Nakon što je u studenome prošle godine ministar obrane Ante Kotromanović spoznao da je povjerenstvo MORH-a bez raspisivanja međunarodnog natječaja “pronašlo” rješenje za remont MiG-ova 21, i to u ukrajinskom zavodu u Odesi, dokumentacija koju su nametnuli pojedini ljudi iz povjerenstva vraćena je na doradu. O mjestu remonta odlučit će, međutim, novo povjerenstvo, s obzirom na to da je Kotromanović zapravo poništio nalaz prošlog. Osim što nije bio raspisan natječaj, pa se posumnjalo na pogodovanje jednoj od tvrtki, problem je i to što ukrajinski zavod ne može niti smije rukovati elektroničkom opremom kojom su naši MiG-ovi modernizirani po standardu NATO-a pri prošlom remontu, 2003. godine, u rumunjskom zavodu “Aerostar” u Bacauu.
Obnova pola eskadrile
Još se ne zna hoće li sada taj uvjet NATO-ove modernizacije biti uvršten u taktičko-tehnički zahtjev, premda bi bilo čudno ako ga ne bude, jer bi onda Hrvatska s remonta dobila staromodnije MiG-ove nego 2003. godine, ili će modernizaciju morati povjeriti nekom drugom, što poskupljuje remont. Ukrajinci, naime, nemaju certifikate NATO-a i EU za taj posao. U MORH-u se, međutim, može saznati da će u roku od dva tjedna novo povjerenstvo, sastavljeno od šest članova iz MORH-a i dva iz državne agencije za promet oružjem “Alan”, krenuti u obilazak zavoda u Odesi i Bacauu. Nakon povratka hrvatske delegacije, složit će tender i natječaj te ubrzano prikupiti dvije ponude. Poslije evaluacije, žalbenog roka i izbora ponuđača, prvi će hrvatski MiG-ovi početi odlaziti na remont potkraj travnja ili početkom svibnja ove godine. U MORH-ovu proračunu za 2013. predviđeno je 80 milijuna kuna za remont (2014. oko 70 mil. kn,) pa će u 2013. biti obnovljeno barem pola eskadrile, šest aviona. Problem je što će u to vrijeme početi izlaziti resursi MiG-ovima i treba ih početi prizemljivati. To ne mora ugroziti obvezu Hrvatske prema NATO-u (nadzor zračnog prostora), jer se, dok ne počnu pristizati zrakoplovi s remonta, postojećima može jačim servisom i kontrolom produljiti resurse za 10-tak posto, pa bi MiG-ovi mogli nastaviti letjeti tijekom cijele 2013.
Ove godine HRZ i PZO počinju i s remontom transportnih helikoptera, a prvi su na redu Mi-8 MTV-1, koji su zadnji put remontirani 2005. u ukrajinskom “Ukrspecexportu”, istoj tvrtki koja nudi i remont MiG-ova.
Isprika Rusiji
U MORH-u se šuška da je u tijeku istraga o tome zašto je bivše povjerenstvo odbilo provjeriti sumnjivo (ukrajinsko ili jemensko) vlasništvo nad ponuđenim nam MiG-ovima, a niti je pokazalo reklamacije na remont helikoptera – pa je moguće da posao s helikopterima dobiju – Rusi. Već su drugi put posjetili naš zavod ZTC, kojemu u MORH-u žele omogućiti 30-tak posto posla u remontu helikoptera. A tim bi se aranžmanom ujedno RH ispričala Rusiji što je bezobrazno otpilila rusku ponudu za nabavu rabljenih MiG-ova 29.
>>Za Patrije, remont MiG-ova, ophodni brod i puške milijardu kn
Opet bacamo iz supljega u prazno, neznam cemu sad treba te stare kante remontirati? Za MIG -29 jos razumijem ali ovi drugi su stvarno za tehnicki muzej. Pa Cesna je jeftinija , montiramo samo mitraljeze ispod krila i i demo.....u lov.