu, međutim, nije bio kraj Hitchcockovoj medijskoj svestranosti: u njegovu izboru pojavilo se i nekoliko svezaka antologijskih kriminalističkih priča poznatih suvremenih autora toga žanra. Sutra kao treća kriminalistička knjiga u drugom kolu Večernjakove biblioteke izlazi upravo takav Hitckcockov odabir.

Naslovljena hičkokovski "Priče za nesanicu", treća naša knjiga iz ovoga kola donosi deset malih remek-djela pripovjedačkoga umijeća Hitchcocku srodnih duša: Jacka Ritchieja, Garyja Brandnera, Harolda Q. Masura, Johna D. MacDonalda, Brycea Waltona, Michaela Gilberta, Billa Pronzinija i Jacquesa Futrellea. Hoće li pakleni stroj iz prve priče eksplodirati u gradonačelnikovu uredu? Tko su "kojoti" iz druge? Je li ugledni federalni sudac iz treće ubijen ili si je sam oduzeo život? Tko je u četvrtoj zarinuo mač u tijelo poznatoga znanstvenika? Zašto je neustrašivi lovac u afričkoj savani iz pete priče dobio nadimak "čovjek koji ismijava lavove"? Kako se obogatio naizgled skromni javni bilježnik u šestoj? Je li tri kućanice u jednom popodnevu u San Franciscu doista ubio čovjek koji policiji upravo to tvrdi u sedmoj priči? Tko odaje poslovne tajne poznatog bankara iz osme? Kakve se čarobne moći kriju u dvolitarskoj boci šampanjca, "junaku" devete? Tko je automobilom naletio na dr. Butlera iz desete priče?

Uznemirujuće, zabavne, domišljate, duhovite  to su epiteti što se mogu vezati uza svaku uvrštenu priču. Zaspati dok ih čitate, jamačno nećete, jer sve se doimaju kao da su se njihovi autori pridržavali često citirane Hitchcockove misli: "Krimić je stvarni život iz kojega su izostavljeni dosadni dijelovi".


Šok na filmu, mir u obitelji

Filmski sinonim za strah, šok, umorstvo, napetost, Hitchcock je u privatnom životu bio prava suprotnost. Kad je 1922. snimao svoj prvi film "Broj trinaest", upoznao je ženu svog života Almu Reville, producenticu i scenaristicu. Vjenčali su se 1926. i otada bili ne samo nerazdvojan bračni par nego i filmski suradnici. I njihova kći Patricia radila je na filmu: glumila je i u očevim ostvarenjima, "Psihu" i "Nepoznatom iz Nord-ekspresa". Obitelj je živjela mirno i nimalo raskošno. (M. J.)

Želite prijaviti greške?