Roditelji imaju pravo odgajati djecu, a Ministarstvo je uvođenjem 4. modula, kolokvijalno zvanog spolni odgoj, prekršilo zakone i međunarodne konvencije, poručili su protivnici spolnog odgoja na tematskoj sjednici Odbora za ljudska prava koju je predložio predsjednik Komisije HBK Iustitia et pax mons. Vlado Košić. Najdalje je u protivljenju potezu Ministarstva obrazovanja otišao HDZ-ov zastupnik Ante Babić.
– Ovo je najmasovniji slučaj kršenja ljudskih prava od hrvatske samostalnosti. Prozivam pučkog pravobranitelja što nije reagirao i očekujem da će podnijeti izvanredno izvješće Hrvatskom saboru – rekao je Babić.
SDP-ov Domagoj Hajduković naglasio je kako djeca vrlo malo informacija o nekim osnovnim stvarima poput osobne higijene donose od kuće. Odbacio je tumačenje protivnika spolnog odgoja da roditelji mogu sami izabrati hoće li njihova djeca pohađati spolni odgoj jer imaju pravo na izbor u odgoju svoje djece.
– Roditelji imaju pravo izbora. Osnovno školstvo je obavezno. Znači li to da roditelj može izabrati da mu dijete ne ide u osnovnu školu? – pitao je Hajduković i dodao da on kao katolik ne vidi ništa sporno u 4. modulu.
Podršku potezu Ministarstva obrazovanja dali su zamjenik pučkog pravobranitelja te pravobraniteljice za djecu i ravnopravnost spolova koji su svi redom izjavili kako nemaju nikakvih primjedbi na postupak donošenja ni na sadržaj spolnog odgoja.
Pravobraniteljica za djecu Mila Jelavić naglasila je kako tijekom pripreme i procesa uvođenja 4. modula nitko nije pitao djecu što ona misle o tome.
– Što su djeca dobila? Agresivnu kampanju ružnih izgovorenih riječi i kršenje propisa jer se ne brine o pravima djeteta – rekla je Jelavić. Dodala je kako je njen ured održao radionicu kakav spolni odgoj djeca žele te da su prikupljeni relevantni podaci.
– Djeca žele dobiti pouzdane informacije od odgovornih osoba koje se skrbe o njima, a ne da razmjenjuju podatke s interneta – rekla je Jelavić i dodala da se trebaju koristiti termini dječja prava i roditeljska skrb, a ne roditeljska prava.
Pravobraniteljica za ravnopravnost spolova Višnja Ljubičić pohvalila je kurikulum kao izrazito dobro sačinjen te je dodala kako nije u suprotnosti s antidiskriminacijskim zakonodavstvom.
– Obavezni spolni odgoj ne predstavlja povredu prava roditelja na odgoj djece ni prava na vjeroispovijest – rekla je Ljubičić i apelirala da se, u interesu učenika, smire tenzije.
Zamjenik pučkog pravobranitelja Dean Palić naglasio je kako pučki pravobranitelj nema razumijevanja za prigovore roditelja jer prednost treba dati struci. Također je dodao da nema prigovora vezanih za zaštitu ljudskih prava.
Dekan Katoličko-bogoslovnog fakulteta Tonči Matulić smatra kako nije ispoštovan stav komisije Iustitia et pax o pravu roditelja na odgoj djece te je izrazio bojazan da će na kraju sve bit izloženo političkoj volji.
– Nije Crkva protiv znanstveno utemeljene informacije, ali nama je to pola priče. Spolnim odgojem ulazimo u nečiju intimu i tim ulaskom možemo napraviti više štete. Ovdje se stječe dojam da se želi nešto nametnuti, a to je trebalo izbjeći – rekao je Matulić.
Bivša saborska zastupnica Marijana Petir, koja je u ovom sazivu vanjska članica odbora za ljudska prava, smatra da se 4. modulom djeci pokušava nametnuti sustav vrijednosti koje su u suprotnosti s vrijednostima njihovih roditelja.
– To dovodi do sukoba djece s njihovim roditeljima, a to dovodi do rastakanja hrvatske obitelji – rekla je Petir i dodala kako odgoj djece nije pitanje znanosti nego vrijednosti.
Da spolni odgoj nije ulaženje u intimu nego tek pretpostavka za to, smatra SDP-ov Gvozden Flego i dodaje kako on ne predstavlja spolnu indoktrinaciju.
– O razlici spola i roda piše se već 50 godina. Spol je biološka karakteristika, a rod društvena, i djeca to moraju znati – rekao je Flego i dodao kako djeca moraju učiti o različitosti. Naglasio je da se u mnogim dokumentima, a u svim dokumentima Vijeća Europe, govori o odgovornosti države te da je država obavezna obrazovati djecu za život.
>> Reisman u Saboru: Uz spolni odgoj povećat će se broj pobačaja
Vrano, da li sve zapadne države koje imaju zdravstveni odgoj imaju "sjevernokorejski pristup"?