Večernji list u posjedu je strogo povjerljivog dokumenta koji je uprava Zagrebačkog holdinga sastavila za gradske oce, prije svega za gradonačelnika Milana Bandića, a koji pokazuje kako je odnos Grada Zagreba prema Holdingu, blago rečeno, maćehinski, a bolje rečeno – posve neodgovoran.
Iza analize pod nazivom “Informacija o financijskim odnosima Grada Zagreba i Zagrebačkog holdinga” skrivaju se skandalozni dokazi kako gradonačelniku Zagrebački holding počinje služiti kao otirač pod koji skriva financijske posljedice katastrofalnih i dugoročno neodrživih odluka.
Taj dokument potvrda je da se trenutačno u Gradu Zagrebu, njegovoj skupštini i u Zagrebačkom holdingu ne događa samo dramatičan obračun Milanovićevih i Bandićevih, nego i borba da se upravljanje gradskim financijama sređivanjem odnosa Grada i Holdinga dovede u razumne okvire.
ZET pred kolapsom
Primjerice, iz Holdinga su upozorili Bandića da ZET mogu financirati samo od cijene karata i gradskih subvencija. Grad od 2006. nije ispunjavao svoje obveze pa je ZET-ova likvidnost spašavana sredstvima dobivenima prodajom obveznica i UniCredit leasinga (prodali su im tramvaje jer nije bilo drugog rješenja) i novcem drugih Holdingovih podružnica.
To nije sve! Ti izvori su, piše u dokumentu, sada iscrpljeni te je ZET “u situaciji da više neće moći uredno podmirivati sve dospjele obveze (nabava novih tramvaja, plaćanje obveza po kreditima i plaćanje obveza po ugovorima za operativni leasing)”.
Samo za razlike u cijeni karata ZET je ove godine treba dobiti 827 milijuna kuna, a za plaćanje obveza leasinga 127 milijuna kuna. Bandić im je u proračunu osigurao 730 milijuna kuna, a što znači da je Holding ostavio kratkim za 224 milijuna kuna. Te kune trebali bi valjda sada izmisliti kako bi Bandić i dalje mogao zadovoljnima držati nerealno široke skupine oslobođene plaćanja karata te nerealnu cijenu karte.
Bijeg iz Grada
ZET je najbolji primjer kako Bandić kandidaturom za predsjedničke izbore možda pokušava pobjeći iz Grada koji je doveo na rub financijskog kolapsa, kažu nam naši sugovornici. Naime, spomenutim minusima ZET-a u 2009. zbog nedostatnih subvencija treba pribrojiti još 262 milijuna gubitaka iz prethodne dvije godine, a u 2009. i rupetinu od 276 milijuna kuna preniskih kapitalnih transfera (za nabavu autobusa, tramvaja, obnovu pruga).
Dakle, samo na ZET-u i samo u 2009. (ne računajući prijašnje gubitke) Grad je Holdingu uskratio dramatičnih pola milijarde kuna! Ukupno je tako ZET potrošio 700 milijuna kuna unutar Holdinga i tako ugrozio poslovanje cijelog Holdinga, užasavajući je zaključak analize uprave Holdinga. Gradonačelnik se, doznajemo, nije očitovao o ovome dramatičnom apelu.
Za započete projekte nedostaju 1,2 milijarde kuna
U dokumentu koji analizira međusobne odnose Grada i Holdinga ima i detalja koji ne upozoravaju na maćehinski odnos Grada prema Holdingu, ali upozoravaju na neodgovorno povećavanje ukupnih gradskih troškova. Primjerice, samo u 2009. Grad Holdingu mora za zakupnine (stanovi Sopnice Jelkovec, Arena...) dati impozantnih 230 milijuna kuna.
Povjerljivi dokument, nadalje, potvrdio je javnu tajnu da je u 2009. ključni problem bila loša prodaja stanova na lokaciji Sopnica Jelkovec (trebalo se zaraditi 800 milijuna kuna) i propast prodaje zemljišta Zagrepčanke (300 milijuna kuna).Kako nema tog novca, kolabirale su planirane Holdingove investicijske aktivnosti.
Procijenjeno je u dokumentu da im samo za započete projekte trebaju 1,2 milijarde kuna te da bez novog, svježeg novca neće moći plaćati izvođače radova. Novac od obveznica, podsjetili su na tome mjestu još jednom, već je potrošen. Pola od 2,19 milijardi kuna obveznica potrošeno je za kupnju nekretnina (Gredelj, Zagrepčanka, Mandićeva, Vukovarska), a 20-ak posto na saniranje rupa u ZET-u i upravljanje sportskim objektima.
Ako se krene u hitnu akciju, bit će potrebno barem desetak godina i krupna odricanja da se sanira dosadašnji način upravljanja gradom.
Ispada da nitko ne voli bandića?tko onda glasa za njega?tražili ste holding i sada gledajte.