Vremenima besplatnih karata, jeftinog prijevoza i lagodne vožnje tramvajima i autobusima, čini se, došao je kraj. Naime, kako doznajemo iz Holdinga, Zagrebačka je megatvrtka osnovala tim za spašavanje ZET-a - jer, opasnost od bankrota sve je realnija!
Teška vremena
Ugovorom o pružanju komunalnih usluga i o sufinanciranju prijevoza putnika u javnom prijevozu, koji je sklopljen između Holdinga i Grada, Grad Zagreb jamčio je stabilnost cijene karte kao i besplatne karte za školarce, studente i umirovljenike.
Međutim, ZET-u trenutačno za plaćanje troškova redovitog poslovanja nedostaje mjesečno 25 milijuna kuna, a smanjenjem subvencije od 95 milijuna kuna mjesečni se deficit penje na 44 milijuna kuna.
Zbog smanjenja subvencija ZET-u će pasti prihodi. Tako će umjesto planiranog gubitka od 163 milijuna kuna do kraja godine zabilježiti minus od najmanje 260 milijuna kuna!
Narušena likvidnost
Kako bi se najveća podružnica spasila od propasti, Holding je osnovao tim za izradu prijedloga novoga tarifnog sustava za javni prijevoz. Kako doznajemo, već će se u rujnu prijedlozi stručnjaka dati na razmatranje mjerodavnim gradskim službama, koje će ga uputiti u Gradsku skupštinu.
– Narušena je likvidnost podružnice. Očito je da je poslovanje ugroženo i jasno je da se na takav način više neće moći opstati – rekao nam je izvor u Holdingu.
Da je podružnica pred krahom, dokazuje i sljedeći podatak. Doznajemo da je uprava ZG holdinga uputila pismo upozorenja gradonačelniku Bandiću, u kojemu ga obavještava da na ovakav način ZET neće moći opstati, što je i neka vrsta prijetnje o gašenju javnog prijevoza!
Do kraja godine potraživanja ZET-a od Grada popet će se na nešto manje od 900 mil. kuna!
Nove tarife
Informacije o uvođenju novoga tarifnog modela, kao i uvođenja dodatnih zona, pokazale su se istinitima. Vrlo je izvjesno da će neke “socijalne skupine” ostati bez besplatnih karata ne uspije li ZET osigurati novac za subvencije iz drugih izvora.
– ZET ne radi besplatno. Prema tome, ako više nema novca za subvencije, onda ćemo morati naplaćivati prijevoz i đacima i studentima – rekao je Dubravko Baričević prije točno mjesec dana. Kako se ispostavilo, v.d. ravnatelja imao je dobar osjećaj i pogodio "u sridu". Upravo je tim tragom krenuo i stručni tim Holdinga. Prvi korak u spašavanju posrnulog diva bio je program rekonstruiranja i racionalizacije poslovanja.
Za nastalu situaciju djelomice se okrivljuje i samog gradonačelnika, koji je za vrijeme vladavine javni prijevoz učinio besplatnim velikom dijelu građana, a pitanje je hoće li mu se to obiti o glavu? Zagrebački holding pokreće “Program restrukturiranja i racionalizacije poslovanja”, koji će zahvatiti sve podružnice, poručuju iz Holdinga, naglasivši da će se rezati najprije u ZET-u.
Nema otpuštanja
– Nemamo nikakvih preliminarnih procjena niti saznanja o eventualno potrebnom smanjenju broja radnika – poručuju iz uprave Holdinga.
No, unatoč kolektivnom ugovoru zaposlenika u podružnicama, povjerenstvo je počelo pregovore sa sindikatima o smanjenju nekih prava iz kolektivnog ugovora, kao što su božićnice i jubilarne naknade, što bi moglo izazvati revolt radnika i sindikata.
Tu su još i potraživanja banaka. Leasing za vozni park svaki mjesec dolazi na naplatu, a kako će se osigurati taj novac, nije jasno.
Nek uzmu od Zagrebparkinga : zaradili su milijardu i 500 milja čuna u zadnje dvije godina... Dakole tko tu koga jebe da se nema love? a potpuno druga stvar je di je lova \"nestala\" ako je nema..