Jedini cilj odvajanja lokalnih od europskih izbora je da se smanji izlaznost kako bi SDP dobio jednog ili dva zastupnika više, opća je ocjena političkih analitičara i stručnjaka za odnose s javnošću.
Tema SDP-ovi anonimusi
– Kampanja se odrađuje lijevom nogom i sastoji se od ofucanih i besmislenih parola, a HDZ se ponaša kao da mu izbori nisu bitni – smatra politički analitičar Žarko Puhovski.
S ocjenom niske izlaznosti slaže se i Aleksandra Kolarić, predsjednica Hrvatske udruge za odnose s javnošću. Iako kaže da teme koje se tiču europskih institucija nije jednostavno objasniti javnosti, smatra da su vodeće političke stranke ipak podbacile.
– Sve je palo u sjenu crveno-crnih prepucavanja, teme koju je nespretno nametnuo sam premijer Zoran Milanović. Umjesto poruka koje se tiču samog parlamenta EU, u prvom planu je lista SDP-a, jer je, osim Tonina Picule, puna potpunih anonimaca – kaže Aleksandra Kolarić. Dodaje da je kampanja obilježena i izrazito populističkom retorikom predsjednika Vlade i SDP-a Zorana Milanovića koji stalno ističe da će se zastupnici SDP-a odreći velikog dijela plaće u korist humanitarne zaklade. Jedini koji su uspjeli nametnuti europske teme su, smatra Kolarić, Tonino Picula (SDP) i Andrej Plenković (HDZ), koji se i inače bave europskim pitanjima, dok su Laburisti potpuno podbacili jer su “nevidljivi”.
– Institucije su premalo radile na tome da hrvatske građane upoznaju s važnošću i specifičnostima ovih izbora, tako da je dominirajuća tema cjelokupne kampanje visina plaće budućih zastupnika, a dojam prisutan u javnosti je da ti izbori služe uglavnom da bi stranke zbrinule u parlamentu EU neke od stranački odanih ljudi – smatra stručnjak za odnose s javnošću Božo Skoko. Za to su, kaže, dobrim dijelom odgovorne i stranke, čijom retorikom vladaju uglavnom unutarnjopolitičke i ideološke teme.
– Tek rijetki kandidati kvalitetno vode kampanju fokusirajući se na položaj Hrvatske u EU i zaštitu hrvatskih interesa u novom vanjskopolitičkom okruženju. Međutim, ti kandidati su ionako prepoznati kao dobri poznavatelji europskih prilika, za razliku od nekih koji su doslovce zalutali na liste – tvrdi Skoko i zaključuje da smo, nažalost, čuli premalo ideja, strategija i prijedloga o uspješnom pozicioniranju Hrvatske u EU odnosno o tome da ćemo iskoristiti članstvo, a ne biti iskorišteni.
Tonino Picula, prvi na listi SDP-a, kaže kako oni u kampanji govore o EU i za što će se njihovi europarlamentarci zalagati, a da je HDZ taj koji svoju kampanju gradi na napadima na SDP.
– Vidim da HDZ velik dio vremena govori o nama, hvala mu na reklami jer ne postoji loša reklama – rekao je Picula. Smatra da izlaznost ne ovisi samo o kampanji jer se o EU priča od hrvatske samostalnosti pa ne treba podcjenjivati znanje građana, a samo je pitanje tko će uspjeti motivirati birače da izaberu pojedinu političku opciju.
Vlada zbrzala kampanju
Davor Ivo Stier (HDZ), inače treći na listi HDZ-a i partnera, naglašava kako je veliki propust Vlade što je skratila i zbrzala kampanju pa se gotovo i ne zna kad su izbori, a cilj tome je da izlaznost bude što manja.
– Taktika je Zorana Milanovića stvoriti crnokošuljaše i prijetnju od njih da bi mobilizirao svoje biračko tijelo. To je politikantski potez i vrlo opasno – rekao je Stier, koji naglašava da HDZ u svojoj kampanji predstavlja ono što je građanima najvažnije, a to je korist koju od fondova EU mogu dobiti za lokalnu zajednicu.
Jozo Radoš, kandidat HNS-a na SDP-ovoj listi, smatra da nije istina da građani ne znaju dovoljno o Europskom parlamentu jer su sve dosadašnje Vlade to objašnjavale kroz komunikacijsku strategiju.
>>Sve o izborima za Europski parlament čitajte u našem specijalu
>> Milanović: U EU nas čekaju milijarde, ali ne na pladnju
>> Potpredsjednik Nacionalne fronte: Europski ideali su izdani