Premda su istrage zbog sumnje u zloporabu obračuna bonusa u autoosiguranju otvorene u Jadranskom osiguranju, sumnjive u ovakve malverzacije nisu poseban ekskluzivitet društava iz Koncerna Agram. Javna je tajna da je to vrlo raširena pojava u hrvatskom sustavu osiguranja, no recimo da su joj neka društva sklonija više, a neka manje. Uz sustav bonusa i malusa u obveznom autoosiguranju godinama se spominju termini dampinga, nelegalnih popusta i poklona.
Najstroža Njemačka
Sva su tri pojma zakonom zabranjena, a još od 1. srpnja 2008. osiguravatelji ne smiju uz zaključenje police obveznog autoosiguranja pokloniti ni simbolične darove poput upaljača i sjenila za prozore. Kako je moguće da nešto tako egzaktno kao što je postotak bonusa za godine bez šteta, odnosno malusa, kazne za vozače koji su imali nezgode, postane predmet nepreglednih malverzacija i da to traje godinama?
Bonus-malus sustav koristi se u obveznom osiguranju automobila u podosta zemalja. U Hrvatskoj su do 1. siječnja 2008. godine za sva društva zakonom bili propisani jedinstveni cjenici, no premda su od tog trenutka pravila liberalizirana, većina je nastavila koristiti dotadašnje. Nekom „alkemijom", brojna su društva maksimalnih 50% bonusa odobravala u startu, kad još ne postoji povijest osiguranika. U ukupnu cijenu premije ulaze i snaga vozila i zone rizika po regijama te vozači pribjegavaju i registriranju vozila u jeftinijim zonama nižeg rizika. Tako svake godine raste broj osiguranih vozila u najpovoljnijem Daruvaru. Aktuari koji se bave procjenom rizika spore se o tome jesu li kao kriterij važnije godine ili učestalost vožnje, no kriteriji variraju od zemlje do zemlje, i osiguravatelja do osiguravatelja.
Spol više nije kriterij
Važni su broj prijeđenih kilometara, dob, snaga vozila, čak i boja, dok će određivanju rizika po spolu prema novoj regulativi EU odzvoniti ovog prosinca. U Njemačkoj se puno teže stječu bonusi, a veliku ulogu imaju broj godina upravljanja automobilom i doživljenih sudara. Obračun je najnepovoljniji za vozače početnike u dobi između 18 i 23 godine. Njihovo osiguranje počinje s maksimalnih 240% bonusa, što znači da na 100 jedinica prosječne premije plaćaju 240! U Italiji je presudna gustoća prometa, a skuplje osiguranje plaćaju stariji ljudi.
– Britanci imaju 25 parametara u cijeni, neke je zone i gradove moguće isključiti iz osiguranja. Više članova obitelji znači veći bonus, ali ako dođe do štete, svi gube – objašnjava Katina Kaleb, koordinatorica općih i stručnih poslova u Hrvatskom uredu za osiguranje.
samo de osvrnem na bombastičan naslov, cijena tehničkog pregleda+police u EU je cca 100 eur, toliko o tome.....