Dok se i dalje lome koplja može li hrvatski prošek pod sadašnjim imenom od 1. srpnja u Europsku uniju, domaćem rumu i brendiju u EU je definitivno odzvonilo. Za razliku od prošeka, koji je u pregovorima s EU upravo na njezin poticaj "ispario", za domaći smo rum i brendi, dapače, čak tražili dodatno prijelazno razdoblje od sedam godina od ulaska, što nam nije odobreno. Sva jaka alkoholna pića u EU, naime, na temelju uredbe Europskog vijeća i Parlamenta EU svrstana su u 46 kategorija, u kojima su u brendi i rum, što znači da moraju biti proizvedeni u skladu sa zahtjevima i kriterijima te uredbe ili se tako ne smiju zvati.
Prema riječima Jasne Čačić, direktorice Gospodarskog interesnog udruženja proizvođača pića (GIUPP), da bi proizvod mogao nositi naziv rum (ili imati taj naziv u složenici kao što je domaći rum), mora biti proizveden od destilata šećerne trske i aromatiziran samo s karamelom. Brendi mora činiti do 50% vinskog destilata uz dodatak vinskog alkohola, što kod nas nije slučaj pa nam je ostavljeno da biramo – da mijenjamo ime ili tehnologiju proizvodnje tih proizvoda. Da bi zadržala svoj rum Inlander rum Austrija je, primjerice, mijenjala sirovinu i tehnologiju proizvodnje, dok se Češka, što će napraviti i svi hrvatski proizvođači poput Dalmacijavina, Istravina..., odlučila za jeftiniju varijantu – novo ime Tuzemski (umjesto tuzemskog ruma) uz zadržavanje sirovine i tehnologije.
Badel 1862 tako je, prema riječima Željka Jelića iz odnosa s javnošću, za Badelov Prima brandy i Badelov Domaći rum, pripremio nova rješenja etiketa i prilagodio ime EU propisima. No, iako je s tim proizvodima apsolutni lider i s njima drži 80% tržišta, imena će, tvrdi on, zasad ostati poslovna tajna.
Tko zna, Badelov brendi, kojemu sada iz milja tepaju "mirogojček", možda se u EU upravo tako bude zvao, a kako su prema regulativi EU marmelade samo proizvodi dobiveni od citrusa, ostat ćemo i bez marmelade od šipka. Marmelade koje nisu napravljene od citrusnog voća preimenovat će se u džemove, a džemovi u ekstra džemove, odgovara Andrea Kantura, brend menedžerica Done. Promjene na svim okusima marmelada i džemova očekuju se usporedno s novim dizajnom etiketa voćnih namaza, a pekmez, kao hrvatski nacionalni proizvod, pa tako i najpoznatiji – od šljiva – i dalje ostaje pekmez.
>> Ministarstvo: Prošek se može prodavati, Bruxelles: Ne može