Budući ministar financija Slavko Linić već desetak dana sa skupinom suradnika slaže novi proračun, ali još se drži podalje od javnosti i ne daje komentare. Ljudi iz vrha buduće Vlade našli su se ovih dana i s guvernerom Rohatinskim, s kojim očito žele koordinirati buduće poteze.
Ne tako puno
Središnja banka već je sugerirala kako bi bilo dobro da se proračun smanji za sedam milijardi kuna, sa 122 na 115 milijardi. Budući potpredsjednik Vlade za gospodarstvo Branko Grčić kaže da je jako teško očekivati toliko smanjenje rashoda. – Prostor za uštede nije velik, ali će ga biti. Bilo bi sjajno kad bi se proračun mogao smanjiti na 115 milijardi kuna a da se realizira naš cilj da nećemo dirati mirovine i plaće, no to je jako teško postići – kaže Grčić.
Još prije mjesec dana budući su ministri računali da će Hrvatska 2012. ostvariti gospodarski rast, što bi uz očekivanu inflaciju rezultiralo kakvim-takvim rastom proračunskih prihoda. Nove procjene Svjetske banke i domaćih analitičara govore o ozbiljnoj recesiji, a pad za Hrvatsku mogao bi biti jedan do dva posto.
Crne prognoze problem
– Problem su nam crne prognoze o recesiji u Europi i negativnim učincima na Hrvatsku. Ne bude li rasta, morat će se tražiti dodatni prostor za uštede – ističe Grčić. Uz jači zahvat prema sivoj ekonomiji i poreznim utajama, ključno će, kaže, biti hitno pokretanje projekata koji bi kompenzirali negativne učinke recesije iz eurozone. To su projekti u energetici i turizmu te prometu i logistici.
– Planove temeljimo na tri stupa: početku ozbiljne fiskalne konsolidacije, započinjanju reformi i pokretanju projekata – kaže Grčić, za kojega bi pad od jedan posto bio pesimističan scenarij.
– Naš je cilj upravo obrnut, želimo projektima kompenzirati dio negativnih očekivanja. Hrvatska će se za dvije do tri godine uklopiti u nove okvire koji se dogovaraju u EU, a govore o smanjenju fiskalnog deficita ispod 3%. Ne vjerujem da će EU od bilo koga tražiti jednokratnu i hitnu prilagodbu – dodaje.
EU I Amerika nisu se makli za dlaku u zadnje certri godine ovj ce sa brzim projektima mazda misli na stezanje kajisa pod hitno