Ljubitelji šopinga u članicama EU od 1. srpnja dolaze na svoje. Nitko ih više na prelasku državne granice neće pitati što su kupili i koliko su potrošili, a promjene se događaju i za građane kojima je istok Europe ili neka druga zemlja izvan EU šoping meta. Umjesto tisuću kuna, Hrvati će za vlastitu upotrebu bez carine moći kupiti robe do 300 eura vrijednosti. Putnici u zračnom i pomorskom prometu još i više – 430 eura, djeca do 15 godina 150 eura.
Šteta i za proračun
Ulaskom u EU, Hrvatska će u carinskom prometu primjenjivati jedinstvena europska pravila, a značajno se mijenja i režim carinjenja. Kretanje robe unutar EU bit će slobodno, a novost je i što će hrvatski poduzetnici robu iz trećih zemalja moći cariniti u bilo kojoj članici EU. Isto tako, tvrtke iz ostalih članica EU carinu mogu platiti i u Hrvatskoj, što nije samo tehničko već i važno fiskalno pitanje. Hrvatska neće autonomno raspolagati prihodima od carine naplaćene na svom području te će 75 posto sredstava morati proslijediti u zajedničku blagajnu u Bruxellesu, a samo 25 posto zadržati. Mr. Zlatko Grabar, pomoćnik ministra financija i ravnatelj Carinske uprave, očekuje da će se smanjiti prihodi državnog proračuna od carina, ali u razgovoru s novinarima nije davao konkretnije brojke. – Vodeći ljudi carinskih ureda dobili su zadatak da obiđu sve privredne subjekte i zamole ih da carine u Hrvatskoj. Tvrtke trebaju znati da će carinjenjem u nekoj drugoj zemlji proizvesti dvostruku štetu, naše službe neće imati posla, a šteta će biti i za proračun – rekao je Grabar.
Povoljniji će se režim primjenjivati i na šoping preko interneta s poštanskom dostavom. Logično, roba kupljena u EU neće se cariniti i oporezivati, a za pošiljke iz SAD-a, Kine ili neke treće zemlje postoje različiti kriteriji. U poštanskom prometu na robu do 22 eura između tvrtki ne plaća se ni carina ni PDV, a kad fizička osoba šalje drugoj fizičkoj osobi, oslobođenje je do 45 eura. Pošiljka do 150 eura oslobođena je carine, ali plaća se PDV na vrijednost iznad 22-150 eura. Na pošiljke iznad 150 eura vrijednosti, neovisno o pošiljatelju i primatelju, plaćaju se carina i PDV.
Manje službenika
Trošarine na automobile kupljene u EU plaćat će se na sva vozila prije registracije, dok se na uvoz automobila iz trećih zemalja obračunavaju carina, PDV te trošarina.
Posebna će se pravila primjenjivati za neumski koridor, zbog prekida kontinuiteta teritorija EU. Za domaću robu (iz RH i EU) vrijednu do 10.000 eura bit će potrebna samo isprava o statusu robe, npr. račun, a za sve iznad toga obvezne su dosadašnje sigurnosne isprave. Proizvodi životinjskog podrijetla tim će se koridorom moći voziti samo u vozilima koje plombira Carinska uprava, dok je promet živim životinjama zabranjen, osim za promet do pet kućnih ljubimaca uz uvjet da imaju ugrađene čipove i propisane isprave. Žive će se životinje do Dubrovnika dopremati trajektom. Promjene u carinskom sustavu ujedno su smanjile i potrebu za carinskim službenicima na graničnim prijelazima, no nitko nije ostao bez posla. Carinska će uprava ojačati svoje mobilne ekipe, zasad ih je sedam, koje će zaustavljati vozila i provoditi carinski nadzor na cijelom teritoriju zemlje.
Kod robnog prometa unutar EU jedino će postojati obveza statističkog izvještavanja o isporučenoj i primljenoj robi, u slučaju da vrijednost robne razmjene premašuje 1,7 milijuna kuna. Promet s trećim zemljama odvijat će se prema pravilima EU zakonodavstva, a sve osobe koje budu sudjelovale u carinskim postupcima moraju imati dodijeljen EORI broj, registraciju i identifikaciju poslovnog subjekta. Dosad je u Hrvatskoj dodijeljeno više od 6500 EORI brojeva prema mjestu registracije pojedinih tvrtki.
>>Za dan u Hrvatskoj susjedi moraju imati 100 eura i vizu
>>Carinici odlaze u povijest, ali policija i dalje nadgleda granicu