skandal

Skandal s remontom MIG-ova 21: VSOA-i falsifikati nisu bili sumnjivi

MiG
Foto: MORH
1/3
25.02.2013.
u 13:31

Dolarsko mito: Ni nakon uhićenja trojica direktora Ukrspecexporta, našima ništa nije čudno

Nakon što je ministar obrane krajem godine prekinuo namještenu prezentaciju i naložio da se raspiše međunarodni natječaj za remont MiG-ova 21, istraga pokazuje da vojna obavještajna agencija (VSOA) nije na vrijeme alarmirala ministra o sumnjivim ponudama iz Ukrajine. Zbog toga je zamalo potpisao štetan ugovor za RH koji je Transparency International, u međuvremenu, stavio na popis “potencijalnih slučajeva korupcije”. Dobra posljedica skandala vezanog uz pogodovanja ponudi Ukrspecexporta za remont i nabavu polovnih MiG-ova 21 jest što je Kotromanović uveo novo pravilo pa se više neće dogoditi da isto povjerenstvo za nabavu radi na zahtjevima tendera, a potom odlučuje tko dobiva posao.

U kovčegu dolari

Hrvatska osmočlana vojna delegacija još je jednom obišla dva zainteresirana zavoda, u Odesi u Ukrajini i u Bacuu u Rumunjskoj, dovršeni su tehnički zahtjevi pa će RH napokon organizirati pozivni natječaj i po ubrzanoj proceduri otpraviti naše MiG-ove na remont. Računa se da će se moći remontirati 7 naših starih lovaca (4 UM dvosjeda i 3 BIS-a), a da je potrebno kupiti još 5 polovnih lovaca. To što je ova ukrajinska tvrtka i dalje u igri stvara, pak, nove sumnje da je još uvijek moguć skandalozni kraj priče. Krajem siječnja na aerodromu u Kijevu, a prije leta u Istanbul uhićen je generalni direktor Ukrspecexporta Dmitrij A. Peregudov i zaplijenjen mu je kovčeg s 600.000 američkih dolara. Peregudov je bio u pratnji sina Jure Poljevoja, vlasnika tvrtke Ramsay, a kojega, kažu ukrajinski mediji, smatraju međunarodnim krijumčarom oružja.

Ova je vijest trebala upaliti crvene lampice u MORH-u, kao i u mjerodavnoj obavještajnoj službi, VSOA-i, pogotovu što znaju da Poljevoj redovito komunicira s jednom za ovaj posao zainteresiranom hrvatskom tvrtkom. A direktor Peregudov bio je taj koji je 19. prosinca 2011. MORH-u poslao ponudu za nabavku 8 MiG-ova 21, uz krivotvorenu dokumentaciju o podrijetlu tih aviona. Papiri iz Ukrajine kažu da su avioni bili nabavljeni posredstvom švicarske tvrtke Scimitar Systems, premda je, pokazalo se, ta tvrtka bila osnovana pola godine poslije navodne prodaje MIG-ova Ukrajini, a uz to nije registrirana za promet borbenim zrakoplovima. Tjedan dana poslije uhićenja direktora Peregudova u Kazahstanu uhićuju još dvojicu top-direktora Ukrspecexporta pod optužbom da su s 200.000 dolara pokušali podmititi službenike tamošnjeg ministarstva obrane. Kakva “referenca” za tvrtku!?

Poništena odluka

Povjerenstvo MORH-a, bez obzira na sumnjivu dokumentaciju, prihvaća je i počinje “gurati” posao za Odesu. Član povjerenstva je i djelatnik VSOA-e (poručnik po činu), no upravo on, u ožujku 2012., umjesto da istraži sumnjivu dokumentaciju, ostale u povjerenstvu uvjerava da ne treba ništa provjeravati. Kada je iz Jemena došao dopis koji je potpisao tadašnji zapovjednik jemenskih zračnih snaga da je, zapravo, riječ o MIG-ovima u njihovu vlasništvu, opet je poručnik VSOA-e ustvrdio da je to krivotvorina i nije obavio sigurnosnu provjeru. Takvo je pogodovanje Odesi ipak bilo preočito, pa je ministar poništio odluku o remontu bez natječaja i naložio istragu. Postalo je jasno da mu ovdje VSOA nije čuvala leđa.

>> Uskoro natječaj, prvi MiG-ovi 21 već do početka svibnja na remontu

Komentara 8

CR
crocro
13:49 25.02.2013.

Zar se još nije odustalo od lupanja novca u stare kante. Dajte molim vas raspištite referendum ili barem napravite jednu kvalitetnu anketu na pitanje da li Hrvatski građani žele do besvjesti obnovu starih kanti ili žele barem jedan pošten zrakoplov ili ništa. Ja najradije ne bih ništa ako je uvjet modernizacija koja košta a opet za nekoliko mjeseci zastari jer tehnologija galopira. Najveći argument za zamjenu zrapoklova po meni je taj što smo mi članica NATO saveza a imamo zrakoplove još iz vremena Varšavskog pakta. Što mislite kako nas partneru gledaju kao članicu NATO saveza sa ruskim zrakoplovima. I to još starim kantama. Ali netko uporno odlučuje o remontiranju zrakoplova koje se ne isplati popravljati jer su i unatoč popravcima zastarjeli i to čim izađu iz hale. A uz to sada i ovi skandali. Ako to sve skupa nije dosta za odustajanje, onda navalite na ugovore o remontima, ali i onaj tko je potpisao taj će i osobno odgovarati ako ne daj Bože dođe do kakve neželjene tragedije, bilo u zrako bilo na zemlji. Pa će netko drugi puta razmišljati što radi i interesu sigurnosti pilota i građana.

CR
crocro
14:08 25.02.2013.

Za puno manju aferu, naročito kada se tiče sklapanja ugovora, u zemljama s odgovornom vlašću, ministar podnosi ostavku bez pardona. Kod nas se ostavke događaju u omjeru šanse da dobijete na lotu 50 milijuna kuna. Nije sramota podnijeti ostavku, sramota je pronaći opravdanje. A kod nas je previše opravdanja za sve promašaje. Svakom ostavkom, u mojim očima, ministar bi potvrdio svoje dostojanstvo i ozbiljnost i svakog bi više cijenio kao odgovornog čovjeka i za mene bi dokazao svoje poštenje. Normalno, onaj tko je neposredni izvršitelj svakako bi snosio kaznenu odgovornost. Ostavke su sasvim normalna stvar i nitko zbog toga neće misliti da je ministar loša osoba. Već naprotiv. Iz ostavke se vidi snaga istine i odgovornosti. I za takvog čovjeka bi uvijek dao glas.

LU
Lujo123
13:47 25.02.2013.

A kaj je tu čudno? Pa svakom je jasno kak sva korupcija i lopovluk počinju u tzv. "institucijama". Da nije tak sav taj lopovluk nebi bil moguć!

Važna obavijest
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.

Za komentiranje je potrebna prijava/registracija. Ako nemate korisnički račun, izaberite jedan od dva ponuđena načina i registrirajte se u par brzih koraka.

Želite prijaviti greške?

Još iz kategorije