U brojne izazove vezane uz razvoj poduzetništva na razini Europske unije, koji se primarno odnose na prepreke na koje nailaze potencijalni poduzetnici u nastojanju da razviju svoje poslovne ideje u uspješne biznise, svakako treba ubrojiti i problem vezan uz neproporcionalnost žena i muškaraca među poduzetnicima. Europska komisija usko surađuje sa državama članicama kako bi zajednički pronašli načine za prevladavanje čimbenika koji posebno obeshrabruju žene od ulaska u poduzetničke vode. Iako je u posljednjih desetak godina došlo do ohrabrujućeg napretka, činjenica je da danas žene poduzetnice u Europi čine tek 30% svih poduzetnika.
Europska komisija je 2008. godine napravila studiju o ženama inovatoricama i poduzetnicama. Cilj studije bio je na jednom mjestu dati pregled svih politika i nastojanja usmjerenih na promicanje žena u inovacijama i poduzetništvu s ciljem promicanja istog kao načina za postizanje ciljeva Lisabonske strategije. Studija je identificirala tri glavne skupine prepreka koji koče razvoj ženskog poduzetništva: 1. Kontekstualne prepreke - (ne)mogućnosti i izbor edukacije, stereotipi o ženama u znanosti, inovacijama i poduzetništvu; 2. Ekonomske prepreke - otežan pristup financiranju, kao ključna prepreka poduzetništva općenito, kod žena je čak i više otežana budući da se žene percipiraju financijski manje vjerodostojne od muškaraca, 3. Tzv. „soft“ prepreke koje uključuju otežan pristup tehničkim, znanstvenim i općenito poslovnim mrežama, te posljedično nedostatak poslovnih znanja i poduzetničkih vještina.
Nastojanja Europske komisije i zemalja članica da riješe gore opisane prepreke imaju različite oblike. Različite države članice su se osvrnule na različite aspekte navedenih problema, ali nijedna članica nije ponudila cjelovito rješenje. I dok je zakonodavno djelovanje prikladno za rješavanje određenih aspekata, u drugima je kao glavna mjera identificiran poboljšan pristup informacijama za žene poduzetnice. U tom smislu Europska komisija potiče umrežavanje među ženama poduzetnicama, kao i među vladinim agencijama i drugim potpornim organizacijama koje mogu igrati važnu ulogu u poticanju žena da postanu poduzetnice, te im pomoći tijekom poslovanja.
Europska komisija razvila je Portal za poduzetništvo žena koji sadrži korisne linkove, kontakte, informacije o događanjima, te projektima i drugim prilikama za umrežavanje žena poduzetnica u i među zemljama članicama Europske unije. Pristup Portalu možete ostvariti klikom ovdje.
Također, osnovana je tzv. Europska mreža za promoviranje poduzetništva žena, koja okuplja predstavnike vlada iz 30 Europskih zemalja s ciljem pružanja savjeta, podrške i informacija ženama poduzetnicama. Osim navedene mreže, osnovan je i niz drugih mreža koje djeluju sa sličnim ciljem, kao što su AFAEMME, Udruga koja okuplja žene poduzetnice s područja Mediterana, BPW Danube Net, u kojima sudjeluje i Hrvatska, IMPRESS NETWORK, međunarodna mreža za žene poduzetnice osnovana u Velikoj Britaniji, WENETT, Žene inovatorice za Europu, te brojne druge. Detalje o ovim mrežama i udrugama možete pronaći na ovdje.
Svakako je potrebno istaknuti da je osim na zakonodavnim izmjenama i informiranju, te povezivanju žena poduzetnica svakako potrebo raditi i na promjenama mentaliteta i stajališta koji u pojedinim zemljama Europe još uvijek ne idu u prilog dokazanoj činjenici da žene, jednako kao i muškarci, mogu biti itekako uspješne u profesionalnom poslovnom svijetu.
Zašto EU pomaže samo ženama? Nije li to diskriminacija?