Studija o povezivanju krajnjeg juga s ostatkom Hrvatske, koju je naručilo Ministarstvo pomorstva, prometa i infrastrukture, a sa 200.000 eura financirala Europska komisija, pokazala je da je od osam mogućih rješenja najbolje graditi most kopno – Pelješac.
Jeftiniji od HDZ-ovih
U Ministarstvo prometa ovih je dana stigao nacrt te studije, koju su izradili francuski konzultanti, a o njoj se do 1. srpnja mora očitovati hrvatska Vlada i tek onda konačni prijedlog o mostu ide na Europsku komisiju.
Hrvatske ceste za potrebe te studije izradile su dva nova projekta pelješkog mosta, čija je gradnja znatno jeftinija od onog koji su htjele graditi HDZ-ove vlade (oko 256 milijuna eura). Jedna varijanta novog mosta zavješeni je most čija je procijenjena vrijednost gradnje 205 milijuna eura, a druga varijanta je gredni most čija bi gradnja koštala oko 195 milijuna eura. Optimirani pelješki most dug je 2,4 kilometra, plovni put iznosi 200 puta 55 metara, a širina mosta je 22,2 metra. Novi pelješki most ima po jedan vozni trak i jedan zaustavni u svakom smjeru.
U Hrvatskim cestama kazali su nam da je nositelj obaju projekata novog pelješkog mosta Građevinski fakultet u Zagrebu i da je jedan od projektanata bio i Jure Radić, koji je stajao i iza prvog i odbačenog projekta tog mosta. Ostala rješenja koja su se razmatrala u studiji su brza cesta kroz Neum, trajekt Ploče – Trpanj, trajekt na mjestu mosta, podmorski tunel, tunel ispod Neuma i jadransko-jonska autocesta.
Gradnja pelješkog mosta mogla bi se pak sufinancirati iz regionalnih fondova Europske unije, i to do 85 posto iznosa investicije.
Informaciju o tome da most kotira najbolje kao rješenje povezivanja hrvatskog teritorija u četvrtak je novinarima prije sjednice Vlade objavila prva potpredsjednica Vlade i ministrica vanjskih poslova Vesna Pusić, a nekoliko sati kasnije to je potvrdio i resorni ministar prometa Siniša Hajdaš Dončić.
EK se nije obvezao
– To je tek nacrt koji obrađuju konzultanti, završetak je oko srpnja ove godine, kada će biti definirano koje je najbolje rješenje, koje uključuje ne samo ekonomske već i demografske, socijalne i neke druge elemente. Zasad najbolju ocjenu ima jedno od rješenja mosta, a koje, to ćemo vidjeti 1. srpnja – rekao je ministar Hajdaš Dončić na konferenciji za novinare koju je održao zajedno s potpredsjednikom Europske komisije i povjerenikom za promet Siimom Kallasom.
Gradnju mosta mogao bi sufinancirati EK, slaže se i hrvatska i europska strana, ali do toga je još težak put. Najviše će se trebati potruditi oko projekta kojim će se zatražiti sufinanciranje. Kako neslužbeno doznajemo, povjerenik Kallas je upravo takvu poruku prenio hrvatskim dužnosnicima s kojima se u četvrtak sastao. Na konferenciji za novinare naglasio je kako se Komisija još nije ni na što obvezala.
– Nema obvezu ni mišljenje o rješenju tog problema, a to su mi rekli i kolege iz regionalnog razvoja. To pitanje i spada pod regionalni razvoj, a ne promet – rekao je Kallas.
Jedan od najjačih argumenata hrvatske strane je taj da bi most povezao ne samo hrvatski teritorij nego i europski, što je sa schengenskog stajališta iznimno važno. Detaljne rezultate nacrta ministar Hajdaš Dončić na konferenciji za medije nije želio komentirati.
– Pustimo do srpnja da se u miru detaljno analiziraju sva moguća rješenja i nakon toga stvore pretpostavke za sufinanciranje projekta – rekao je Hajdaš Dončić.
>>'Studija o pelješkom mostu nije gotova, ne možemo ništa govoriti'
>>'EK je naručila izradu studije, njeni su prijedlozi za pelješki most'
>>Hajdaš Dončić: Hoće li se graditi most, znat ćemo tek krajem srpnja!