Dionice Twittera, mikroblogerske platforme i sve popularnije društvene mreže, bit će u javnoj ponudi burze prije američkog nacionalnog praznika Dana zahvalnosti, vrlo vjerojatno na newyorškoj burzi. Sve službene predradnje su obavljene, čvrsta namjera postoji, a vodstvo kompanije to je objavilo i poslavši javni “tvit” još 12. rujna. U samo sat vremena “retvitan” je 8000 puta. U četvrtak su službeno, posljednji put, predali papire Komisiji za vrijednosne papire (SEC-u), što je obveza za sve tvrtke koje žele na inicijalnu javnu ponudu. Time je njihova namjera da putem IPO-a žele prikupiti milijardu dolara postala javna. Twitter je dionicu procijenio na 20,62 dolara. No, IPO zahtjev mora biti javan 21 dan prije nego li tvrtka odredi cijenu i koliko će dionica prodavati.
Zuckerberga ne za savjetnika
Twitter je nakon burzovnog fijaska Facebooka prva tvrtka koja izlazi na burzu iz takozvanog sektora društvenih medija. Ovi su mediji posljednjih godina izazvali pravi bum popularnosti i razvili novi način korištenja interneta, no na burzi se gotovo nijedna nije iskazala. Twitter sada ima priliku ispraviti brljanje Marka Zuckerberga, šefa Facebooka, koji je dao jedini moguć savjet: Sve što vam mogu reći je da mene nikako ne uzmete za savjetnika.
Za razliku od Facebooka, tviteraši koje predvodi Dick Costolo, na mjestu predsjednika uprave, nisu pogriješili u izboru vremena jer je današnja situacija puno povoljnija nego što je bila kada se Facebook izlistavao. A da je tome tako potkrepljuje i podatak da je ove godine 44 posto više tvrtki nego lani koje planiraju na burzu. Burze su stabilnije, investitori postojaniji.
Zuckerberg je Facebook kasno poslao na burzu, osam godina nakon što je osnovan i s procijenjenom vrijednošću od 100 milijardi dolara. Twitter izlazi na burzu 7,5 godina nakon osnivanja, a procjena vrijednosti govori o kompaniji od 9,7 milijardi dolara, bazirano na broju dionica ili oko 13 milijardi dolara uračunaju li se nagradne dionice. Koliko se za sada zna, Twitter će promijeniti banku koja će voditi IPO, i konačno zamijeniti Morgan Stanley koji je vodio neuspješno i Zyngu i Groupon te Facebook. A svakako se neće dogoditi da vlasnik ili predstavnik tvrtke uoči same službene prodaje, odnosno inicijalne javne ponude dionica, šeće burzom u kapuljači poput Marka Zuckerberga, iako mu je to tek simbolična zamjerka.
Usto, tviteraši pokušavaju ne dizati preveliku galamu oko svog izlistavanja, iskoristili su zakonsku priliku da prvi zahtjev Komisiji za vrijednosne papire bude tajan pozvavši se na JOBS Act. Taj je pravilnik, inače, namijenjen je prvenstveno startupima, ne bi li zaštitio njihove podatke ako na kraju promijene odluku i ne izađu na burzu, što je SEC, u tajnom dijelu procedure mogao savjetovati i Twitteru. Iako nije startup, Twitter je mogao iskoristiti JOBS Act zbog svojih malih prihoda, jer sve tvrtke koje prihoduju manje od milijardu dolara godišnje mogu koristiti JOBS proceduru.
Naime, prema netom objavljenom zahtjevu, prihodi Twittera u 2012. iznosili su 316,9 milijuna dolara, dok je godinu ranije ubilježen prihod od 106 milijuna dolara. U ovoj godini, u prvih šest mjeseci prihodovali su 253 milijuna dolara. Prihodi od oglašavanja porasli su 26 posto u drugom ovogodišnjem kvartalu spram istog vremena lani. Glavninu prihoda vuku iz mobilnog oglašavanja i ukupno je 65 posto prihoda generirano na mobilnim uređajima.
Tko su vlasnici dionica
Kad je riječ o vlasništvu, suosnivač Evan Williams posjeduje 12 posto udjela, što je najveći pojedinačni paket dionica koji ga čini milijarderom s obzirom na vrijednost paketa od 1,2 milijarde dolara. Jack Dorsey pak ima 4,9 posto dionica koji vrijedi 483 milijuna dolara. Dick Costolo postao je CEO 2010. godine, prema mnogim analitičarima vodi tvrtku iznimno uspješno, a prema javnim podacima posjeduje i 1,6 posto dionica vrijednih 155 milijuna dolara. Od većih dioničara tu je tvrtka Benchmark Capital, sa 6,7 posto udjela, ostali ventur-capital tvrtke imaju manje od pet posto dionica.
Facebookov loše odrađen IPO otkrio je da njihovi korisnici sve češće prelaze na mobilne platforme, što ugrožava oglašivače koji ostaju na ekranima desktopa, U papire su ubacili 22 stranice rizika. Twitter ih je nadmašio i popunio 32 ‘rizične’ stranice u kojima je naglašena ovisnost o američkim oglašivačima. Ipak, Twitter ne bi trebao proći kaotično poput Facebooka. Vrijeme za burzu je pravo, informacije ne cure nekontrolirano. Twitter trenutačno koristi više od 215 milijuna aktivnih korisnika diljem svijeta. Mikroblogeri u jednom danu napišu 500 milijuna “tvitova”, a u jednom je “tvitu” dopušteno 140 znakova.
Lošiji su od Facebooka u doba izlistavanja dionica prema broju korisnika i prema prihodima po korisniku, ali ipak s većom šansom za prikupljnje novca za daljnji razvoj tvrtke. Izlistavanje Facebooka na burzi u prva tri mjeseca bilo je prava katastrofa jer je dionica potonula 50 posto. Twitter bi trebao bolje proći.
>> Twitter izlazi na burzu, vrijednost od 15 do 20 milijardi dolara?