Ako se ostvare planovi hrvatske Vlade, Hrtvati bi uskoro mogli plaćati nešto nižu cijenu naftnih derivata. Kako neslužbeno doznaje Večernji list, stručnjaci u Ministarstvu gospodarstva i Ministarstvu financija već dulje vrijeme razmatraju mogućnost izmjena pravilnika o utvrđivanju maksimalnih maloprodajnih cijena naftnih derivata. Riječ je o temeljnom državnom aktu za određivanje cijena benzina, dizela i loživog ulja. Njegov ključni dio je famozna formula – matematički izraz faktora koji određuju cijenu.
Već dulje od desetljeća ključni je faktor za određivanje cijene prosječna cijena derivata na mediteranskom tržištu te tečaj američkog dolara, na koji se potom dodaju fiksni nameti poput trošarina, poreza i specijalnih naknada. Na taj su način domaći trgovci naftom zaštićeni od kolebljivosti naftnog tržišta, a garantirana im je fiksna marža od 56 lipa za litru loživog ulja do 76 lipa po litri benzina ili dizelskog goriva. Ipak, kako je temeljna intencija nacionalne energetske politike – a to se vidi i u odredbama novog Zakona o energiji – deregulacija tržišta, od toga neće biti izuzeto ni tržište naftnih derivata.
Kraj naknade za ceste
To već godinama od hrvatske Vlade traže i predstavnici stranih naftnih kompanija koje posluju u Hrvatskoj, no kako dominantni udjel na domaćem maloprodajnom tržištu i dalje ima Ina, bilo kakva promjena regulative vrlo je osjetljiv proces, jer izravno u znatnoj mjeri utječe na poslovanje nacionalne kompanije u kojoj država i dalje ima 44 posto vlasništva. Utoliko, iako u Vladi zasad ne žele govoriti o konkretnim modelima, doznaje se da su zasad analizirane dvije mogućnosti. Prva se odnosi na smanjenje posebnog poreza u iznosu od 60 lipa po litri goriva koji su potrošači dosad plaćali za financiranje gradnje autocesta.
>>Formula za izračunavanje cijena naftnih derivata
Kako njih Vlada planira dati u koncesiju, taj iznos možda će biti smanjen. Ta mjera pomogla bi potrošačima, a ne bi opteretila trgovce. Drugi mogući model je promjena regulative o maksimalnom rastu i padu cijena. Po dosadašnjem pravilu nije bilo dopušteno povećati je ili smanjiti za više od 3 posto. Po novom prijedlogu to bi pravilo dalje vrijedilo isključivo za rast cijene, dok bi, u slučaju da izračunska formula tako pokaže, smanjenje cijene bilo bez ograničenja.
Dolaze zaštićeni kupci?
Takav model, ako bude prihvaćen, vjerojatno će izazvati dosta nezadovoljstva među trgovcima naftom, jer u znatnoj mjeri troškove eventualnih naglih poremećaja globalnih cijena nafte s krajnjih potrošača prebacuje na njih. Ipak, to se može smatrati tek početkom prave deregulacije. Da bi ona potpuno zaživjela, trebat će riješiti niz drugih otvorenih pitanja, od uvođenja najavljene kategorije zaštićenih – socijalnih – potrošača, do rješavanja sudbine plavog dizela, koji je trenutačno Inin tržišni monopol.
Kakav bombastičan naslov, a kad ono u tekstu, možda, jednom, ako... Znajući Linića i kako radi ova vlada, nema niti teoretske šanse da gorivo pojeftini. Novi izračun će samo donijeti nove, više cijene. Sada cijenu goriva na pumpi večim dijelom čine porezi, prirezi, trošarine, naknade i sl. Ono ćemu se u najboljem slučaju možemo nadati, jest da će se napraviti preraspodjela, koja neće bitno utjecati na cijenu, tj. da ćemo dobiti blagi rast. No realno je očekivati skok cijena i to sigurno preko 10%...