Zaustavljanje trenda gomilanja milijunskog minusa i povećanje prihoda zadatak je koji čeka starog-novog direktora ZET-a Ivana Tolića. Između ostalog, morat će pronaći i novi model kontrole karata jer je analiza pokazala da se bez karte vozi između 35 i 50 posto putnika.
Putnici ih ignoriraju
Analizirali su se podaci za 2012. godinu u kojoj su 144 kontrolora ostvarila poražavajuće rezultate. Dnevno za kartu pitaju samo jedan posto putnika, odnosno tijekom cijelog radnog vremena prosječno svaki od njih provjeri 103 karte i ispiše 1 do 3 kazne. Kao osnovni problem njihove učinkovitosti navodi se nepostojanje normativa pa je kontrolorima svejedno naplate li kaznu ili ne. Na bolji rad nije ih motivirao ni stimulans od 40 kuna po kazni jer im je prosječna plaća oko 7 tisuća kuna, a zanimljivo je da njih čak 35 posto dnevno ne uhvati nijednog švercera.
Na onih 100 pregledanih karata dnevno 12 putnika prosječno odbije uopće razgovarati, a kako kontrolori nemaju ovlasti da ih legitimiraju, napuste vozilo bez posljedica. Od ostalih 88 putnika koji su pristali na suradnju 65 ih ima kartu, a 23 su putnika bez nje. Od njih samo troje da svoje dokumente i dobije kaznu, dok ih 20 odšeta do dolaska policije.
Tako ispisanim kaznama kontrolori ZET-u uprihode samo 2,8 milijuna kuna iako bi prihod od kazni mogao biti 260 milijuna. Kada se podaci usporede s drugim gradovima, oni su još lošiji pa će čelništvo ZET-a morati ozbiljno provest reforme.
Jedan od predloženih modela svjetskih savjetnika jest slijediti Varšavu i uvesti karte od 20, 40 i 60 minuta kako bi se smanjilo švercanje.
Suradnja s MUP-om
ZET bi trebao omogućiti i plaćanje kazne na licu mjesta po nižoj cijeni, mora postići dogovor s MUP-om da se u svakom timu nađe i policajac te tražiti da se zakonski omogući kontrolorima da zadrže putnike bez karte do dolaska policije. Predlažu se i velike kontrole na najfrekventnijim stanicama, angažiranje koncesionara koji bi dobivao postotak od kazni i interna kontrola samih kontrolora.
Trebalo bi uvesti besplatni prijevoz. Zagreb uz malo, bolje upravljanje, to može!