Gužve na cestama kojima svakodnevno krstari oko 500.000 vozila gradska uprava pokušat će smanjiti razvojem sustava javnih bicikala, koji od 2013. u Zagrebu funkcionira tek kao pilot-projekt tvrtke Nextbike.
Saznajemo da će brigu o gradskim biciklima najvjerojatnije preuzeti ZET te da će se njihov broj znatno povećati, a mreža lokacija na kojima se mogu preuzeti i ostaviti sa sadašnjih 15-ak proširiti na oko 50.
Dnevno 2000 prolazaka
Tako će se bicikli za najam naći na okretištima, u javnim garažama, blizu fakulteta, čime bi se povećala brzina dolaska do odredišta korištenjem javnog prijevoza. Zeleno svjetlo projektu sljedeći bi tjedan trebali dati zastupnici u Skupštini, i to proglašavanjem usluge javnih bicikala komunalnom djelatnošću, nakon čega će Grad nad tom uslugom imati pravo određivanja svih tržišnih uvjeta, od licenci do cijena.
Foto: Tomislav Miletić/Pixsell
Krešimir Dvorski iz tvrtke Sustava javnih bicikala Nextbike kazao je da s time nije upoznat, no kako takav model postoji diljem Europe, ali i Hrvatske. Ipak, napomenuo je da se svih 100 bicikala koji se u Zagrebu mogu iznajmiti, ali i infrastruktura, njihovo vlasništvo, dok je Grad u pilot-projektu sudjelovao besplatnim lokacijama za postaje za bicikle. Grad će morati i odlučiti hoće li otkupiti postojeće bicikle od Nextbikea ili će raspisati natječaj za nove.
Imamo 8500 prijavljenih korisnika koji su dosad ostvarili 130 tisuća najma i prešli 300 tisuća kilometara zagrebačkim ulicama
Krešimir Dvorski
Nextbike
Dvorski je objasnio da sustav radi tako da se korisnik mora prvo registrirati te da se za 79 kuna godišnje može svaki dan koristiti biciklom besplatno prvih pola sata, a potom mu se od uplaćenog oduzima 8 kuna po svakom satu, što je za 80% korisnika dovoljno za vožnju tijekom cijele godine.
– Imamo 8500 prijavljenih korisnika koji su dosad ostvarili 130 tisuća najma i prešli 300 tisuća kilometara, čime su smanjili zagađenje, ali i gužve u gradu – kazao je Dvorski. Iz Grada su istaknuli da je velik interes za korištenje bicikala u prometu vidljiv i putem dva prijenosna brojača prometa koji dnevno u prosjeku zabilježe i do 2000 prolazaka biciklista, a na godišnjoj razini 612.212.
Funkcionira i u Brodu
Dodali su i da je ZET u listopadu 2014. uveo uslugu “Biciklom na autobus” kojom je omogućen besplatni prijevoz bicikala na tri autobusne linije (Mihaljevac, Kraljevec i izvanredna linija za Sljeme), a do 2017. sagradit će se i biciklistička prometnica s obje strane Savskog nasipa. Model koji Zagreb želi uvesti funkcionira u Slavonskom Brodu, ali i Beču.
– U Beču je 121 postaja za iznajmljivanje 1500 gradskih bicikala. Prvi sat korištenja je besplatan, drugi je jedan euro, treći dva, a od četvrtog svaki dodatni sat 4 eura. Ako se prekorači 120 sati ili izgubi bicikl, kazna je 600 eura – kaže Ivana Ćosić iz Bečkog holdinga. Dodala je da je 95% svih vožnji do jedan sat, prosječna traje oko 22 minute, najčešće do 10 minuta.
Možda je tako u Beču,ali u Zagrebu je drugačija situacija.Iako postoje biciklističke staze( koje su ponegdje šire od pješačkih ) biciklisti negdje ne voze po njima već po nogostupima i ljute se na nas pješake jer ih "ometaju".Negdje gdje ne postoje biciklističke staze,a na kolnicima nema prometa biciklisti umjesto da koriste kolnike guraju se sa pješacima i voze uskim nogostupima uz ljutnju što ih ne pustimo da koriste naš prostor.Nažalost ne poštivaju zebre već se guraju sa pješacima na njima.I tu je potreban biciklistički odgoj.A to nitko ne spominje.