Osnovna škola
3. razred:
2 sata/ satovi razredne zajednice/ - odgovornost i poštovanje prema vlastitom tijelu
Ishod: prepoznati potrebu brige o vlastitom tijelu i važnost pozitivnog odnosa prema njemu, iskazati što je prihvatljiv a što neprihvatljiv tjelesni dodir, prepoznati promjene uloga rođenjem djeteta u obitelji
4. razred:
2 sata/ satovi razredne zajednice/ - razlike rodnih uloga u društvu i obitelji (1 sat), rodna očekivanja među vršnjacima u školi (1 sat)
Ishodi: opisati razliku između spola i roda, odnosno bioloških karakteristika te društvenih očekivanja i normi, prepoznati spolne i rodne stereotipe u medijima, raspraviti spolne i rodne uloge u razredu i obitelji
5. razred:
2 sata / satovi razredne zajednice/ - uloga i pritisak medija u pubertetu (1 sat), vlastito tijelo u promjenama (1 sat)
Ishodi: raspraviti kako mediji i internet stvaraju norme izgleda i ponašanja, raspraviti što su stidljivost, zbunjenost i druge neugodne emocije koje se pojavljuju u pubertetu vezane uz fizičke promjene, prepoznati spolnost kao sastavni dio cjelokupnog čovjekovog života, objasniti masturbaciju kao sastavni dio ljudske spolnosti, odnosno pogrešnost nekada raširenih vjerovanja o njezinoj štetnosti
KROZ DRUGE PREDMETE I SATOVE RAZREDNIKA: pubertet i teškoće u sazrijevanju
Ishodi: prepoznati promjene (fizičke, spolne i psihičke) koje se događaju u pubertetu, povezati pojavu mjesečnice i polucije sa spolnim sazrijevanjem,, razlikovati unutarnje organe za razmnožavanje muškaraca (sjemenici, sjemenovodi, mokraćna cijev) i žena (jajnici, jajovodi, maternica, rodnica)
6. razred:
4 sata / satovi razredne zajednice/ - emocije u vršnjačkim odnosima (2 sata), uloga medija u vršnjačkim odnosima (2 sata)
Ishodi: razlikovati pojmove prijateljstvo, zaljubljenost, ljubav, bliskost, seksualna privlačnost, raspraviti kako se stvara bliski odnos između dviju osoba: što nas privlači, kako razumijemo sebe i svoje potrebe, kako izreći vlastite potrebe, opisati neugodne emocije u odnosima s vršnjacima (npr. odbijanje i razočarenje) navesti i raspraviti pozitivne i negativne primjere napisa o seksualnosti mladih u medijima, prepoznati i raspraviti spolne/rodne stereotipe vezane uz seksualno ponašanje prisutne u medijima, raspraviti način na koji pornografija prikazuje ljudsku seksualnost te muške i ženske seksualne uloge
7. razred:
3 sata/ satovi razredne zajednice/ - komunikacija o spolnosti (1 sat), vršnjački pritisak, samopoštovanje i rizična ponašanja (1 sat), prihvaćanje različitosti iu seksualnosti (1sat)
Ishodi: objasniti važnost razgovora o spolnosti, primjeniti u komunikaciji “ja” poruke, raspravljati o vrijednostima i međusobnim odnosima, prepoznati rizike i rizične situacije u prijateljskim i partnerskim odnosima, prepoznati i odbiti vršnjačke pritiske i neželjena ponašanja vezana uz spolnost, dati primjer i diskutirati o rizičnim spolnim ponašanjima, prepoznati i protumačiti ulogu niskog samopoštovanja u rizičnim spolnim ponašanjima, prepoznatisličnost i razlike među ljudima kada je riječ o seksualnosti, raspraviti pojam seksualnih manjina i njihov položaj tijekom povijesti, prepoznati što je stigmatizacija i diskriminacija, prepoznati važnost prihvaćanja različitosti....
8. razred:
4 sata / satovi razredne zajednice/ važnost samopoštovanja, asertivnosti i osobnog integriteta za odgovorno odlučivanje (1sat), odgovorno spolno ponašanje (2 sata), rizici preranih seksualnih odnosa (1sat)
KROZ DRUGE PREDMETE UČE: roditelji i potomci, srodnost i raznolikost, nespolno i spolno razmnožavanje, biološko naslijeđivanje, nasljeđivanje spola,, građa i uloge spolnih organa - muški i žemnski spolni organi, sporedna spolna obilježja, menstruacijski ciklus, računačnje ciklusa, plodni i nepolodni dani, začeće i razvitak djeteta prije rođenja, bliznačka trudnoća, od rođenja do smrti, životna razdoblja čovjeka, odgovorno spolno ponašanje
Ishodi: izgraditi asertivnost i raspraviti zašto je važna u prevenciji seksualnih rizika, izraziti i jačati osobni integritet bez obzira na „popularnost“ (raspraviti cijenu „popularnosti“ među vršnjacima)
•raspraviti utjecaj medijskih poruka i izgraditi pozitivnu sliku o vlastitom tijelu
Definirati odgovorno seksualno ponašanje
•vježbati korake donošenja odgovornih odluka
•objasniti što znači “ne” u komunikaciji o spolnosti
•prepoznati i definirati različite oblike nasilnoga seksualnog ponašanja (kako izbjeći situacije u kojima postoji rizik seksualne agresije)
Raspraviti što znači biti seksualno biće i uključuje li to nužno seksualne odnose (snošaj)
•pokazati na primjerima važnost komunikacije s partnerom za odgovorno seksualno ponašanje
•raspraviti rizike preranog stupanja u seksualne odnose
•raspraviti pitanje odgađanja seksualnih odnosa i pojam apstinencije
•opisati gene kao nositelje nasljednih osobina
•razlikovati spolno od nespolnog razmnožavanja
•opisati značajke spolnog razmnožavanja (oba roditelja – žena/ ženka i muškarac/ mužjak, odnosno ženska jajna stanica i muška spolna stanica – spermij, raznolikost potomaka)
•obrazložiti važnost genske raznolikosti za opstanak života
•opisati kako muške spolne stanice (spolni kromozomi X i Y) određuju spol
•povezati građu i ulogu spolnih organa
•opisati menstruacijski ciklus
•opisati pojavu menstruacije i polucije kao znak spolne zrelosti organizma i mogućnosti oplodnje
•obrazložiti zašto spolnu zrelost treba pratiti odgovorno spolno ponašanje
•povezati menstruacijski ciklus s plodnim i neplodnim danima
•navesti osnovne načine kontracepcije
•obrazložiti ulogu kontracepcije
•opisati razvoj ploda prije rođenja
•razlikovati pojmove trudnoća i porođaj
•nabrojiti znakove trudnoće: izostanak mjesečnice, tjelesne promjene
•opisati ulogu posteljice i pupčane vrpce
•razlikovati pojmove zametak i plod
•obrazložiti potrebu odgovornoga ponašanja u trudnoći
•opisati značenje pojedinih razdoblja u životu čovjeka
•opisati promjene na članovima obitelji i znancima tijekom različitih životnih razdoblja
•usporediti tjelesno i spolno sazrijevanje
•navesti sličnosti i razlike među spolovima
•navesti spolno prenosive bolesti i njihove uzročnike
•navesti načine prevencije prenošenja spolno prenosivih bolesti
Istaknuti značenje spolnoga odnosa sa zaštitnim sredstvima
Srednja škola
1. razred:
4 sata / satovi razredne zajednice/ razvijanje vještina potrebnih za odgovorno seksualno ponašanje (2 sata), emocije i komunikacija u vezi (1 sat), medijski prikaz seksualnosti (1 sat)
Ishodi: objasniti SPI i rizike ranog stupanja u seksualne odnose
Opisati djelovanje prednosti i nedostatke različitih metoda kontracepcije
•raspraviti ulogu medija i vršnjačkog pritiska u seksualnoj inicijaciji adolescenata
•raspraviti važnost donošenja autonomne i odgovorne odluke o stupanju u seksualne odnose (što znači biti spreman/ na?)
Predložiti načine odupiranja vršnjačkim pritiscima
•obrazložiti važnost dogovora o odgovornom seksualnom ponašanju s partnerom
•usporediti različite stavove o seksualnosti i uporabi zaštite
•prepoznati, izreći i zastupati osobne granice i potrebe u partnerskom odnosu
•raspraviti važnost ravnopravnog komuniciranja u partnerskom/ prijateljskom odnosu
•protumačiti pojam i važnost intimnosti u vezi
Objasniti vezu između predrasuda prema ženama i njihove diskriminacije u povijesti
•raspraviti načine prevladavanja spolnih/ rodnih stereotipa
•analizirati prikaz seksualnosti u pornografiji: kako pornografija prikazuje žene, kako muškarce?
•raspraviti kako pornografija utječe na adolescente
2. razred:
4 sata/ satovi razredne zajednice/ razvijanje vještina potrebnih za odgovorno seksualno ponašanje (2 sata), spolno7rodno nasilje i nasilje u vezama (2 sata)
Ishodi: demonstrirati vještinu komuniciranja o vlastitim potrebama (onoga što želiš i onoga što ne želiš)
Obrazložiti važnost odgovornoga spolnog ponašanja (zaštita)
•usporediti različite vrste zaštite i ulogu stavova pri razvijanju navike
•raspraviti moguće poteškoće pri dogovaranju o uporabi zaštite
•opisati obilježja nasilne veze
•definirati različite oblike i moguće posljedice nasilnoga seksualnog ponašanja
•prepoznati situacije u kojima postoji rizik seksualne viktimizacije (što učiniti?)
•objasniti vezu između nedostatka samopoštovanja i rizika seksualne viktimizacije
•potražiti pomoć u slučaju izloženosti seksualnom nasilju
•prepoznati važnost podrške vršnjacima koji su proživjeli seksualno nasilje
Prepoznati štetan utjecaj alkohola na odnose u vezi
3. razred:
5 sati / satovi razredne zajednice/ seksualna prava i stereotipi (1 sat), seksualno zdravlje i najčešći seksualni problemi mladih (1 sat), brak, roditeljstvo i obitelj (1 sat), stigmatizacija i diskriminacija seksualnih manjina ( 2 sata)
Ishodi:usporediti stereotipe i društvena očekivanja u kontekstu
•seksualnosti: što se očekuje od muškaraca, što od žena (imaju li muškarci i žene jednaka seksualna prava?)
•analizirati odredbe Deklaracije o seksualnim pravima Svjetske zdravstvene organizacije
Definirati pojam seksualnog zdravlja i opisati najčešće seksualne poteškoće u populaciji mladih
•definirati odgovorno roditeljstvo
•usporediti medicinska, religijska i feministička stajališta o prekidu trudnoće
•opisati suvremene promjene vezane uz brak (kasnije stupanje u brak, porast rastava, kontroverze vezane uz istospolni brak) i obitelj (različiti tipovi obitelji)
•analizirati različite pristupe (znanstveni, religijski i aktivistički) ljudskoj homoseksualnosti
•razlikovati pojmove transseksualnost i transrodnost
Prepoznati različite oblike nasilnog ponašanja i diskriminacije prema pripadnicima seksualnih manjina
•izgraditi vrijednosti prihvaćanja i tolerancije seksualnih različitosti
>> Katolička udruga medicinskih sestara o zdravstvenom odgoju
Pravi katolik zna kako sa svojom djecom: 2Kraljevi 6, 28-29 "Još joj kralj reče: "Što ti je?" Ona odgovori: "Ova mi je žena rekla: 'Daj svoga sina da ga pojedemo danas, a sutra ćemo pojesti moga!' Skuhale smo moga sinaa i pojele ga. A sutradan rekoh joj: 'Daj svoga sina da ga pojedemo."