Sandra Švaljek:

'S upravom koju je Bandić smijenio nisu bile moguće političke trgovine'

27.04.2015., Zagreb - Sandra Svalje sluzbenim protokolom prestala je biti zamjenica gradonacelnika i polaganjem prisege postala gradska zastupnica. Photo: Borna Filic/PIXSELL
Foto: Borna Filić/PIXSELL
20.06.2015.
u 08:15

Gospodarski su rezultati Zagreba ispod njegovih mogućnosti, drugi su glavni gradovi dva do tri puta jači od ostatka zemlje

Dva mjeseca nakon što je smijenio Sandru Švaljek, zagrebački gradonačelnik Milan Bandić maknuo je i upravu koje je ona dovela na čelo Zagrebačkog holdinga. Tiha ekonomistica s Ekonomskog instituta u pet mjeseci i sedam dana, koliko je upravljala Zagrebom, pokazala je da grad sasvim dobro funkcionira i bez moćnog Bandića.

Kako komentirate smjenu uprave Zagrebačkog holdinga?

Očito je da se želi diskreditirati kako proces izbora članova uprave Zagrebačkog holdinga tako i same izabrane članove uprave. Želi se svim sredstvima obezvrijediti, pa i kriminalizirati, provedeni otvoreni javni natječaj na kojem su se nastojale izabrati osobe koje će najbolje odgovoriti na izazove upravljanja kompleksnim sustavom kao što je trgovačko društvo Zagrebački holding. To što je angažirana vanjska neovisna agencija govori da se doista željelo odabiru članova uprave pristupiti isključivo profesionalno, prema kriterijima stručnosti, a ne podobnosti, upravo suprotno praksi koja je prisutna do dandanas – kako na državnoj tako i na lokalnoj razini. Ako pogledamo dosad provedene natječaje za radna mjesta u Zagrebačkom holdingu, onda je upitno kako je bilo moguće da su u Zagrebačkom holdingu bile zaposlene stotine ljudi s lažnim diplomama ili zašto su se uvijek na natječajima odabirali ljudi koji su već bili radili u Zagrebačkom holdingu ili gradskoj upravi iako se na natječaj prijavio velik broj kandidata s tržišta rada, dakle izvan sustava. Stoga je jedino angažman vanjske agencije mogao jamčiti da će u uži krug ući oni kandidati koji budu odabrani na nepristran način i primjenom jedinstvenih i stručnih kriterija.

Bandić vam je odmah dao do znanja da ne prihvaća javni natječaj, zar ste očekivali drugačiji ishod?

Način na koji su članovi uprave Holdinga izabrani i njihove profesionalne i osobne karakteristike bile su neprihvatljive gradonačelniku budući da je bilo jasno da preko takvih članova uprave ne može imati izravan utjecaj na poslovanje Zagrebačkog holdinga u smislu nametanja neracionalnih poslovnih poteza niti je mogao politički trgovati mjestima u upravi Holdinga. Moj motiv i motiv članova Nadzornog odbora za upravo ovakav izbor članova uprave Holdinga bio je da pokažemo da se i u političkom sustavu može djelovati i odlučivati prema stručnim i profesionalnom kriterijima. Uostalom, sjetimo se samo obećanja koje je gradonačelnik izrekao u posljednjoj predizbornoj kampanji i kojima je, među ostalim, i mene pridobio za svoju listu – obećanja o tome da je došlo vrijeme da se šansa da sposobnima, a ne podobnima, onima koji su nešto postigli, ostvarili karijere i dokazali se u svojoj struci, ljudima s imenom i prezimenom. Mislim da su upravo zahvaljujući takvoj političkoj poruci gradonačelnik i njegova lista osvojili vlast na zadnjim lokalnim izborima u gradu Zagrebu.

Spočitavaju vam da ste članovima uprave dali dobre menadžerske ugovore?

O kakvim je ugovorima riječ, govori činjenica da gospođa Danijela Franjić jedina nije bila sklona prihvatiti takav ugovor jer je smatrala da joj on nudi manje prava i sigurnosti nego ugovor o radu kakav je imala do tada kao članica uprave. Novi su ugovori, dakle, bili prihvatljivi nekome tko dolazi s tržišta rada, ali ne i nekome tko je navikao na sigurnost rada u gradskoj upravi, odnosno Holdingu.

Jesu li ti ugovori morali sadržavati visoke otpremnine?

Otpremnine su predviđene jedino i isključivo u slučaju otkaza koji nije uvjetovan samim radom članova uprave i rezultatima poslovanja Holdinga, nego političkim motivima. Stoga je ovakav otkaz ugovora članovima uprave okidač za isplatu ugovorenih otpremnina. Drugim riječima, da se nije dogodila politička smjena, otpremnine ne bi nikad trebale biti isplaćene. Naravno, to ne znači da članovi uprave nikada ne bi mogli biti smijenjeni. Mogli bi biti smijenjeni u slučaju da nisu ostvarili zacrtane poslovne rezultate.

Kakva je perspektiva Zagrebačkog holdinga?

Danas se postavlja pitanje tko će se od ljudi s profesionalnim iskustvima, znanjima i karijerom javiti na novi natječaj ako ga bude? Pritom mislim i na društva u državnom vlasništvu. Propuštena je velika prilika da tako veliko i utjecajno trgovačkog društvo vode stručne osobe koje neće biti opterećene imperativima politike već isključivo željom za postizanje što boljih poslovnih rezultata i zadovoljavanje potreba građana. Ne možete imati vrhunske rezultate s ljudima koji nisu vrhunski. Da je ova uprava ostala, Holding bi za dvije godine bio drugačija tvrtka, vjerujem da bi poslovanje bilo stabilnije i racionalnije zahvaljujući smanjenju troškova, a građani bi dobili višu kvalitetu i širu lepezu komunalnih usluga. Holding se mogao osnažiti tako da pruži pouzdanje financijskim institucijama da je riječ o kredibilnom trgovačkom društvu koje se može financirati uz povoljne uvjete. Izabrana uprava trebala je dovesti do reorganizacije, postupnog ukidanja nepotrebnih radnih mjesta, uvođenja obračuna odvoza otpada po volumenu, razdvajanja otpada i drugih suvremenih komunalnih usluga kakve sada nemamo.

Sastavili ste proračun. Gradonačelnik Bandić najavio je besplatne knjige srednjoškolcima i studentima, nove projekte. Ima li Grad novca za sve to?

Sredstva gradskog proračuna bitno su manja u odnosu na prethodnu godinu, a najavljeni projekti koštaju stotine milijuna kuna, kojih ove godine u proračunu grada nema. No, osim toga, postavlja se i pitanje šireg konteksta. Naime, projekti koji se spominju ne upućuju na postojanje vizije razvoja grada budući da ne čine zaokruženu, logičnu i jasno prepoznatljivu cjelinu.

Širi kontekst izlazak je Milana Bandića na parlamentarne izbore.

To mi se čini vjerojatnim s obzirom na osnivanje stranke, ali nemam drugih saznanja da će se stranka gradonačelnika Bandića uključiti u parlamentarne izbore. Sadašnja gradska uprava ne pokazuje što želi postići sa Zagrebom u mandatnom razdoblju i u daljnjoj budućnosti. Zagreb jest najrazvijenija sredina mjereno BDP-om po stanovniku, ali kao ekonomist rekla bih da ne koristi svoje razvojne potencijale. Kad se uzme u obzir veličina gradskog proračuna i iznos sredstava iz državnog proračuna koji ostaje i troši se na području Zagreba, može se zaključiti da su gospodarski rezultati Zagreba ispod njegovih mogućnost. Razvijenost Zagreba je 80 posto iznad državnog prosjeka mjereno bruto domaćim proizvodom po stanovniku, dok su kod mnogih tranzicijskih zemalja glavni gradovi dva ili tri puta razvijeniji od prosjeka zemlje. Time ne želim reći da gospodarska aktivnost treba biti još više koncentrirana u Zagrebu, nego da bi veća razvijenost glavnog grada dovela do veće razvijenosti cijele zemlje.

Nedavno smo vidjeli da su Bratislava i Prag pretekli Beč po razvijenosti, zacijelo i zbog fondova EU koje Zagreb ne koristi, a može.

Interesantan je podatak i o broju trgovačkih društva u odnosu na broj stanovnika, koji je u Zagrebu manji nego u Puli ili Dubrovniku, a po prirodi stvari ovakva urbana aglomeracija trebala bi imati veći intenzitet poduzetništva od drugih sredina. Danas se nedovoljno pozornosti pridaje ohrabrivanju stvaranja novih tvrtki, već se to prepušta inerciji.

Je li to Zagreb dobio gradonačelnicu u sjeni?

Kad vidite da bi se moglo, a to se ne događa, imate želju da nešto učinite, ako ništa drugo da govorite o nužnim reformama. Većina mojih kolega nema afiniteta da se angažira jer ulazak u političku arenu podrazumijeva žrtve u privatnom i profesionalnom životu. Nadam se da će se to promijeniti.

Bandić je velik radnik, kako sam kaže, 'dela' od rane zore do kasne večeri.

Slažem se s time da gradonačelnik treba biti prisutan na terenu, poznavati grad i probleme s kojima se susreću građani. No, od gradonačelnika se očekuje i da definira strategiju razvoja, što je teško iz tzv. žablje perspektive – on se mora ponekad odmaknuti od svakodnevnih problema i razmišljati kako bi grad mogao izgledati i funkcionirati, u kom ga je smjeru moguće razvijati. Komunalne probleme trebaju rješavati komunalna poduzeća i gradske službe. Nadalje, smatram da je važno ponekad odvojiti vrijeme i upoznati se s time što rade drugi gradovi i druge zemlje kako bi se mogle primijeniti njihove dobre prakse.

Znači li to da je dobro da premijer ide u Japan?

Japan je specifična zemlja u kojoj sam dva puta bila u studijskom posjetu. Tamo se cijeni državnički kontakt koji i ulagači smatraju signalom dobrih odnosa i čvrstog opredjeljenja zemlje da prihvati strana ulaganja. Osim toga, ulagači očekuju da država u koju će ulagati detaljno pripremi investicijski projekt. Dok investitori iz nekih drugih zemalja vole sebi ostaviti mogućnost odabira projekata i njihovih karakteristika, moj je dojam da Japanci žele da projekti budu unaprijed zadani i točno definirani. Posjet premijera Milanovića Japanu iz svih je tih razloga dobrodošao.

Hoćemo li naći vaše ime na nekoj od stranačkih lista na idućim izborima?

Javno sama angažirana osoba, ali ne znači da sam se opredijelila za politiku kao svoj životni odabir. Zastupnica sam u Gradskoj skupštini, imam dobar uvid u funkcioniranje grada i jasnu ideju što bi trebalo mijenjati i reformirati. Svojim djelovanjem unutar Gradske skupštine mogu raditi na korist grada. Želim naglasiti da postoje mnoga pitanja u gradu koja nisu ni taknuta. Danas su nam na raspolaganju sredstva europskih strukturnih i investicijskih fondova koja zahtijevaju mnogo veći angažman od postojećega. Nadalje, smatram da se mnogo više može napraviti u pogledu gradskog urbanizma. Središte grada prepušteno je odumiranju, demografski i na sve druge načine, a s druge strane grad se širi, što povećava troškove gradnje i održavanja infrastrukturne mreže i diže cijenu komunalnih usluga za naše građane. Građane treba motivirati da se oživi gradska jezgra kako bi se sačuvala atraktivnost grada za turiste i očuvala vrijednost postojećih nekretnina. Grad vapi za cjelovitim prometnim rješenjem – ceste, pruge, biciklističke staze, garaže, prometna signalizacija, tzv. "park and ride" infrastruktura moraju se temeljiti na kvalitetnoj prometnoj strategiji, a ne ad hoc rješenjima.

Komentara 121

Avatar mg940
mg940
08:44 20.06.2015.

Svi oni lijepo pričaju, a kad treba djelovati tada se zaštite birokracijom.

MA
manuutd
08:29 20.06.2015.

Zato ste vi Sandrice dobro tržili, ali na tvoju žalost to si samo mislila da ce biti tako :))

AL
Alkana
19:00 20.06.2015.

Bandić ju je postavio na mjesto zamjenice i trebala mu je ostati lojalna. ako joj se ne sviđa njegov program i način rada, nije trebala preuzeti funkciju koju joj je ponudio. Ovako sve izgleda kao izdaja. Između nje i Bandića, biram Bandića!

Važna obavijest
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.

Za komentiranje je potrebna prijava/registracija. Ako nemate korisnički račun, izaberite jedan od dva ponuđena načina i registrirajte se u par brzih koraka.

Želite prijaviti greške?

Još iz kategorije