Iako sam u više navrata vrlo jasno iznio činjenice o ulozi Mire Šuvar u dokumentarnoj seriji "Tito - posljednji svjedoci testamenta" i iako sam prošli tjedan izjavio da više neću reagirati na njezine pretenciozne i zlonamjerne interpretacije događaja i podataka, na javne uvrede, na optužbe za moje "prevare" pri registraciji tvrtke, krađe "njezinih" intervjua, za "kriminalno djelo pljačke" zajedničke tvrtke Kino dokument koje sam "počinio zajedno s Hrvatskom autorskom agencijom i HRT-om" itd., a s obzirom na eskalaciju njezinih optužbi, prisiljen sam ponoviti hrvatskoj i široj javnosti da, doslovno, sve izjave Mire Šuvar nisu temeljene na istini.
Otkrila amatersko lice
Bilo bi primjereno da Mira Šuvar pričeka ishod sudskih postupaka, umjesto da javno proziva Visoki trgovački sud koji po njezinu nalogu "mora zabraniti seriju" i poništiti rješenje prvostupanjskog suda, koji je odbio njezin zahtjev za zabranu prikazivanja serije. Moja serija upravo javno pokazuje svoje pravo lice i prenosi svoju poruku, koju sam svjesno i odgovorno, baš takvu kakva jest, uputio hrvatskoj i međunarodnoj javnosti. Nemam nikakvu potrebu za daljom polemikom na razini koju provocira Mira Šuvar, a koju svesrdno podržavaju zakleti antititoisti i antiantifašisti, u čijoj je ona, Šuvarova udova, sramotnoj funkciji. Pitam se jesu li šuvarovci time zadovoljni? Bilo bi zanimljivo znati kako oni gledaju na tu promjenu. Zanimljivo je da Mira Šuvar sama otkriva svoje pravo, amatersko lice. Očito nije svjesna da je već na početku intervjua rekla cijelu istinu.
Ona, umirovljena novinarka, koja se nikad u životu nije ni teoretski susrela s filmskim medijem, izjavljuje u Večernjaku kakvu je seriju ONA htjela napraviti... govori o "promašenom povijesnom smislu projekta", o načinu na koji je htjela da se "predstave svjedoci", govori o nužnosti "poveznog teksta" radi "stvaranja konteksta" za ispravno razumijevanje svjedoka, Tita, epohe... na čemu je, kako kaže, "bez uspjeha inzistirala". Očito nije ni svjesna da je to njezino javno priznanje o uzurpiranju prava redatelja, da govori o "svojoj redateljskoj koncepciji". Naravno da nisam dopustio da se amaterka petlja u redateljski posao. Ni jedan moj bivši suradnik, uključujući vrhunske profesionalce i velika imena, to od mene nije tražio, niti sam ikada to ikome dopustio i nikada neću. Mira Šuvar je na tome inzistirala. Upravo to je bio razlog našeg razlaza.
S obzirom na to da sam scenarist, redatelj i producent serije, moje je pravo da, poštujući povijesna razdoblja i pripadajuće izjave svjedoka, napravim seriju u skladu sa svojim autorskim kreativnim impulsom. Iza takve koncepcije stojim ja, redatelj, bez obzira na cijenu koju pritom plaćam. Nekome se moja djela dopadaju, nekome ne.
Meni se dopadaju, zato ih i radim. A sudeći po gledanosti i priznanjima, dopadaju se i brojnoj domaćoj i svjetskoj publici, ali i svjetskim žirijima - barem do sada.
Odbila prijedlog
A što se tiče "žutila" koje Mira Šuvar i njoj slični pripisuju seriji, sugeriram im da u vlastitu interesu takve projekcije (vlastitih) boja zadrže za sebe, makar do završetka serije.
Nikada u svojoj profesiji nisam "krao", dapače, poznato je da sam uvijek radio isključivo autorska djela. Ovaj put sam se odlučio na koncepciju intimističke dokumentarne seriju o Titu i njegovim svjedocima, ne bez jakog i promišljenog razloga. U provedbi takve autorske i redateljske koncepcije nitko me niti može niti smije onemogućiti, to je isključivo moje pravo i moja odgovornost. Bilo bi žalosno da kao redatelj, producent i scenarist, s 50 godina profesionalnog iskustva, ne poznajem filmska autorska prava, kako svoja, tako i svakog svog suradnika.
Nikad u svojoj profesiji nisam zloupotrijebio ni povrijedio ničija autorska prava, a ponajmanje ovaj put prava novinarke tipa Mira Šuvar.
Priča o ugroženim autorskim pravima osobe koja je držala mikrofon i postavljala unaprijed dogovorena pitanja, samo je izgovor za njezine nerealne, nerealizirane ambicije.
Još jedna zanimljivost - istina je da je Herta Hass još 2003. dala prvi iskaz dr. sc. Tomislavu Badovincu za knjigu objavljenu 2004. "Zagreb i Hrvatska u Titovo doba" u izdanju Saveza društava Josip Broz Tito!
Neizmjerno sam sretan i zahvalan pokojnoj Herti Hass što je pristala dati nam briljantni iskaz za seriju, jer je njezin iskaz cijelu seriju usmjerio u intimističku formu, ali - to nije bio ni njezin prvi ni jedini iskaz. Knjiga, kao pisani dokument, to svjedoči. Toliko o "istinama" Mire Šuvar i njezinoj bezbroj puta ponavljanoj tvrdnji da je Herta Hass "njoj dala prvi intervju nakon 60 godina šutnje".
A što se mene tiče, istina je da sam uvijek bio prisiljen braniti svoja, u javnosti najčešće još neviđena djela. Za neke "vidovite" pojedince je dovoljno da čuju moje ime i oni već sve znaju... nije potrebno niti da vide moje djelo da bi ga secirali, napadali... ništa novo, to se ponavlja već desetljećima...
Što se tiče knjige o Herti Hass koju Mira Šuvar u svom intervjuu najavljuje, nemam ništa protiv da piše što god želi o bilo kome, ali ona pritom nema pravo koristiti ni jednu rečenicu iz razgovora sa svjedocima koji su u mojoj režiji vođeni za potrebe ove serije i koji su u isključivu vlasništvu tvrtke Kino dokument.
Ja sam Miri Šuvar svojedobno nudio prava na objavljivanje knjiga na osnovi razgovora sa svjedocima, s prijedlogom da odustane od ucjena i ovoga sramotnog sukoba. Ona je to odbila, a sada to više ne dolazi u obzir ni po jednoj pravnoj osnovi.
Loša šminka
O sudbini tog vrijednog materijala koji je u isključivu vlasništvu Kino dokumenta, odlučivat će Kino dokument i Arhiv Hrvatske. Stoga svaku dalju raspravu smatram nesuvislom i okončavam je tako da Miru Šuvar prepuštam svojim odvjetnicima koji su upravo, nažalost, bili prisiljeni inicirati i njezin kazneni progon.
I na kraju, da ne bude sve adresirano samo na moju bivšu suradnicu - kao dugogodišnji filmski profesionalac imam ozbiljnu zamjerku na šminku koja je upotrijebljena za fotografiju Mire Šuvar preko cijele stranice Večernjeg lista.
S poštovanjem, Lordan Zafranović.
Odvratan kao i njegovi filmovi