Unatoč milijunskim gubicima u Hrvatskim željeznicama ne odustaju od luksuznog voznog parka. Najnoviji dodatak cestovnoj ergeli posrnule željezničke tvrtke tako bi trebao biti novi VW passat, za čiji bi trogodišnji leasing HŽ Putnički prijevoz trebao platiti oko 320.000 kuna.
Da su u HŽ-u uistinu odlučili nabaviti tu luksuznu njemačku limuzinu, može se zaključiti iz natječajne dokumentacije objavljene u oglasu javne nabave. Ondje se navodi niz traženih performansi vozila, koje ukupno može zadovoljiti samo passat. Osim osnovnih dimenzija vozila i snage motora, kao nužan uvjet navodi se metalik boja “deep black perieffek”, koja je inače samo u ponudi vozila VW koncerna, jednako kao i automatski klima-uređaj Climatronic. Ipak, da je riječ baš o passatu, svjedoči zahtjev za “blue motion technology start stop sustavom, s pohranom energije kočenja”.
Možda i koruptivan
Riječ je o VW-ovoj tehnologiji koja se, od automobila dostupnih na našem tržištu, ugrađuje samo u passate. Na temelju toga jasno je da je riječ o namještenom javnom natječaju, organiziranom tako da uvjete može ispuniti samo jedan ponuđač. Ipak, osim što je nelegalan, pa možda i koruptivan, taj javni natječaj novi je dokaz golemog rasipništva i neshvatljive socijalne neosjetljivosti čelnih ljudi Hrvatskih željeznica.
Naime, ta tvrtka je u financijskom kolapsu, radnicima su smanjene plaće, a do kraja godine bit će podijeljeno i otprilike 2500 otkaza. Nejasno je stoga kako u takvoj situaciji, ali i uz značajan postojeći vozni park, u upravi mogu opravdati trošak od 320.000 kuna za nabavu nove luksuzne limuzine. A da je riječ o luksuznom vozilu, pokazuju i tražene performanse.
Tako su u HŽ-u poželjeli kabinu automobila s grijanim kožnim sjedalima, ručicom mjenjača presvučenom kožom, te ukrasnim letvicama desert bež boje, od brušenog aluminija i korijena orahovine. Izvana bi željeni automobil morao biti opremljen kromiranim letvicama, aluminijskim naplacima, te retrovizorima i branicima u boji vozila. Zanimljivo je i da se – unatoč tome što je riječ o službenom vozilu – traži sportski ovjes, snižena udaljenost šasije od tla, ali i dvije isofix instalacije za pričvršćivanje dječjih sjedalica. Iako se takve instalacije danas gotovo redovito ugrađuju u automobile više klase, nejasno je zašto se navode kao uvjet pri kupnji službenog vozila. Kako objašnjava jedan bivši djelatnik Hrvatskih željeznica, riječ je o uhodanoj praksi menadžera u kompaniji.
Ubrzana amortizacija
– Ista se stvar radi već godinama. Menadžeri prema svojim ugovorima imaju pravo na odlasku preuzeti službene automobile, pa uzimaju nova vozila s namjerom da ih kasnije jeftino kupe. Kad su se vozila kupovala, to se radilo kroz ubrzanu amortizaciju, a sad se radi preko leasinga.
Tri godine leasinga – do kraja mandata direktora – otplati tvrtka, a onda ga on na odlasku povoljno otkupi od leasing kuće. Zato su performanse službenih automobila prilagođene privatnim potrebama direktora – kaže Večernjakov izvor. Čini se kako ni Kukuriku koalicija nije našla način da tome stane na kraj.
- postoji plan 21 u kome toga naravno nema , - ali ima "kvakau 22".